چرا همیشه در تعطیلات خیلی خسته هستیم؟

به گزارش هیو بلاگ، ایرنا زندگی: چرا احساس خستگی می کنیم در حالی که آنقدر ها کاری انجام ندادیم و یا به نسبت طول سال بیشتر خوابیده ایم، علت های ساده ای که به آن ها توجه نمی کردیم. خیلی از ما درست وقتی که تعطیلات عید شروع می شود، خسته می شویم و تعجب می کنیم که با وجود اینکه استرس ها و فعالیت های شغلی ما کاهش یافته است، اما به مراتب خسته تر هستیم. احتمالا برای شما جالب باشد که دلیل آن را بدانید. این مطلب را بخوانید:

چرا همیشه در تعطیلات خیلی خسته هستیم؟

مسائل معده

در ایام تعطیلات اغلب ما بیش از حد معمول تمایل به خوردن داریم. بیش از حد می خوریم و غذا های متنوعی را هم امتحان می کنیم. به گفته محقق خواب دانشگاه مرکزی کویینزلند، ناراحتی در دستگاه گوارش می تواند قاتل خواب باشد. غذا های پرادویه و فلفل ها هم مسائل زیادی را برای معده ما ایجاد می کنند.

هر چیزی که باعث رفلاکس یا سوءهاضمه شود ممکن است به طور غیر مستقیم خواب شما را بر هم بزند. همچنین اگر غذای بسیاری تندی را خورده اید که به آن عادت ندارید، ممکن است بر خواب شما اثر منفی داشته باشد.

دسر ها و شیرینی جات قبل از خواب

قند زیاد در انتهای شب باعث تزریق انرژی به بدن شما می شود. در این حالت ممکن است شما دچار بی خوابی شوید و این حالت ممکن است یک ساعت به طول بینجامد؛ بنابراین بهتر است از کربوهیدرات های پیچیده به جای شیرینیجات استفاده کنید.

چرت زدن های در طول روز

وقتی مجبور نیستید روز خود را به کار بگذرانید، یکی از لذت بخش ترین کار ها می تواند چرت کوتاه عصر یا به قول معروف قیلوله باشد. بدن ما در طول سال ساعت بیولوژیکی خود را پیدا کرده است. به همین علت است که هنگامی که در طول سال می خواهیم بیش از حد هم بخوابیم، ناکام می شویم و مانند روز های دیگر از خواب برمی خیزیم. آرامش حاصل از تعطیلات و چرت های میانه روز این ساعت را بر هم می زند و شما ممکن است بیش از حد بخوابید. این تغییرات خواب شما در طول شب را تضعیف می کند و خواب بی کیفیت و در نتیجه خستگی بیشتری را برای شما ایجاد می کند.

فعالیت های بیش از حد در سفر

شما در تعطیلات ممکن است قصد سفر به مناطقی را داشته باشید که به علت فشردگی برنامه ها خسته شوید. احتمالا دیر بخوابید و کل روز در حال پیاده روی باشید. نباید برنامه ریزی شما به گونه ای باشد که در تعطیلات در خدمت سفر درآیید. درست است که نوروز امسال در محدوده ایران سفر ها به علت شیوع کرونا منع شده است، اما این عامل از عوامل کلی برای خستگی در روز های تعطیل سال نو می باشد و به همین علت ذکر می شود.

امتداد بیش از حد فعالیت های شغلی

در طول تعطیلات بیش از حد در حال پاسخگویی به ایمیل های کار و انجام کار های شغلی خود هستید. در این حالت نه تنها تعطیلات خود را خراب می کنید، بلکه استرس زیادی را به خود وارد می کنید. این عامل می تواند باعث دامن زدن به خستگی در شما بشود؛ بنابراین به اندازه کافی بخوابید. سعی کنید بدن خود را بیش از حد در خواب بی نظم نکنید تا کیفیت خواب شما کم و در نتیجه خسته نشوید.

بیش از حد تنبل نباشید. همانطور که استراحت بسیار مهم است، اما بدن شما برای مقابله با استرس و احساس زنده بودن، به فعالیت نیاز دارد. بنابرای در خواب و آرامش زیاده روی نکنید. سعی کنید ورزش را به عنوان یک عادت جدید انتخاب کنید. تعطیلات را در خدمت آرامش خود قرار دهید و از سرگرمی ها نهایت استفاده را بکنید تا برای بازگشت به کار قدرت بیشتری پیدا کنید.

منابع: lifehack، abc.net.au، thesun

منبع: برترین ها
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4431

به "چرا همیشه در تعطیلات خیلی خسته هستیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا همیشه در تعطیلات خیلی خسته هستیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید