مواد غذایی حاوی لیزین بالا و آرژنین پایین

به گزارش هیو بلاگ، مواد غذایی که از لیزین بالا و آرژنین پایینی برخوردارند، دارای فوائد سلامتی بخش بسیاری می باشند. برخی از این مواد غذایی و خواص آنها در این مقاله آورده شده است. آنها را بررسی کرده تا بتوانید مطابق با آن وعده های

مواد غذایی حاوی لیزین بالا و آرژنین پایین

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مواد غذایی که از لیزین بالا و آرژنین پایینی برخوردارند، دارای فوائد سلامتی بخش بسکمک می باشند. برخی از این مواد غذایی و خواص آنها در این مقاله آورده شده است. آنها را بررسی کرده تا بتوانید مطابق با آن وعده های غذایی خود را برنامه ریزی کنید.

بدن ما دستگاهی است که از قابلیت بالایی در مراقبت از خود برخوردار است. و هنگامی که از عهده این کار برنیاید، پیامهای اخطار آمیزی را برای ما فرستاده و از ما می خواهد به مشکل رسیدگی کرده و اقدامات لازم را جهت اطمینان از تأمین مواد مغذی مورد نیاز خود جهت انجام فرایندهای بیولوژیکی روزانه اتخاذ کنیم. آنزیمها و مایعات بدنی مختلفی که جهت انجام راحت تمام فرایندهای بدن مورد نیاز بوده همچنین کمابیش درون بدن موجود می باشند. با این حال، آنزیمهایی وجود دارند که نمی توانند از طریق بدن تولید شوند و در نتیجه نیاز است که از طریق رژیم غذایی به بدن معرفی شوند. اینها را اسیدهای آمینه ضروری گویند. از میان این اسیدهای آمینه ضروری، لیزین و آرژنین بسیار مهم بوده و به بدن ما به طرق بسکمک کمک می کنند. در این مقاله بر روی مواد غذایی متمرکز شده که دارای لیزین بالا و آرژنین پایینی می باشند، خواهیم دید که چرا و چگونه این مواد غذایی برای بدن ما مفید می باشند.

خواص لیزین

یک اسید آمینه ضروری بوده که در ساخت بافتهای عضلانی قوی بسیار مفید است. همچنین به بهبودی از آسیب دیدگی های جدی و یا عمل جراحی که به تازگی اجرا شده، کمک می نماید. مشاهده شده است که مواد غذایی سرشار از لیزین همچنین به احتباس یا حفظ کلسیم در بدن کمک می کنند. همچنین به جلوگیری از بروز عفونتهای ویروسی خصوصاً تبخال کمک می نماید.

خواص آرژنین

اسید آمینه ای است که به تولید اسپرم در مردان کمک می نماید. همچنین به تولید هورمون رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می نماید. این اسید آمینه مشخص شده است که دارای خواص رفع استرس بوده و به بهبود سوخت و ساز و درمان بیماریهایی مانند آرتریت کمک می نماید.

مواد غذایی حاوی لیزین بالا و آرژنین پایین

درست است که لیزین و آرژنین خواص جداگانه فراوانی دارند، اما برخی بیماریها مانند عفونت ویروسی تبخال تنها در صورتی می توانند درمان شوند که نسبت لیزین به آرژنین در مواد غذایی به درستی متعادل شده باشد. جهت درمان این بیماریها، لازم است که محتوای لیزین در غذا بیشتر از محتوای آرژنین در آن باشد. به این دلیل که مطالعات اجرا شده نشان می دهند لیزین به نام مهار کننده تبخال عمل کرده در حالی که وجود آرژنین با این خاصیت تداخل یافته و تأثیر آن را کاهش داده در نتیجه به عفونت ویروسی اجازه پیشرفت را می دهد. در نتیجه، به بیماران مبتلا به تبخال توصیه می شود مصرف آرژنین خود را کاهش داده و مصرف لیزین خود را جهت بهبودی بهتر افزایش دهند. در ذیل چند نمونه مواد غذایی از این نوع آورده شده است (* تمامی مواد غذایی نام شده مطابق با کتاب کشاورزی 23-1 گروه سازمان کشاورزی ایالات متحده است)

لبنیات: شیر و محصولات لبنی از بهترین نمونه مواد غذایی بوده که دارای لیزین فراوان و آرژنین کم هستند، در نتیجه از آنها انتخاب نخست وارد نمودن به رژیم غذایی افراد مبتلا به تبخال می سازد. حتی از میان محصولات لبنی مختلف موجود، گزینه هایی که در ادامه آورده شده بهترین گزینه جهت نسبت بهینه از لیزین ـ آرژنین به حساب می آیند.

مارگارین

ماست ساده

ماست میوه ای کم چرب

ماست ساده بدون چربی

ماست ساده کم چرب

پنیر

باترمیلک

شیر بدون چربی

مخلوط نصف خامه و نصف شیر

شیر تغلیظ و شیرین شده

بستنی

شیر کامل

شیر بدون چربی

خامه پرچرب

غذاهای دریایی: ماهی و محصولات مبتنی بر ماهی هم از منابع بزرگ به حساب می آیند. در واقع، آنها تقریباً یک و نیم برابر لیزین بیشتری از آرژنین را فراهم می سازند که در صورت توصیه به پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از لیزین و با آرژنین کم بسیار مطلوب می باشند. استثنا در این مورد مصرف هرگونه سخت پوست می باشد به این دلیل که اثری معکوس را برجای می گذارند. در این بخش انواع ماهی که می توانید با خیال راحت مصرف کنید آورده شده است:

ماهی سالمون

شمشیر ماهی

ماهی هادوک

ماهی ناملت (Smelt)

ماهی اِسنَپِر (Snapper)

ماهی پالاک (Pollock)

مارماهی

گربه ماهی

ماهی سفید

ماهی کاد

ماهی خال مخالی

اردک ماهی

شاه ماهی

ماهی آبی

گوشت: اگرچه اندازه آن به اندازه ماهی نیست، اما برخی گوشتها دارای نسبت مطلوبی از لیزین به آرژنین بوده که می تواند برای افرادی مفید باشد که پیروی از چنین رژیم غذایی توصیه شده است. در این بخش فهرستی از گوشتهایی که می توانید مصرف کنید آورده شده است:

گوشت مرغ تیره

گردن مرغ

ران مرغ

استیک ران گاو

گوشت دنده گاو

گوشت ته دنده گاو

فیله گوشت گاو

گوشت چرخ کرده

میوه و سبزیجات: برخی از میوه و سبزیجات هم از سطوح آرژنین کمی برخوردارند. آنها را در ذیل می توانید بیابید:

انبه

زردالو

سیب

گلابی خشک

گلابی

انجیر

آوکادو

گوجه فرنگی

شلغم

آناناس

سیب زمینی

کرفس

هلو خشک

آلو

لوبیا سبز

عدس

کاهو

گل کلم

گواوا

اسفناج

هندوانه

کلم

ذرت

سیب زمینی شیرین

برگ شلغم

موز

مارچوبه

فهرست مواد غذایی حاوی لیزین فراوان و آرژنین کم که در این مقاله آورده شده است، فهرست کاملی نمی باشد. مواد نام شده در این فهرست به ترتیب نزولی نسبت لیزین به آرژنین و بر طبق کتاب سازمان غذا و داروی ایالات متحده تنظیم شده است. پیش از مصرف این مواد غذایی با پزشک خود مشورت کرده و اطمینان حاصل کنید که نسبت به هیچ کدام از آنها آلرژی ندارید. سالم بخورید، سالم بمانید و در این صورت، هیچگونه بیماری شما را آزار نخواهد داد!

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های متخصص تغذیه و یا متخصص رژیم غذایی در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9511

به "مواد غذایی حاوی لیزین بالا و آرژنین پایین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی حاوی لیزین بالا و آرژنین پایین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید