بیماری تیروئیدیت هاشیموتو؛ علل، علائم و رژیم غذایی مناسب

به گزارش هیو بلاگ، بیماری هاشیموتو یکی از رایج ترین اختلالات تیروئیدی است. علائم هاشیموتو ممکن است به طرز چشمگیری زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهند؛ حتی اگر تحت درمان با دارو باشید. تحقیقات نشان می دهند که رژیم غذایی و سبک زندگی در کنار مصرف دارو ممکن است به طرز چشمگیری علائم را بهبود ببخشند. بیماران مبتلا به هاشیموتو به روش های درمانی واکنش های متفاوتی نشان می دهند و به همین علت است که هر بیمار به یک برنامه شخصی سازی شده برای درمان احتیاج دارد.

بیماری تیروئیدیت هاشیموتو؛ علل، علائم و رژیم غذایی مناسب

در مقاله ای که در حال خواندن آن هستید، قصد داریم اطلاعات مفیدی را درباره بیماری هاشیموتو به شما بدهیم . ابتدا علل و علائم این بیماری، بعلاوه افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند را معرفی می کنیم. بعد رژیم غذایی مناسب و مکمل های لازم برای درمان این بیماری را در اختیارتان قرار می دهیم و تأثیر سبک زندگی روی هاشیموتو را آنالیز می کنیم. تا خاتمه مقاله با ما همراه باشید.

هاشیموتو چیست؟

هاشیموتو یک نوع بیماری خودایمنی است که به تدریج بافت تیروئید را به وسیله لنفوسیت ها از بین می برد. لنفوسیت ها گلبول های سفید هستند و بخشی از سیستم ایمنی بدن به تعداد می فرایند. تیروئید یک غده پروانه ای شکل است که در جلوی گردن واقع شده است.

این غده هورمون هایی را ترشح می نماید که تقریبا تمام اندام های بدن از جمله قلب، ریه ها، دستگاه گوارش و حتی سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می دهند. غده تیروئید بعلاوه سوخت وساز و رشد را کنترل می نماید. اصلی ترین هورمون های ترشح شده به وسیله تیروئید، T3 و T4 نام دارند. آسیب به این غده منجر به فراوری ناکافی هورمون تیروئید می گردد.

علت هاشیموتو

هاشیموتو یک اختلال خودایمنی است. این بیماری باعث می گردد گلبول های سفید و آنتی بادی ها به اشتباه به سلول های تیروئید حمله نمایند. پزشکان نمی دانند که چرا این اتفاق میفتد، اما برخی از دانشمندان باور دارند که عوامل ژنتیکی ممکن است در این زمینه نقش داشته باشند.

علائم هاشیموتو

باور بر این است که بیماری هاشیموتو در اثر بروز یک نقص در سیستم ایمنی بدن و عوامل محیطی رخ می دهد. به علت اینکه هاشیموتو تقریبا تمام اندام های بدن را تحت تأثیر قرار می دهد، با علائم متنوعی در ارتباط است. البته دقت کنید که علائم هاشیموتو مختص این بیماری نیستند. هاشیموتو باعث بروز علائم تیروئید غیبرطرفال می گردد. در ادامه به علائم این بیماری اشاره نموده ایم.

  • اضافه وزن
  • خستگی شدید و احساس بی حالی
  • مشکل در باروری
  • تمرکز ضعیف
  • نازک شدن مو
  • خشک شدن پوست
  • ضربان قلب کند یا نامنظم
  • تنگی نفس
  • کاهش قدرت عضلانی
  • کاهش تحمل ورزش
  • ناتوانی در تحمل سرما
  • بالا رفتن فشار خون
  • شنماینده شدن ناخن ها
  • یبوست
  • گردن درد
  • افسردگی یا اضطراب
  • قاعدگی نامنظم
  • بی خوابی
  • تغییر در صدا

ممکن است چند سال به هاشیموتو مبتلا باشید، اما هیچ علامتی را تجربه نکنید. این بیماری قبل از اینکه منجر به آسیب قابل توجه به تیروئید گردد، می تواند طی مدت طولانی پیشرفت کند. برخی از افراد مبتلا به هاشیموتو، عظیم شدن غده تیروئید را تجربه می نمایند.

این عارضه که به آن گواتر گفته می گردد، ممکن است باعث گردد جلوی گردنتان متورم گردد. گواتر به ندرت منجر به درد می گردد؛ هرچند ممکن است هنگام لمس آن درد را تجربه کنید. گواتر ممکن است بلعیدن را سخت کند و باعث گردد احساس کنید گلویتان پر است.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به هاشیموتو قرار دارند؟

علت بروز بیماری هاشیموتو تعیین نیست؛ با این حال برخی از عوامل می توانند خطر ابتلا به این عارضه را افزایش دهند. احتمال ابتلا به این بیماری در زنان، به ویژه زنانی که بارداری را تجربه نموده اند، هفت برابر بیشتر از مردان است. اگر سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های خودایمنی زیر را داشته باشید، احتمال ابتلا به هاشیموتو در شما بیشتر می گردد.

  • بیماری گریوز
  • دیابت نوع 1
  • لوپوس
  • سندرم شوگرن
  • آرتریت روماتوئید
  • ویتیلیگو
  • بیماری آدیسون

عوارض ناشی از هاشیموتو

هاشیموتو اگر درمان نگردد، یا درست درمان نگردد، ممکن است منجر به عوارض جانبی خطرناک از جمله افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، اختلالات شناختی و حتی مرگ گردد. در ادامه عوارض بیماری هاشیموتو آورده شده اند.

  • مسائل قلبی از جمله نارسایی قلبی
  • آنمی
  • گیجی و از دست دادن تمرکز
  • بالا رفتن سطح کلسترول خون
  • افسردگی

بیماری هاشیموتو می تواند منجر به بروز مسائلی در دوران بارداری گردد. یک مطالعه که به تازگی انجام شد اسم کرد که زنان باردار مبتلا به هاشیموتو به احتمال زیاد بچه هایی به جهان می آورند که دچار بیماری های قلبی، مغزی و کلیوی هستند.

زنان مبتلا به مسائل تیروئیدی برای اینکه این عارضه ها را به حداقل برسانند، باید غده تیروئید خود را طی دوران بارداری آنالیز نمایند. انجام غربالگری تیروئید در دوران بارداری برای خانم هایی که هیچ مشکل تیروئیدی شناخته شده ای ندارند، توصیه نمی گردد.

رژیم غذایی و سبک زندگی چطور هاشیموتو را تحت تأثیر قرار می دهند؟

رژیم غذایی و سبک زندگی نقش حیاتی در مدیریت بیماری هاشیموتو دارند، چون بسیاری از بیماران به این نتیجه رسیده اند که علائمشان حتی پس از مصرف دارو باقی می مانند. علاوه بر این پزشکان برای بسیاری از بیماران که علامت دارند، دارو تجویز نمی نمایند، مگر اینکه سطح هورمون هایشان تغییر پیدا کند.

معمولا بین التهاب و رژیم غذایی ارتباط وجود دارد. ایجاد یک سری تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی کلید کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مختلف به تعداد می رود.

دقت کنید که بیماران مبتلا به هاشیموتو بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سایر بیماری های خودایمنی، بالا رفتن سطح کلسترول خون، اضافه وزن و دیابت قرار دارند. تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که قطع مصرف برخی از مواد غذایی، مصرف مکمل ها و ایجاد تغییر در سبک زندگی ممکن است علائم هاشیموتو و کیفیت زندگی را به طرز چشمگیری بهبود ببخشند.

علاوه بر این تغییرات ذکر شده ممکن است در کاهش التهاب، کند کردن یا پیشگیری از آسیب تماشا تیروئید در اثر بالا رفتن سطح آنتی بادی ها و مدیریت وزن بدن، سطح قند خون و کلسترول مفید باشند.

توصیه های غذایی علمی برای یاری به درمان هاشیموتو

در ادامه چند توصیه علمی را درباره رژیم غذایی بیماری هاشیموتو در اختیارتان قرار می دهیم.

1. گلوتن و غلات را از رژیم غذایی خود حذف کنید

بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که افراد مبتلا به هاشیموتو در مقایسه با سایر افراد، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سلیاک قرار دارند. به همین علت متخصصان پیشنهاد می نمایند تمام بیماران مبتلا به هاشیموتو برای اطمینان از عدم ابتلا به بیماری سلیاک، آزمایش های مربوطه را انجام دهند.

علاوه بر این برخی از شواهد اسم می نمایند که دنبال کردن رژیم غذایی بدون گلوتن و غلات ممکن است برای بیماران مبتلا به هاشیموتو مفید باشد. در یک مطالعه 6 هفته ای روی 34 زن مبتلا به هاشیموتو نشان داده شد که دنبال کردن رژیم غذایی بدون گلوتن سطح آنتی بادی های تیروئید را کاهش داد و عملکرد تیروئید و سطح ویتامین D در بدن را بهبود بخشید.

بسیاری از دیگر مطالعات به این نتیجه رسیده اند که دنبال کردن رژیم غذایی بدون گلوتن برای افراد مبتلا به هاشیموتو یا سایر بیماری های خودایمنی مفید است، حتی اگر به بیماری سلیاک مبتلا نباشند . زمانی که رژیم غذایی بدون گلوتن را دنبال می کنید، باید از مصرف گندم، بلغور جو، بیشتر پاستاها، نان و محصولات سویا خودداری کنید.

رژیم غذایی بدون غلات سختگیرانه تر از رژیم غذایی بدون گلوتن است، چون مصرف تمام غلات را ممنوع می نماید. اگرچه دنبال کردن رژیم های غذایی ذکر شده ممکن است مفید باشد، با این حال تحقیقات اجرا شده در این زمینه محدود هستند.

2. رژیم غذایی پروتکل خودایمنی را دنبال کنید

رژیم غذایی پروتکل خودایمنی (AIP) برای افرادی طراحی شده است که به بیماری های خودایمنی مبتلا هستند. در این رژیم غذایی مصرف تمام مواد غذایی که به طور بالقوه خطرناک هستند، ممنوع است. از جمله این خوراکی های مضر می توانیم غلات، محصولات لبنی، شکر اضافه شده، قهوه، حبوبات، تخم مرغ، مغزها، دانه ها، قند تصفیه شده، چربی ها و مواد افزودنی را نام ببریم.

در یک مطالعه 10 هفته ای روی 16 خانم مبتلا به بیماری هاشیموتو نشان داده شد که دنبال کردن رژیم غذایی پروتکل خودایمنی منجر به بهبود چشمگیر کیفیت زندگی شد و به طرز قابل توجهی سطح نشانگرهای التهابی را کاهش داد.

اگرچه این نتایج امیدوارنماینده هستند، اما به مطالعات بیشتری در این زمینه احتیاج است. به یاد داشته باشید که رژیم غذایی پروتکل خودایمنی باید به وسیله پزشک تجویز و تحت نظر او دنبال گردد.

3. از مصرف محصولات لبنی خودداری کنید

ناتوانی در تحمل لاکتوز یک عارضه رایج در میان افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو محسوب می گردد . در یک مطالعه روی 83 خانم مبتلا به هاشیموتو نشان داده شد که 75.9 درصد از آن ها دچار ناتوانی در تحمل لاکتوز بودند.

اگر گمان می کنید که دچار ناتوانی در تحمل لاکتوز هستید، با قطع مصرف محصولات لبنی به درمان مسائل گوارشی خود، بعلاوه بهبود عملکرد تیروئید و جذب بهتر داروها یاری کنید. توجه کنید که این استراتژی ممکن است برای همه افراد جواب ندهد، چون برخی از بیماران مبتلا به هاشیموتو محصولات لبنی را به خوبی تحمل می نمایند.

4. مواد غذایی ضدالتهابی را مصرف کنید

التهاب ممکن است یک عامل اثرگذار در ابتلا به بیماری خودایمنی باشد؛ به همین علت دنبال کردن رژیم غذایی ضدالتهابیِ غنی از میوه ها و سبزیجات ممکن است به طرز چشمگیری علائم بیماری هاشیموتو را بهبود ببخشد.

محققان در یک مطالعه روی 218 زن مبتلا به هاشیموتو به این نتیجه رسیدند که سطح نشانگر استرس اکسیداتیو در کسانی که میوه و سبزیجات بیشتری خوردند، پایین تر از دیگران بود. نشانگر استرس اکسیداتیو منجر به التهاب مزمن می گردد. میوه ها، سبزیجات، ادویه ها و ماهی های چرب فقط چند نمونه از مواد غذایی هستند که خواص ضدالتهابی قوی دارند.

5 . مواد غذایی مغذی و غنی شده را مصرف کنید

دنبال کردن رژیم غذایی که حاوی میزان کمی قند اضافه شده و مواد غذایی فرآوری شده و میزان زیادی مواد غذایی غنی شده و مغذی باشد، ممکن است به بهبود سلامت عمومی بدن، مدیریت وزن و کاهش علائم مرتبط با هاشیموتو یاری کند.

6. توصیه های غذایی دیگر

برخی از تحقیقات نشان می دهند که دنبال کردن تعدادی از رژیم های غذایی حاوی کربوهیدرات کم ممکن است به افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو در کاهش وزن بدن و سطح آنتی بادی های تیروئید یاری کند. چنین رژیم های غذایی 12 تا 15 درصد از کالری لازم بدن در روز را تأمین نموده و مصرف مواد غذایی گواتروژن را ممنوع می نمایند.

گواتروژن ها ترکیباتی هستند که در سبزیجات صلیبی و محصولات سویا یافت می شوند و ممکن است با فراوری هورمون تیروئید تداخل پیدا نمایند. سبزیجات صلیبی به شدت مغذی هستند و در صورتی که پخته شوند، میزان گواتروژن آن ها کاهش پیدا می نماید؛ بنابراین احتمال اینکه با عملکرد تیروئید تداخل پیدا نمایند، خیلی کم است؛ مگر اینکه در مصرف آن ها زیاده روی کنید.

برخی از شواهد اسم می نمایند که سویا هم به عملکرد تیروئید آسیب می رساند. به همین علت است که بسیاری از بیماران مبتلا به هاشیموتو از مصرف محصولات سویا خودداری می نمایند. هرچند به تحقیقات بیشتری در این زمینه احتیاج است.

مکمل های مفید برای بیماری هاشیموتو

برخی از مکمل ها ممکن است به کاهش التهاب و سطح آنتی بادی های تیروئید در بدن بیماران مبتلا به هاشیموتو یاری نمایند. علاوه بر این افراد مبتلا به هاشیموتو بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به کمبود برخی از مواد مغذی قرار دارند؛ بنابراین مصرف مکمل ها برای آن ها لازم است. در ادامه به مواد مغذی اشاره می کنیم که بیماران مبتلا به هاشیموتو باید بعد از مشورت با پزشک، مکمل های آن ها را مصرف نمایند.

1. سلنیوم

مطالعات به این نتیجه رسیده اند که مصرف 200 میکروگرم سلنیوم در روز ممکن است به کاهش سطح آنتی بادی های ضد تیروئید پراکسیداز و بعلاوه بهبود سلامتی بیماران مبتلا به هاشیموتو یاری کند.

2. زینک (روی)

زینک یک ماده مغذی ضروری برای عملکرد تیروئید به تعداد می رود. تحقیقات اسم می نمایند که مصرف 30 میلی گرم زینک به تنهایی یا همراه با سلنیوم ممکن است عملکرد تیروئید را در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید بهبود ببخشد.

3. کورکومین

مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده اند که کورکومین یک ترکیب با خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی قوی است و ممکن است از تیروئید محافظت کند. علاوه بر این کورکومین ممکن است به درمان بیماری های خودایمنی یاری کند.

4. ویتامین D

نشان داده شده که سطح ویتامین D در بدن افراد مبتلا به هاشیموتو به طرز چشمگیری کمتر از سایر افراد است. علاوه بر این مطالعات بین سطح پایین ویتامین D و شدت بیماری هاشیموتو ارتباط برقرار نموده اند.

5. ویتامین های B کمپلکس

سطح ویتامین B12 در بدن بیماران مبتلا به هاشیموتو پایین است. مصرف مکمل ویتامین ب کمپلکس، سطح ویتامین B12 و سایر ویتامین های B را افزایش می دهد.

6. منیزیم

سطح پایین این ماده معدنی با افزایش خطر ابتلا به هاشیموتو در ارتباط است. برطرف کردن کمبود منیزیم ممکن است علائم بیماری های تیروئیدی را بهبود ببخشد.

7. آهن

افراد مبتلا به هاشیموتو بیشتر در معرض ابتلا به آنمی قرار دارند. ممکن است برای برطرف کمبود آهن احتیاج گردد مکمل آهن مصرف کنید. سایر مکمل ها مانند روغن ماهی و آلفا لیپوئیک اسید هم ممکن است برای افراد مبتلا به هاشیموتو مفید باشد.

به یاد داشته باشید که مصرف دوز بالایی از مکمل ید در صورت ابتلا به کمبود ید منجر به عوارض جانبی در بیماران مبتلا به هاشیموتو می گردد. بنابراین نباید دوز بالایی از مکمل ید را مصرف کنید؛ مگر اینکه پزشک به طور مستقیم دستور انجام این کار را به شما داده باشد.

بایدها و نبایدهای غذایی بیماری هاشیموتو

اگر دچار بیماری هاشیموتو هستید، با دنبال کردن رژیم غذایی حاوی مواد غذایی مغذی و حذف برخی از خوراکی ها می توانید به کاهش شدت علائم بیماری خود، بعلاوه بهبود سلامتیتان یاری کنید.

بایدهای غذایی

در ادامه مواد غذایی را معرفی می کنیم که برای افراد مبتلا به هاشیموتو مفید هستند.

1. میوه ها

میوه های مفید برای افراد مبتلا به هاشیموتو شامل توت ها، گلابی، سیب، هلو، مرکبات، آناناس، موز و… می شوند.

2. سبزیجات بدون نشاسته

کدو، گوجه فرنگی، مارچوبه، کنگرفرنگی، هویج، فلفل، کلم بروکلی، قارچ و. .. را می توان در رژیم غذایی هاشیموتو جای داد.

3. سبزیجات نشاسته دار

از جمله سبزیجات نشاسته دار می توانیم سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، نخودفرنگی و… را نام ببریم.

4. چربی های سالم

احتمالا می دانید که همه چربی ها برای سلامتی بدن مضر نیستند. از جمله منابع چربی های سالم می توانیم به آووکادو، روغن آووکادو، روغن نارگیل، روغن زیتون، پرک نارگیل شیرین نشده، ماست پرچرب، ماست نارگیل و… اشاره کنیم.

5. پروتئین گوشتی

منابع پروتئین گوشتی از جمله ماهی سالمون، تخم مرغ، جگر ماهی، گوشت بوقلمون، مرغ، میگو و… برای بیماران مبتلا به هاشیموتو مفید است.

6. غلات بدون گلوتن

اقلامی که در دسته غلات بدون گلوتن قرار می گیرند، شامل برنج قهوه ای، کینوا و… می شوند.

7. دانه ها، مغزها و کره مغزها

بادام هندی، بادام، آجیل ماکادمیا، تخم آفتاب گردان، تخم کدوحلوایی، کره بادام زمینی طبیعی، کره بادام و… همگی می توانند در رژیم غذایی هاشیموتو قرار بگیرند.

8. عدس و لوبیا

اگر دچار بیماری هاشیموتو هستید، نخود، لوبیا سیاه، عدس و… را در رژیم غذاییتان جای دهید.

9. جایگزین های محصولات لبنی و غیرلبنی

جایگزین های محصولات لبنی و غیرلبنی که با کلسیم یا ویتامین D غنی شده اند، گزینه های خوبی برای افراد مبتلا به هاشیموتو به تعداد می فرایند. از جمله این اقلام می توانیم شیر نارگیل، ماست نارگیل، شیر بادام، شیر بادام هندی، ماست پرچرب شیرین نشده، پنیر بز و … را نام ببریم.

10. ادویه ها، گیاهان و ترکیبات دیگر

زردچوبه، ریحان، رزماری، پاپریکا، زعفران، فلفل سیاه، سالسا، تاهینی، عسل، آب لیموترش، سرکه سیب و… را می توانید به رژیم غذایی هاشیموتو اضافه کنید.

11. نوشیدنی ها

آب، چای شیرین نشده، آب گازدار و… گزینه های مناسبی برای اضافه کردن در رژیم غذایی هاشیموتو به تعداد می فرایند. در نظر داشته باشید که برخی از بیماران مبتلا به هاشیموتو باید از مصرف برخی از مواد غذایی ذکر شده در بالا مانند محصولات لبنی و غلات خودداری نمایند. خوراکی های ذکر شده در بایدهای غذایی را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام یک گزینه بهتری برای شما است.

نبایدهای غذایی

محدود کردن یا قطع کامل مصرف مواد غذایی زیر ممکن است به کاهش علائم بیماری هاشیموتو و بهبود سلامتی عمومی بدن یاری کند. اگر دچار هاشیموتو هستید، باید مواد غذایی زیر را از رژیم غذاییتان حذف کنید.

1. قند اضافه شده و خوراکی های شیرین

نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، کیک، بستنی، بیسکویت، غلات شیرین، قند خوراکی و… برای بیماران مبتلا به هاشیموتو مضر هستند.

2. فست فودها و غذاهای سرخ کردنی

این دسته از غذاها شامل فرنچ فرایز یا سیب زمینی سرخ نموده، هات داگ، مرغ سوخاری، پیتزا، همبرگر و… می گردد.

3. غلات تصفیه شده

پاستای سفید، نان سفید، آرد سفید، بیگل و… در دسته غلات تصفیه شده قرار می گیرند.

4. غذاها و گوشت های به شدت فرآوری شده

از جمله غذاها و گوشت های به شدت فرآوری شده می توانیم غذاهای یخ زده، ماگارین، بیکن، سوسیس، هات داگ و… را نام ببریم.

5. غلات و مواد غذایی حاوی گلوتن

گندم، بلغور جو، گندم سیاه، کراکر، نان و… همگی برای بیماران مبتلا به هاشیموتو مضر هستند. برخی از پزشکان اسم می نمایند که افراد مبتلا به هاشیموتو باید از مصرف سویا و محصولات لبنی هم خودداری نمایند.

اگرچه توصیه های ذکر شده ممکن است به بسیاری از بیماران در بهبود علائم یاری کند، اما باید قبل از ایجاد هر نوع تغییر در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری شما را تهدید نمی نماید. می توانید از یک متخصص تغذیه برای ایجاد یک برنامه غذایی مناسب یاری بگیرید.

سایر تغییرات مهم در سبک زندگی

خوابیدن به میزان کافی، کاهش سطح استرس و تمرین خودمراقبتی به طرز قابل توجهی برای افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو مفید و مهم هستند. یک مطالعه روی زنان مبتلا به هاشیموتو به این نتیجه رسید که به کار بردن راهکارهای کاهش استرس به کم کردن میزان افسردگی و اضطراب، بهبود کیفیت زندگی و کاهش سطح آنتی بادی های تیروئید یاری می نماید.

هر زمان که بدنتان خسته بود، باید به میزان کافی استراحت کنید. علاوه بر این باید داروهای تیروئید را دست کم 30 تا 60 دقیقه قبل از صبحانه با شکم خالی یا دست کم 3 تا 4 ساعت بعد از شام مصرف کنید تا داروها به برترین نحو جذب بدنتان شوند. حتی قهوه و مکمل های غذایی هم با جذب داروهای تیروئید تداخل ایجاد می نمایند؛ بنابراین برترین کار این است که دست کم تا 30 دقیقه بعد از مصرف داروی خود هیچ چیز به غیر از آب نخورید.

اگر سؤالی درباره جذب بهتر داروها داشتید، از پزشک بپرسید. توجه کنید که بعد از مصرف دارو ممکن است چند هفته یا بیشتر طول بکشد تا حالتان بهتر گردد. اگر پس از مصرف دارو علائمتان بهبود پیدا نکرد، با پزشک خود درباره سایر گزینه های درمانی مشورت کنید. از آنجایی که علائم هاشیموتو ممکن است کیفیت زندگی و سلامت ذهنیتان را تحت تأثیر قرار دهند، برترین کار این است که برای درمان از یک پزشک متخصص یاری بگیرید.

کلام خاتمهی

بیماری هاشیموتو یک بیماری خودایمنی رایج است که تیروئید را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری منجر به علائم زیادی می گردد که ممکن است حتی پس از مصرف دارو هم باقی بمانند. تحقیقات نشان می دهند که تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به طرز چشمگیری علائم هاشیموتو و سلامت عمومی بدن بیماران را بهبود ببخشند. بنابراین اولین کار در راستا مدیریت و کنترل هاشیموتو، پیدا کردن یک الگوی غذایی مناسب است. متخصص تغذیه یا پزشک ممکن است به شما در این زمینه یاری کند .

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: health line, health line

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 8884

به "بیماری تیروئیدیت هاشیموتو؛ علل، علائم و رژیم غذایی مناسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری تیروئیدیت هاشیموتو؛ علل، علائم و رژیم غذایی مناسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید