کیهان: ضدانقلاب از نه روحانی به ترامپ عصبانی شد

به گزارش هیو بلاگ، کیهان نوشت:رسانه های ضدانقلاب با حمله به روحانی به خاطر دست رد زدن به فریب مذاکره با ترامپ، این اقدام را بی احترامی به اروپا قلمداد کردند!

کیهان: ضدانقلاب از نه روحانی به ترامپ عصبانی شد

در روزهای قبل از سفر رئیس جمهور به نیویورک، برآورد ها و تحلیل های مختلف رسانه های داخلی و خارجی درخصوص اتفاقات احتمالی در دوره زمانی سفر روحانی به آمریکا به اوج رسید بود.

کلیدواژه مذاکره آن هم با ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عنوان اصلی ترین گزاره، در کانون برآوردها و احتمالات ذکر شده، پیش و حین سفر رئیس جمهور مطرح بود و برخی اظهارنظرها و توییت های دوپهلو از سوی مقامات مختلف نیز به عنوان شاهد مثال در تقویت برآورد ها تاثیر بسزایی داشت.

از سوی دیگر سه کشور اروپایی عضو برجام نیز برای همراه سازی کم هزینه طرف مقابل با اهداف و منافع خود با فضاسازی رسانه ای تلاش بی وقفه ای را در دستور کار قرار دادند اما سخنان روحانی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد که تیر مسموم اروپایی ها به سنگ خورده است.

آنجا که خطاب به آنان گفت: ما را به مذاکره می خوانند؛ در حالی که خود از مذاکره گریزانند. ما با همین دولت فعلی آمریکا بر سر میز 1+5 در گفت وگو بودیم؛ اما آنها بر عهدِ سلفِ خویش، خط بطلان کشیدند. من به نمایندگی از ملت و کشورم، اعلام می کنم که: پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم، نه می باشد. دولت و ملت ایران، یک سال و نیم زیر شدیدترین تحریم ها، استقامت کرده است و هرگز با دشمنی که می خواهد با سلاح فقر، فشار و تحریم، ایران را به تسلیم وادارد مذاکره نخواهد کرد.

این موضع رئیس جمهور در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل و نه گفتن به مذاکره تحت تحریم، عصبانیت محافل ضدانقلاب و البته برخی چهره های جریان خاص سیاسی در داخل کشور را برانگیخته است.

سایت ضد انقلاب کلمه (ارگان رسمی سران فتنه 88) سفر رئیس جمهور ایران به مجمع عمومی سازمان ملل را، بدون حاصل دانست و نوشت: امسال نیز اقتدار ایران در پاسخ منفی به تلاش های کشورهای مختلف برای رفع تنش ها با ایالات متحده و ناامید کردن رئیسان دولت هایی تجلی یافت که در ماه های اخیر با وجود هم پیمانی دیرینه با آمریکا، تلاش داشتند با اتخاذ موضعی میانی، برای ایجاد فضای گفت وگو میان دو دشمن قدیمی، فرصتی فراهم آورند. آنها البته کم نگذاشتند. دیدارهای مکرر و برنامه ریزی نشده و حتی اصرار عجیب رئیس جمهور فرانسه به حسن روحانی برای دیدار با دونالد ترامپ نیز فایده ای نداشت.

این سایت ضد انقلاب همچنین نوشت: در خاتمه نیز رئیس جمهور ما در بازگشت به ایران، در حالی که پیشتر تاکید داشت در صورت لغو تحریم ها حاضر به مذاکره است، از پذیرش این شرط از سوی آمریکا خبر داد، اما باز هم تاکید کرد که با دیدار با ترامپ موافقت نکرده است!..با این وصف آیا وقت آن نیست بپرسیم که به راستی در این جهان و در این سفرهای پرهزینه به دنبال چه هستیم؟ اگر قرار است هزینه سفر هر ساله رئیس جمهور و هیئت همراه را بر دوش بیت المال تحمیل کنیم تا تنها نتیجه آن باشد که بگوییم آمریکا در جهان منزوی است؛ آیا بهتر نیست این سخن را در همین تهران مکرر تکرار کنیم؟ این در حالی است که شاید اگر چنین سفری انجام نمی شد و بی اعتنایی (و به تعبیری بی احترامی) دولت ایران به درخواست های مکرر قدرت های اروپایی باعث نمی شد تا آنها نیز در خاتمه این سفر، تهدید به خروج از برجام را در پیش گیرند، این امید وجود داشت که با رایزنی ها و پیگیری های آنها (و به ویژه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه)، دست کم همراهی اروپا با آمریکا در افزایش تحریم ها به این زودی اتفاق نیفتد. اما با نمایش اصرار لجوجانه بر عدم گفت وگو شرایطی فراهم آمد که می توان انتظار داشت شکاف اروپایی-آمریکایی بر سر برجام به زودی از میان برود و اروپایی ها نیز همنوا با ایالات متحده در راستا تحریم ایران گام بردارند.

از سوی دیگر مشابه همین مواضع عناصر ضد انقلاب خارج نشین از سوی برخی چهره های جریان خاص سیاسی در داخل کشور نیز تکرار شد. صادق زیباکلام در گفت وگو با نامه نیوز و در پاسخ به این سؤال که از سفر روحانی به نیویورک چه ارزیابی دارید؟، می گوید این سفر هیچ دستاوردی نداشت و هیچ تغییر و تحولی به وجود نیامد و روزنه ای باز نشد. آقای روحانی حرف های همیشگی زد و گفت آمریکا، عربستان و اروپا مقصر وضعیت فعلی هستند.

او در پاسخ این سؤال که چرا برخی منتقدان از سخنرانی آقای روحانی در سازمان ملل تقدیر کردند؟، گفت: مثلا کیهان باید راضی باشد چون آقای روحانی آنجا برای انبساط خاطر مخالفان دولتش در داخل کشور صحبت کرد. حرف هایی زد که به مذاق مخالفانش خوش آید و مراقب بود چیزی نگوید که خاطر آنها را مکدر کند.

زیباکلام در پاسخ به این سؤال هم که پس به نظر شما اگر آقای روحانی به نیویورک نمی رفت بهتر بود؟ گفت: آقای روحانی آب پاکی را روی دست اروپایی ها و سایر میانجی ها بین ایران و آمریکا ریخت و این سفر هیچ سود، ثمر و فایده ای نداشت.او شرح داد: خلاصه حرف آقای روحانی این بود که آمریکایی ها باید گامی را بردارند و گشایشی را در حوزه کاهش تحریم ها به نمایش بگذارند. اما فرض کنیم که آمریکایی ها این گام را برداشتند، از کجا معلوم آقای روحانی نگوید این گام کافی نیست و شوخی است. اینستکس وقتی مطرح شد دولت آقای روحانی گفت این صدقه است و مگر می خواهند به گدا پول بدهند. حالا امروز با مخالفتی که آمریکا انجام داد، باید پیشنهاد فرانسه برای 15 میلیارد دلار را نیز منتفی دانست. در مجموع آقای روحانی نه فتح بابی برای مذاکره کرد و نه چراغ نیمه سبزی به آمریکا و اروپا نشان داد.

23302

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 181

به "کیهان: ضدانقلاب از نه روحانی به ترامپ عصبانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیهان: ضدانقلاب از نه روحانی به ترامپ عصبانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید