دلیل گرسنگی مدوام چیست؟

به گزارش هیو بلاگ، بسیاری از افراد بین وعده های متعادل غذا این احساس را ندارند، اما گاه به دلایل مختلف ممکن است گرسنگی به طور مکرر فرد را آزار دهد. در ادامه این مطلب به عادت هایی اشاره خواهیم کرد که داشتن آنها، زمینه بروز گرسنگی های مکرر را فراهم می نماید که به ترتیب عبارتند از:

دلیل گرسنگی مدوام چیست؟

عدم مصرف کافی پروتئین

مصرف کافی پروتئین برای کنترل اشتها لازم است و در دریافت کالری روزانه تاثیر دارد. پروتئین ها بعلاوه فراوری هورمون های سیری را افزایش و هورمون های محرک گرسنگی را کاهش می دهند. از طرفی افرادی که به مقدار کافی منابع پروتئین در رژیم روزانه دارند، کمتر تمایل به ریزه خوری پیدا می نمایند.

مصرف زیاد غلات تصفیه شده

برای تهیه غلات تصفیه شده تغییرات زیادی انجام می شود و این محصولات تقریبا فاقد فیبر، ویتامین ها و موادمعدنی هستند. نان سفید یکی از پرمصرف ترین این منابع است که خیلی زود هضم می شود و سیرنمایندگی طولانی ندارد.

رژیم غذایی فاقد چربی

چربی ها نقش مهمی در احساس سیری دارند که به هضم نسبتا طولانی آن ها برمی شود. خوردن منابع چربی می تواند باعث آزاد شدن هورمون های تسهیل نماینده سیری شود. البته برای حفظ سلامت بدن باید از چربی های مفید استفاده کرد.

نوشیدن ناکافی آب

تامین رطوبت مورد احتیاج بدن برای عملکرد های مختلف بدن لازم است که از جمله بر سیستم گوارش نیز تاثیر دارد. گاهی اوقات احساس تشنگی به علت کاهش آب بدن شبیه علائم گرسنگی است که با نوشیدن یک یا دو لیوان آب، سریع رفع می شود.

انتخاب منابع غذایی فاقد فیبر

اگر فیبر به مقدار کافی در رژیم غذایی نباشد، معمولا گرسنگی مداوم احساس می شود. خوراکی های حاوی فیبر هضم طولانی دارند و بر فراوری هورمون های کاهش اشتها تاثیر می گذارند. البته تاثیر فیبر های حل شدنی مانند سبوس جودوسر، دانه های کتان، پرتقال، و سیب زمینی شیرین در این زمینه بیشتر است. مصرف کافی منابع فیبر بعلاوه زمینه بیماری های قلبی عروقی، دیابت و چاقی را نیز کاهش می دهد.

غذاخوردن خیلی سریع

ریتم غذاخوردن نیز در ایجاد احساس گرسنگی نقش دارد. مطالعات نشان می دهد افرادی که با عجله غذا می خورند تمایل بیشتری به غذاخوردن مداوم دارند که ناشی از جویدن ناکافی و عدم توجه؛ دو عامل مهم تسکین احساس گرسنگی است. غذاخوردن در کمال آرامش نه تن ها در ایجاد پیغام های سیری موثر است بلکه به مغز فرصت برای آزادسازی هورمون های ضدگرسنگی نیز می دهد.

منبع: همشهری

منبع: فرارو
انتشار: 8 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1402 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 13458

به "دلیل گرسنگی مدوام چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل گرسنگی مدوام چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید