خوشمزه ترین غذاهای سنتی یزد

به گزارش هیو بلاگ، غذاهای سنتی یزد

استان یزد زمستان های سرد و مرطوب و تابستان های گرم و خشک دارد و اهالی آن از سبک غذایی مطابق با این آب و هوا پیروی می نمایند. با آغاز هر فصل نو رژیم غذایی مردم دستخوش تغییراتی می گردد تا با شرایط آب و هوایی وفق پیدا کند. استان کویری یزد تنوع غذایی فوق العاده ای دارد و این همه رنگ و طعم امتحان غذاهای این شهر را به تجربه ای خوشایند تبدیل نموده است. در اینجا به غیر از معماری تماشایی و منحصربفرد غذاهای خوشمزه ای هم هست، درسته که خیلی از ما یزد را با قطاب و شیرینی های بینظیرش می شناسیم اما کافیست پا را فراتر گذاشته و سری به یک رستوران محلی بزنید تا با دنیای غذایی نوی روبرو شوید. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا با تعدادی از غذاهای سنتی یزدی آشنا شوید.

خوشمزه ترین غذاهای سنتی یزد

قیمه یزدی

شهر جهانی یزد این روزها پذیرای گردشگران زیادی است کسانی که در پی طعم غذاهای سنتی یزد هستند تا غرق در فرهنگ این شهر شوند. در رستوران های سنتی یزد یکی از اصیل ترین و البته خوشمزه ترین غذاها قیمه یزدی است. این خورشت فرق چندانی با قیمه های معمولی ندارد فقط در آن نخود دو تکه شده جایگزین لپه می گردد. دیگر مواد اولیه این خورشت شامل گوشت، لیموعمانی، پیاز و دارچین است.

خورشت به آلو

ترکیب به و آلو طعمی خارق العاده به این غذا می دهد به طوری که کمتر کسی پیدا می گردد که مزه این خورشت را دوست نداشته باشد. شیرینی و ترشی در کنار هم باعث طعم ملس خوشایندی شده پس تعجب برانگیز نیست که با آغاز فصل پاییز خیلی ها این غذا را در فهرست غذاهای روزانه شان قرار می دهند. مواد لازم برای این خورشت آلو، به، گوشت، لپه، زعفران، لیمو ترش، شکر، فلفل سیاه، زنجبیل و .. است.

کوفته لپه

درسته که نام کوفته بیشتر ما را یاد تبریز می اندازد اما یزد هم کوفته های خوشمزه و مخصوص خودش را دارد و خیلی از گردشگران در سفر به یزد حتما کوفته لپه یزدی را امتحان می نمایند. کوفته لپه یزدی یکی دیگر از غذاهای سنتی یزد است که با کوفته تبریز کمی فرق دارد. مواد لازم برای درست کردن این کوفته تخم مرغ خام و پخته، گوشت چرخ نموده، سبزی معطر، لپه، زرشک، پیاز داغ، رب گوجه فرنگی، ادویه و نمک است، موادی تازه و با کیفیت که طعمی خارق العاده به غذا می دهند. پیشنهاد می کنیم این غذا را به همراه سبزی خوردن، نان و ترشی میل کنید تا طعم آن را هیچ وقت نباید فراموش کنید.

کوفته نخودچی

کوفته نخودچی به کوفته یزدی معروفه و از غذاهای محبوب و پرهوادار یزد است. شاید در میان غذاهای یزد کوفته نخودچی حرف اول را بزند غذایی خوشمزه که لذت سفر به شهر سنتی یزد را دوچندان می نماید. مواد لازم برای تهیه این غذا گوشت چرخ نموده، پیاز، سبزیجات معطر مانند تره و جعفری، آرد نخودچی است.

قلیه کدو

این غذای مقوی پر از آنتی اکسیدان و ویتامین است و حتی برای درمان سرماخوردگی هم مفید است. طعم خوشمزه و لذیذ، این غذا را از پرهوادارترین غذاهای استان یزد نموده است. معمولا در روزهای کوتاه فصل پاییز مادران یزدی دست به کار می وند و با درست کردن این غذای خوشمزه اعضای خانواده را دور هم جمع می نمایند. مواد لازم برای تهیه این غذا ماش، لوبیا قرمز، کدو تنبل، زردچوبه، شکر، گردو، پودر نارگیل و دارچین است. این غذا آنقدر طعم دل انگیزی دارد که مردم یزد آن را برای دورهمی ها درست می نمایند تا روزی فراموش نشدنی را رقم بزنند.

آش کدو

معمولا در میان غذاهای سنتی هر استان آش ها جایگاه ویژه ای دارند و خیلی از مادران با سلیقه برای جمع کردن فامیل ها در کنار هم تدارک یک آش داغ و خوشمزه را می بینند. یکی از معروف ترین آش های استان یزد آش کدو است که مخصوص شهرستان تفت است. این آش نه فقط طعمی خوشمزه و دلچسب دارد بلکه مقوی هم هست به طوری که برای بیماران دیابتی خیلی مفید است. این غذا که بیشتر مخصوص ماه های سرد سال است با لوبیا، عدس، ماش، نخود، کدو، شوید، آرد و پیاز درست می گردد.

آش ماش

در سفر به شهرهای ایران یکی از لذت بخش ترین تجربه های شکم گردی امتحان آش های سنتی و خوشمزه هر استان است. آش ماش از دیگر غذاهای یزد است که بیشتر در شهرستان مهریز هوادار دارد هر چند که در استان گلستان هم درست می گردد. این غذا نسبت به آش های دیگر زمان پخت کمتری دارد برای همین نیاز به تدارک زیادی ندارد. این غذای خوشمزه مخصوص صبح های سرد زمستان است و در هنگام صبحانه خورده می گردد. مواد لازم برای تهیه این آش ماش، برنج، سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز و اسفناج)، پیاز داغ، نعناع داغ، رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل است.

تاس کباب یزدی

تاس کیاب یکی از خوشمزه ترین غذاست مخصوصا تاس کباب یزدی! طعم فوق العاده این غذا باعث شده که خیلی از خانواده های یزدی این غذا را زیاد درست نمایند مخصوصا در مهمانی ها! مطمئنا جمع محبت آمیز فامیل ها و دوستان با وجود این غذای خوشمزه و لذیذ، گرم تر می گردد. این غذا با سیب زمینی، پیاز، روغن، گوشت چرخ نموده، رب گوجه فرنگی و دارچین درست می گردد هر چند که گاهی در آن هویج هم استفاده می گردد. تاس کباب یزدی را به همراه نان تازه، سبزی و ماست بخورید تا طعم آن را هیچ وقت نباید فراموش کنید.

آش آبغوره

این آش خوشمزه خاصیت غذایی بالایی دارد و برای سلامتی مفید است. غوره زیادی که در این غذا به کار می رود خواص بیشماری را به آن داده به طوری که خوردن این آش باعث کم شدن کلسترول و قند خون و از بین رفتن تشنگی می گردد. مواد لازم برای تهیه این آش سبزی آش، آب مرغ، عدس، لوبیا چشم بلبلی، بلغور گندم، برنج، نعنای خشک، آبغوره و غوره است.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 11202

به "خوشمزه ترین غذاهای سنتی یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوشمزه ترین غذاهای سنتی یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید