عربستان، 21 برابر شدن بدهی ها طی 6 سال

به گزارش هیو بلاگ، یک رسانه عربی فاش کرد که بدهی عربستان طی 6 سال گذشته یعنی از شروع به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان 21 برابر شده است.

عربستان، 21 برابر شدن بدهی ها طی 6 سال

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پایگاه خبری عربی 21 بیان کرد که بدهی عربستان سعودی در شش سال گذشته 21 برابر شده است و این کشور از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی ، نیم تریلیون دلار از دست داده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

پایگاه عربی 21 ارقام موثقی بر اساس داده های دولت سعودی و موسسه پولی عربستان سعودی (ساما) منتشر کرد که بر اساس این داده ها، عربستان سعودی بیش از 238.2 میلیارد دلار از خارج استقراض نموده و علاوه بر این 278.3 میلیارد دلار از ذخایر خود را نیز برداشت نموده که در مجموع به 516.4 میلیارد دلار می رسد.

بانک مرکزی سعودی بیان کرد که کاهش ذخایر ارزی این کشور همچنان ادامه دارد که این میزان در خاتمه دسامبر 2020 به 1.701 تریلیون ریال (453.66 میلیارد دلار) کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش ذخایر ارزی عربستان با کاهش 172.2 میلیارد ریالی (45.92 میلیارد دلار) ، با خاتمه سال گذشته 9.19 درصد کاهش یافته است. ذخایر ارزی عربستان سعودی از 732 میلیارد دلار در سال 2014 میلادی به 454 میلیارد دلار در دسامبر 2020 رسیده است که کاهشی 38 درصدی را نشان می دهد.

عربستان سعودی همچنین در ماه های مارس و آوریل 50 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را از دست داد که 40 میلیارد دلار آن را به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان به دلیل تاثیرات و پیامدهای منفی شیوع کرونا انتقال داد.

دارایی های خالص خارجی در بانک مرکزی عربستان در ماه مارس در مقایسه با ماه قبل حدود 27 میلیارد دلار کاهش یافته که سریعترین سرعت کاهش را در مقایسه با بیست سال گذشته داشته است. ذخایری که برای جبران خسارت اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت و پیامدهای ویروس کرونا در تمام بخشهای اقتصادی و خصوصی استفاده شده است.

انتقال پول به صندوق سرمایه گذاری عمومی کاهش ثروت عمومی دولت سعودی را نشان نمی دهد ؛بلکه دارایی های نقدینگی موجود در بانک مرکزی را که به منظور حمایت از واحد پول این کشور ریال ذخیره شده است، کاهش می دهد.

پیش از این محمد الجدعان وزیر دارایی عربستان بیان کرد که در سال گذشته در اقدامی بی سابقه تزریق پول به صندوق سرمایه گذاری صورت گرفت که کاهش شدید ذخایر ارزی و رکود اقتصادی را در کشور در پی داشت.

به همین دلیل جان میشل صلیبا اقتصاددان خاورمیانه و آفریقای شاقتصادی گفت: در برنامه های صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان یک شکاف اقتصادی وجود دارد و معتقدم که این خلأ باید توسط مجموعه ای از اقدامات از جمله تزریق احتاقتصادی سرمایه از بانک مرکزی سعودی پر گردد که نقدینگی موجود در این بانک را برای حمایت از ریال کاهش می دهد.

عربستان میخواهد این کسری را تا سال 2023 با برنامه ریزی و متنوع سازی اقتصاد که عمدتا توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی و صندوق ثروت حاکمیت پادشاهی سعودی پشتیبانی می گردد، جبران کند.

بانک مرکزی علت کاهش میزان دارایی های ذخیره سعودی را تأثیر کاهش سرمایه گذاری خارجی در اوراق بهادار در خاتمه سال 2020 به میزان 7.1درصد و به صورت سالانه معادل 84.75 میلیارد ریال (22.59میلیارد دلار)بیان کرد.

عربستان در خصوص توزیع دارایی های ذخیره خود از ارزهای خارجی و همچنین چگونگی دارایی ها به صورت نقدی یا اوراق قرضه را توضیحی ارائه نداده است.

ریاض بودجه خود را به وسیله بدهی و برداشت از ذخایر دولت نزد بانک مرکزی تأمین می نماید.

دولت سعودی پیش بینی می نماید سال جاری کسری بودجه 141میلیارد ریال (37.59میلیارد دلار) معادل 4.9٪فراوری ناخالص داخلی پس از کسری پیش بینی شده 298 میلیارد ریال (79.45میلیارد دلار) یا 12٪ فراوری ناخالص داخلی در سال 2020 باشد. همچنین انتظار می رود بدهی عمومی عربستان در سال 2021 به 937 میلیارد ریال (حدود 250 میلیارد دلار) افزایش یابد.

در خصوص مقایسه بدهی پیش بینی شده عربستان در سال 2021 با ارقام بدهی در سال 2014 ، که بالغ بر 11.8 میلیارد دلار بود ، بر اساس داده های به دست آمده توسط عربی 21، داده های دولتی در عربستان نشان می دهد که بدهی های این کشور طی 6 سال و از زمان قدرت دریافت سلمان بن عبدالعزیز از سال 2015به بیش از نیم تریلیون دلار رسیده و 21 برابر شده است.

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت دنیا، پس از شیوع بیماری ویروس کرونا با رکود عمیق اقتصادی روبرو شده است. تقاضای دنیای نفت خام کاهش یافته و اقدامات برای مهار ویروس کرونا به فعالیت های داخلی آسیب رسانده است. این شرایط سبب شده، بسیاری از کارشناسان بر این باور باشند که بحران کرونا و افزایش اقتصادیات ها و تصمیمات دیگر که به زیان شهروندان عربستان است، دولتمردان این کشور را با چالش روبرو کند.

صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود درباره اوضاع اقتصادی عربستان بیان کرد که این کشور در زمان حاکمیت سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهدی پسرش محمد بن سلمان 233 میلیارد دلار (873میلیارد ریال عربستانی) از ذخایر اقتصادی خود را بدون آنکه معین باشد، صرف چه چیز شده، از دست داده و یا به عبارت بهتر این مبلغ صرف تجاوز به کشور یمن و تامین اقتصادی تروریست ها در سوریه، عراق و لیبی شده است. هرچند این آمار از سوی منابع آگاه یمنی بیش از 300 میلیارد دلار در جنگ شش ساله عربستان علیه با این کشور قید شده است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 7704

به "عربستان، 21 برابر شدن بدهی ها طی 6 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان، 21 برابر شدن بدهی ها طی 6 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید