حضور در متاورس نیازمند سیاستگذاری

به گزارش هیو بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، داوود ادیب رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در اولین همایش ملی متاورس؛ دنیایی دیگر گفت: اگر از هم اکنون زیرساخت های ورود به انقلاب صنعتی پنجم و بعلاوه انقلاب های بعدی را فراهم نکنیم و آماده پذیرش متاورس نشویم، راه دشواری را در همگام شدن با عناصر دنیا نوظهور، کسب و کارهای نو، بهداشت و توسعه پایدار در آینده نزدیک خواهیم داشت.

حضور در متاورس نیازمند سیاستگذاری

وی گفت: متاورس همانند تکنولوژی های قدیمی که امروز فراگیر شده اند، به سرعت در حال توسعه و تکامل است و به زودی شاهد این خواهیم بود که این پدیده نوظهور، به عنوان زیربنای تعاملات بین انسان ها و ماشین ها و به عنوان یکی از زیر سیستم های انقلاب صنعتی پنجم، ساختار تعاملات بشری را تغییر و تعریف نوی از دنیا فرازمینی به وجود بیاورد.

دکتر ادیب ادامه داد: در این راستا همه کشورهای پیشرفته در کوشش خواهند بود تا به عنوان رهبران این حوزه چارچوبی را برای تعیین الگوریتم ها و قوانین مربوط به متاورس، تعریف و این قوانین را برای استفاده جمعی در دنیای دیگر، نهادینه نمایند.

باید سیاست های حضور در متاورس را تعیین کنیم

در این مراسم سادینا آبایی، نایب رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرنمایندگان صنعت مخابرات ایران، با بیان اینکه آواتارها راستا ما را در حوزه متاورسی بسیار خوب رقم می زنند گفت: این فضا که بر پایه بلاکچین و تفکرات بلاکچین نهادینه شده، حاکمیت گریز است و اگر دولت ها وارد نشوند، می توانند موانعی برای حضور افراد در فضای متاورسی باشند.

وی ادامه داد: از آنجایی که کشوری با مقررات متفاوتی هستیم، باید سیاست های حضور در متاورس را تعیین کنیم، زیرا کنترل این فضا از دست دولت خارج است و حاکمیت خاص خود را دارد.

نایب رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرنمایندگان صنعت مخابرات ایران، تاکید نمود: تکنولوژی های نو مانند متاورس، افراد نو را می طلبد و فهم آن باید برای همه فراهم گردد تا همه با این فضای نو ارتباط بگیرند.

چگونگی برخورد با دنیا نوظهور متاورس تعیین گردد

فریبرز نژاد دادگر، دبیر و عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرنمایندگان صنعت مخابرات ایران، نیز در این مراسم گفت: این رویداد را به عنوان تشکل صنفی برگزار کردیم زیرا به عنوان تشکل وظیفه داریم که پیش بینی و پیش گیری های لازم را در رابطه با ورود هر تکنولوژی نو در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشیم. اگر به سال های گذشته برگردیم، مسائلی را در زمینه اینترنت و فضای مجازی داشته ایم و اگر اعمال نظر تشکل ها نبود، ممکن بود این مسائل به صورت حادتری اتفاق بیافتند.

وی تاکید نمود: اگر بحث متاورس را انتخاب نموده ایم به این علت است که هم افزایی و هم اندیشی با شرکت ها و فعالان مؤثر در این تکنولوژی داشته باشیم و در همین جهت جمع بندی آن را به گوش حاکمیت و دولت ها برسانیم. بر این اساس در کوشش هستیم تا چگونگی برخورد با این دنیا نوظهور را تعیین نموده و در جهت توسعه هر چه بیشتر آن گام برداریم.

در این مراسم مهدی مالی رئیس مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران، گفت: متاورس در دوران کرونا برای ما قابل لمس تر شد و حتی می توان گفت که بزرگترین نقش حمایت از تکنولوژی و فضای مجازی را بر عهده داشته است. از نظر بنده دانش افراد در زمینه متاورس که عالمی نو در حوزه تکنولوژی محسوب می گردد ناقص است و مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کرد، انتخاب مدیران با علم به این موضوع است.

وی افزود: متاورس حتی می تواند در بحث فرهنگ، سیاست، آموزش و… پررنگ باشد، اما تا زمانی که مدیران اندیشمند نداشته باشیم این اتفاق بزرگ در کشور نخواهد افتاد. در همین حال باید مدیرانی حتی از بخش خصوصی انتخاب شوند تا فرایند این فرایند سرعت گیرد.

متاورس با استقبال روبرو می گردد

حسین اسلامی رئیس هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران نیز در این رویداد افزود: متاورس فضایی بدون محدودیت و محرومیت است و قطعاً با استقبال ما روبرو خواهد شد و هر چقدر به این فضا نزدیک تر شویم، تنظیم گری ما نیز قوی تر خواهد شد.

وی گفت: در بحث فناوری تا به امروز هیچ دولتی جرأت به تغییر تعرفه ها همان طور که در دیگر حوزه ها مانند خودرو اعمال شده، ننموده است، در صورتی که این افزایش می تواند به افزایش کیفیت و ورود تکنولوژی ها یاری کند و اگر به این مسائل توجه جدی گردد، خروجی ها پایدارتر خواهد بود.

مرگ زودرس دولت های الکترونیک با متاورس

مهدی عرب زاده یکتا کارشناس حوزه دیجیتال نیز گفت: متاورس به یک شخص یا شرکت خاص تعلق ندارد، در 30-40 سال گذشته در بازی های دیجیتالی شاهد آن بودیم و اکنون موضوع آن به سمت حوزه فضای صنعتی در حرکت است و به همین دلیل صنایع نیز برای انجام امور خود در پی مهاجرت به متاورس هستند.

وی افزود: دولت ها باید تمرکز خود را روی متاورس بگذارند و آن را در خطی مشی خود پیاده سازی نمایند و احتمالاً در آینده مرگ زودرس دولت های الکترونیک را خواهیم دید، زیرا حاکمیت متاورسی بسیار قدرتمندتر عمل می نماید و می تواند فضاهای آنارشیستی خطرناکی را ایجاد کند. به همین دلیل تا سال 2050 فضای آلوده ای که صاحب آن تعیین نیست و هر فردی فضای متاورسی خود را تشکیل داده است، احتیاج به ناظری را احساس می نماید. در این شرایط فضای متاورس های اجتماعی شکل می گیرد و قدرت ها تحلیل پیدا می نماید و از نسل ششم شبکه های ارتباطی مخابرات به سمت ابزارهای متاورسی حرکت خواهند کرد.

به گفته این کارشناس، متاورس فقط به سمت حاکمیت دولت حمله ننموده و بخش سازمانی آن نیز تشکیل شده است که مهم ترین مزایای متاورس سازمانی، رشد اقتصاد گیگ است.

بعلاوه افشین فاتح کارشناس توسعه شغلی و کسب و کارها نیز در این مراسم گفت: متاورس تلفیق تجربه و اینترنت است و به علت سرعت دادن به تجربه احساساتی که در فکر ما بوده، گرایش بشر به آن بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه کاربردهای فضای متاورس در تعامل اجتماعی، بازی، کسب و کار، آموزش، رویدادها، رسانه و تفریح و… است، اظهار داشت: فضای متاورسی می تواند کسب عایدیهای زیادی را برای بشر به ارمغان آورد و این کسب عایدی می تواند انواع مختلفی داشته باشد. به طور مثال می توان به طراحی، خرید و اجاره قلمرو و سرزمین، ساخت آپارتمان، اجاره زمین، معماری با سلیقه شخصی، معامله زمین، ایجاد کسب و کار با نام و برند خود، فروشگاه اینترنتی، سفر و گردش، شرکت در کنسرت آنلاین، دانشگاه و مدرسه، توسعه بازی ها، خرید آنلاین و مالکیت اموال دیجیتالی اشاره نمود.

دنیای متاورس دنیای آموزش است

قاسم یزدان پناه، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز گفت: سرعت تغییر و ظهور تکنولوژی در دانشگاه ها و مدرسه کند است و در خارج از این محدوده سرعت بسیار زیاد است و به همین دلیل اگر دولت وارد نگردد بخش خصوصی وارد خواهد شد.

وی گفت: در متاورس معلمان و دانش آموزان به صورت آواتار وارد فضای آموزشی خواهند شد که این فضا ترکیبی از آموزش حضوری و غیر حضوری است. دنیای متاورس، دنیای آموزش است و در کشور ما نیز نگرانی هایی در ابعاد فرهنگی وجود دارد که با تنظیم گری های درست و به موقع می توان این نگرانی ها را رفع کرد.

به گزارش خبرنگاران، اولین همایش ملی متاورس؛ دنیایی دیگر به وسیله کمیسیون ظرفیت سازی و نوآوری اتحادیه صادرنمایندگان صنعت مخابرات ایران و با حضور اعضای این اتحادیه، اعضای هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران و بعضی از مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 10766

به "حضور در متاورس نیازمند سیاستگذاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور در متاورس نیازمند سیاستگذاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید