ترس آمریکا از سقوط قیمت نفت، فرستاده ترامپ به عربستان می رود

به گزارش هیو بلاگ، در پی اعلام آمادگی فراوریکنندگان نفت شیل در آمریکا برای کاهش فراوری، واشنگتن قرار است با هدف یاری به بهبود شرایط بازار نفت در بحبوحه جنگ نفتی با اوپکی ها مذاکره کند.

ترس آمریکا از سقوط قیمت نفت، فرستاده ترامپ به عربستان می رود

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، به نقل از رویترز، مقامات آمریکایی اعلام کردند دولت ترامپ میخواهد یک فرستاده ویژه انرژی به عربستان بفرستد تا با پادشاهی این کشور درباره ثبات بازار های دنیای نفت مذاکره کند.

این اقدام در حالی است که تنظیم گران در ایالات تگزاس آمریکا برای نخستین بار در نزدیک به 50 سال گذشته محدودیت هایی را برای مهار فراوری در نظر گرفته اند.

قیمت نفت خام برنت در طول دو هفته گذشته بیش از نیمی از ارزش خود از دست داده است. در این مدت عربستان و روسیه جنگ قیمت را شروع کردند و ازسوی دیگر همه گیری ویروس کرونا هم سبب تضعیف شدید تقاضا شده است، هم اکنون نفت خام آمریکا با قیمت کمتر از 23 دلار در هر بشکه معامله می گردد.

سقوط قیمت، پس از اینکه شکست مذاکرات اعضای اوپک با فراورینمایندگان غیرعضو این سازمان به ویژه روسیه، متعجب کرد. حال هر فراورینماینده ای به هر مقدار که می تواند نفت به بازار های دنیای عرضه می نماید.

مقام های آمریکایی روز آدینه اعلام کردند که این کشور نماینده ویژه ای را برای مذاکره با مسئولان ریاض به عربستان اعزام خواهد نمود. این خبر پس از آن اعلام شد که پادشاهی عربستان فراوری خود را با نادیده دریافت نقش چند ساله خود به عنوان تعدیل نماینده بازار، با تمام قدرت رها نموده و بازار را بیش از حد اشباع نموده است.

عربستان و روسیه پس از اینکه توافق سه ساله آن ها برای مدیریت عرضه در ماه جاری به بن بست خورد، وارد جنگی تمام عیار برای سهم بازار بیشتر در بازار دنیای نفت شدند. پادشاهی عربستان قول داده فراوری خود را به 12.3 میلیون بشکه در روز برساند که تا کنون بی سابقه بوده و نفتکش های بی شماری را برای ارسال نفت به سراسر دنیا رزرو نموده است. این اقدام ها سبب شده تا قیمت ها این هفته به پایین ترین رقم ها در 20 سال گذشته برسد.

مقام های آمریکایی معتقدند که اقدام عربستان برای جاری کردن سیل نفت در بازار های دنیای، سقوط مالی دنیای را در پی بحران ناشی از بیماری همه گیر کرونا تشدید می نماید.

مقام های ارشد آمریکا که خواستند نامشان فاش نگردد، گفتند: یک مقام ارشد از وزارت انرژی آمریکا برای به ریاض فرستاده می گردد تا با مقام های وزارت امور خارجه و رایزن انرژی کننی همکاری نزدیک داشته باشد.

مقام های دولت ترامپ گفتند: عربستان سعودی چند دهه سکانداری پایدار در ثبات بازار دنیای نفت بوده است. آن ها گفتند که این نماینده انرژی به کشور ها یاری خواهد نمود تا به جهت ثبات بازگردند.

سقوط قیمت برای فراورینمایندگان نفت ایالات متحده نیز ویران نماینده است؛ بعضی از این فراورینمایندگان همین حالا اقدام به مرخص کردن نیرو های خود نموده اند.

رایان سیتون، کمیسر کمیسیون راه آهن تگزاس، که به عنوان تنظیم نماینده صنعت نفت و گاز این ایالت عمل می نماید، گفت: امید این است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بتواند با عربستان سعودی و روسیه مذاکره کند و آن ها را متقاعد کند که حداقل فراوری خود را به اندازه فراورینمایندگان تگزاس کاهش دهند.

سیتون گفت: محدودیت فراوری می تواند به سرعت عملی گردد، اگرچه هیچکدام از افرادی که در آژانس کار می نمایند، آخرین باری که فراوری آن محدود شد یعنی دهه 70 میلادی، در آن حضور نداشتند.

وی با بیان اینکه هنوز از این کاهش ها حمایت ننموده است، گفت: ما باید خوب به دیدگاه های همگان گوش دهیم، اما اگر بتوانیم به (ترامپ) یاری کنیم تا معامله ای را نهایی کند، فکر می کنم این زمانی است که ما کاری انجام داده ایم.

سیتون در توئیتر گفت: با محمد بارکیندو دبیرکل اوپک درباره توافق بین المللی برای اطمینان از ثبات مالی در هنگام بهبودی از شیوع کرونا ویروس صحبت نموده است.

سیتون توضیح داد: بارکیندو به اندازه کافی مهربان بود که من را به نشست بعدی اوپک در ماه ژوئن دعوت کند.

بارکیندو به رویترز گفت: وی و سیتون در یک کنفرانس تلفنی دیدگاه خود درباره تحولات کنونی و احتمال همکاری آینده را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده اند.

بارکیندو و وزیران نفت و انرژی اوپک، در گذشته هم با مقام های صنعتی شیل در کنفرانس های سالانه ملاقات نموده اند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: دولت آمریکا فاقد هر گونه توانایی برای محدود کردن تنظیم نماینده تگزاس برای همکاری با اوپک درباره کاهش فراوری است.

این مقام در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت: این موارد به طور کامل در حیطه امور ایالتی است … از سطح فدرال، ما هیچ تعامل مداومی با اوپک نداریم، اویک یک کارتل است.

بعضی نمایندگان صنعت نفت ایالات متحده شک و تردید داشتند که تگزاس باید در بازار مداخله کند. فراورینمایندگان نفت ایالات متحده مدتهاست که در برابر چنین اقدامی مقاومت می نمایند و بزرگترین اتحادیه تجاری این صنعت نیز روز آدینه قانع به نظر نمی رسد.

فرانک مکشیارولا، معاون ارشد رئیس مؤسسه نفت آمریکا در امور سیاست، اقتصاد و نظارت، گفت: دیدگاه ما ساده است. سهمیه ها بد هستند. این ها بی اثر و بی فایده بوده اند، هم اکنون هیچ دلیلی برای تقلید از اوپک وجود ندارد.

در چند سال گذشته، فراورینمایندگان شیل با استفاده از روش نوآورانه شکست هیدرولیک، فراوری نفت ایالات متحده را به نزدیک به 13 میلیون بشکه در روز افزایش داده و آن را به بزرگترین فراوری نماینده دنیا تبدیل نموده اند. از سال 201، همانطور که اوپک فراوری خود را محدود کرد، ایالات متحده سهم بازار را از دستان عربستان سعودی، روسیه و دیگر کشور ها خارج نموده است.

روسیه به آهستگی با کوشش های مداوم اوپک برای تقویت قیمت، همراه شد، و بزرگترین فراوری نماینده نفت این کشور، یعنی روسنفت، مخالف این توافق بوده است. واحد هایی در روسنفت و مدیران آن به تازگی به دلیل روابط تجاری با ونزوئلا توسط ایالات متحده آمریکا تحریم شده اند.

این مقام ها گفتند که دولت ترامپ با وضع تحریم های مداوم علیه ایران و ونزوئلا سعی در کاهش عرضه دنیای نفت دارند. هر دو این کشور ها عضو اوپک هستند، همچنین تحریم ها شبکه های انتقال نفت را نیز شامل می گردد. این تحریم ها تا جایی پیش رفته که روسیه به دلیل بازاریابی نفت ونزوئلا تحریم خواهد شد.

گروهی از سناتور های جمهوریخواه آمریکا، عمدتاً از ایالت های فراورینماینده نفت، روز آدینه از ویلبور رأس، وزیر بازرگانی، خواستند تا آنالیز کند که آیا عربستان سعودی و روسیه بیش از حد نفت را در بازار های دنیای عرضه می نمایند تا در این صورت آن ها را تحریم کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 2571

به "ترس آمریکا از سقوط قیمت نفت، فرستاده ترامپ به عربستان می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس آمریکا از سقوط قیمت نفت، فرستاده ترامپ به عربستان می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید