سیاست های تأمین سوخت زمستان؛ ذخیره سازی 6، 2 میلیارد لیتر گازوئیل

به گزارش هیو بلاگ، تهران (پانا) - شهریور ماه سال جاری پس از آنکه جواد اوجی سکان وزارت نفت را در دست گرفت، یکی از مهمترین برنامه های کوتاه مدت این وزارتخانه را تراز کسری گاز و جلوگیری از وقوع خاموشی در زمستان سال جاری مطرح کرد.

سیاست های تأمین سوخت زمستان؛ ذخیره سازی 6، 2 میلیارد لیتر گازوئیل

به گزارش ایران، حالا شنیده می گردد که با هماهنگی هایی که بین وزارتخانه های نفت، نیرو و صنعت هر هفته رقم خورده است، موجودی مخازن سوخت جایگزین (سوخت مایع) نیروگاه ها و صنایع شرایط قابل قبولی دارد و احتمالاً فصل سرد سال جاری بدون مشکل تأمین سوخت سپری خواهد شد. هرچند که راه چاره اصلی، مدیریت و بهینه سازی مصرف گاز بویژه در بخش خانگی است.

پیگیری های خبرنگار ما نشان می دهد که در حال حاضر موجودی مفید گازوییل در مخازن ذخیره سازی نیروگاه ها 2 میلیارد و 634 میلیون لیتر است و موجودی مفید مازوت نیز به 2 میلیارد و 30 میلیون لیتر رسیده است.

شرکت مادر تخصصی فراوری نیروی برق حرارتی در مورد این ذخایر به ایران شرح می دهد: اکنون نسبت به سال گذشته موجودی مخازن گازوییل 7 درصد بیشتر و مازوت یک درصد کمتر است.

بر این اساس اگرچه این ارقام روزانه تغییر می نماید؛ اما مطابق تازه ترین ارقام، اکنون ذخایر نفت گاز (گازوییل) نیروگاه ها شرایط بهتری دارد. کم بودن ذخایر مازوت نیز خبر خوشی برای محیط زیست محسوب می گردد.

هر هفته جلسه هماهنگی سوخت زمستانی داریم

سخنگوی صنعت برق کشور درباره اینکه آیا زمستان سال جاری نیز شاهد خاموشی ها خواهیم بود یا خیر؟ شرح می دهد: سال جاری هماهنگی های خوبی بین دستگاه های مرتبط با این موضوع برقرار است. هر هفته جلسه ای برای هماهنگی تأمین و توزیع سوخت زمستانی داریم. از این رو تصور می کنم که خاموشی ها تکرار نخواهد شد.

مصطفی رجبی مشهدی در گفت و گو ادامه می دهد: سال گذشته خاموشی های زمستانی به خاطر کاهش گاز تحویلی به نیروگاه ها در نتیجه افزایش مصرف بخش خانگی، ناترازی موجودی سوخت مایع در نیروگاه ها و مقدار احتیاج آنها به سوخت جایگزین در روزهای سرد سال رقم خورد. سال جاری از یک سو قرار است که مقدار گاز تحویلی به نیروگاه ها مطابق تعهد شرکت ملی گاز باشد و از سوی دیگر کوشش می گردد که مخازن نیروگاه ها موجودی مطمئن و پایداری داشته باشند.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه ذخایر مخازن نیروگاه ها سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر است، بیان می نماید: در همین حال گاز تحویلی به نیروگاه ها نیز از سال گذشته قدری بیشتر است؛ اما مقدار گاز تحویلی در حال حاضر برابر با تعهد آبان ماه نیست. علت آن هم افزایش مصرف بخش خانگی است.

او با اشاره به اینکه اگر تعهدها اجرایی گردد، روزهای سرد سال جاری را بدون محدودیت سپری خواهیم کرد، ادامه می دهد: اولویت تأمین گاز با بخش خانگی و تجاری است؛ اما در روزهای سرد سال جاری احتمالاً 100 میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه ها تحویل و مصرف خواهد شد.

پیش بینی می گردد که تقریباً روزانه 110 میلیون لیتر نیز سوخت مایع در نیروگاه ها سوزانده گردد که بخشی از این احتیاج از مخازن ذخیره سازی سوخت قابل تأمین است.

به گفته رجبی مشهدی از سوی وزارت نفت تعهد شده که 45 تا 50 درصد احتیاج سوخت نیروگاه ها از گاز و مابقی از محل سوخت مایع تأمین گردد.

سال گذشته در روزهای سرد سال تقریباً 30 هزار الی 40 هزار مگاوات برق فراوری و توزیع شد. این رقم تقریباً نصف ظرفیت نیروگاهی نصب شده است و بسیاری از نیروگاه ها در این فصل تعطیل هستند. سوخت معادل مورد احتیاج نیروگاه های حرارتی در نیمه دوم سال به صورت میانگین حدود 240 میلیون لیتر/مترمکعب در روز است که گاز، نفت گاز و نفت کوره به ترتیب 3 سوخت اصلی تأمین احتیاج آنها محسوب می شوند. بر اساس آمار سال گذشته، در روزهای سرد سال توازن این 3 سوخت به ارقامی نظیر 70-80 میلیون مترمکعب گاز، 30- 40 میلیون لیتر مازوت (نفت کوره) و 50-60 میلیون لیتر گازوئیل (نفت گاز) رسید. در کلانشهرها سال هاست که ورودی سوخت مازوت نیروگاه ها پلمب شده است.

تأمین سوخت صنایع، بدون محدودیت

یک مقام مطلع در شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران می گوید چند ماهی است به صنایع اطلاع داده شده که درخواست خود را برای ذخیره سازی سوخت مایع برای زمستان ارائه دهند و این فرایند بر اساس درخواست های ارسال شده بخوبی اجرا شده است.

این مقام مسئول که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش نداشت، شرح می دهد: در حوزه سوخت رسانی به صنایع (در مورد سوخت مایع) هیچ مسئله ای وجود ندارد و مطابق شرایط طبیعی توزیع سوخت در حال اجرا است. در حوزه نیروگاهی نیز تعهدات در حال اجراست و جای نگرانی نیست.

آمارهای فروش سال 1399 شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نشان می دهد که سالانه 8 درصد فروش نفت گاز و 16 درصد فروش نفت کوره این شرکت به بخش صنعت اختصاص دارد.

در همین حال، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می گوید که سال جاری برنامه ای برای محدود کردن گاز صنایع وجود ندارد. البته اگر برودت هوا شدت یابد، صنایع سیمانی و دیگر صنایعی که می توانند از سوخت دوم استفاده نمایند، باید سوخت مایع مصرف نمایند.

به گزارش خانه ملت، مجید چگنی درباره وضع تأمین سوخت مورد احتیاج واحدهای فراوریی و صنعتی در فصل سرما، شرح می دهد که در قراردادهایی که با صنایع داریم، تأمین گاز در هشت ماه نخست سال تضمین شده، اما در چهار ماه دوم صنایعی که می توانند باید از سوخت دوم استفاده نمایند.

مشکل تأمین سوخت نداریم اما...

بر اساس آنچه مسئولان کشور می گویند، زمستان سال جاری همه ظرفیت ها برای تأمین سوخت زمستانی و ممانعت از تکرار خاموشی های بی موقع، به کار گرفته خواهد شد؛ اما کارشناسان می گویند که راه چاره اصلی جبران کسری گاز کشور از محل صرفه جویی و اصلاح مصرف گاز است؛ نه سوزاندن سوخت مایع. لذا باید برای این مسأله برنامه ریزی کرد و دست به کار شد.

وزیر نفت در شهریور ماه اظهار داشت که در دی و بهمن ماه با کسری 200 میلیون مترمکعبی گاز در روز مواجهیم. برای سال جاری کاهش مصرف گاز از محل بهینه سازی ممکن نبود اما آنالیز های کارشناسی شرکت ملی گاز نشان می دهد که با یکسری اقدامات فقط در 2 بخش خانگی و نیروگاهی، می توان سالانه 30 میلیارد مترمکعب صرفه جویی کرد. این رقم 10 برابر مصرف گاز کشوری مانند سوئیس است و نه تنها دغدغه تأمین سوخت را در ایران از میان می برد بلکه راهی برای حضور فعال در مذاکرات گازی و صادرات بیشتر باز می نماید. برای سال جاری فقط کافی است در بخش خانگی، از گرم کردن محیط هایی که استفاده نمی گردد، پرهیز کنیم و دمای رفاه را 18 تا 22 درجه نگه داریم؛ لباس بیشتری بپوشیم و درزهای درها و پنجره ها را با عایق بپوشانیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9921

به "سیاست های تأمین سوخت زمستان؛ ذخیره سازی 6، 2 میلیارد لیتر گازوئیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست های تأمین سوخت زمستان؛ ذخیره سازی 6، 2 میلیارد لیتر گازوئیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید