خبرنگاران کرونا؛ پدیده بحران زای اقتصاد

به گزارش هیو بلاگ، تهران- خبرنگاران- عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه کرونا در حوزه اقتصاد پدیده ای بحران زا تلقی می گردد، گفت: شیوع بیماری کرونا علاوه بر مسائلی که در حوزه سلامت ایجاد نموده، پیامدهای مالی و اجتماعی به دنبال داشته و کشورها را در همه ابعاد درگیر خود نموده است.

خبرنگاران کرونا؛ پدیده بحران زای اقتصاد

ویروس نام آشنای کرونا سلامت و اقتصاد دو بعد مهم زندگی انسان ها را دچار آسیب های بسیار نموده و خسارت هایی به مشاغل مختلف به خصوص مشاغل خدماتی مثل رستوران داری و هتل داری وارد نموده است. حالا پنج ماهی از آشنایی ما با این ویروس می گذرد اما هنوز ترس و اضطراب صاحبان مشاغل از همه گیری این ویروس کاسته نشده است زیرا شیوع آن ارتباط مستقیمی با حوزه اقتصاد دارد.

محمد صیادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران درباره تاثیرات مالی کرونا گفت: اپیدمی یا همه گیری کرونا چند ماهی است که اقتصاد جهانی و ایران را درگیر خود نموده و یکی از بی سابقه ترین شوک ها را به اقتصاد جهان وارد نموده است. این همه گیری علاوه بر پیامد بهداشتی که بیش از پنج میلیون نفر را در جهان مبتلا نموده، موضوعات مالی آن نیز قابل ملاحظه است.

وی ادامه داد: بیشتر دولت ها در کشورهای مختلف جهان بین دوراهی حفظ سلامت جامعه و بازگشایی کسب و کارها برای جلوگیری از رکود مالی روبرو شده اند و به دنبال این هستند که دریابند تا چه سطحی از کرونا می تواند در جامعه و کسب و کار دخیل باشد.

صیادی مطرح کرد: استان تهران با توجه به اینکه 24 درصد فراوری ناخالص کشور را به خود اختصاص داده است و سهم بسیار بزرگی در اقتصاد کشور دارد، بیشتر کسب و کارهایی این استان تحت تاثیر همه گیری کرونا قرار گرفته است. زمانی که آمار بخش های مختلفی که سهم ارزش اضافه نموده بیشتری در فراوری ناخالص داخلی استان تهران دارد، آنالیز می کنیم، متوجه می شویم که بخش خدمات حدود 78 درصد از کل GDP را که در استان تهران فراوری می شود، به خود اختصاص داده است.

وی توضیح داد: بیشترین تاثیرگذاری ویروس کرونا نیز بر بخش خدمات است که بخش خدمات نیز طیف هتل داری، موسسات پولی و بانکی، مستقلات و مشاغل مرتبط و خدمات عمومی و اجتماعی و خانگی را شامل می شود. بنابراین استان تهران بیشترین تاثیر را از خدمات به خود اختصاص داده است و بخش عمده فراوری ناخالص کشور در این استان اتفاق می افتد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی همچنین با اشاره به تاثیر کرونا بر اقتصاد ملی گفت: می توان موارد فوق در مورد استان تهران را به کل کشور نیز نسبت داد. در سطح ملی بیشترین تاثیر را بخش خدمات از ویروس کرونا داشته است.

صیادی ادامه داد: همچنین در سطح ملی بودجه دولت نیز مساله ساز است. ویروس کرونا بر کاهش درآمدهای نفتی، کاهش درآمدهای مالیاتی و افزایش مخارج بهداشت و درمان دولت تاثیر گذاشته است.

وی توضیح داد: کاهش تقاضای جهانی نفت باعث افت شدید فروش کشورهای نفتی شده است. با کاهش کسب و کارها درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی دولت نیز بسیار کاهش پیدا نموده است که مجموع آنها باعث می شود که فشار هزینه ها و کاهش درآمدها کسری بودجه دولت را تشدید کند و به عنوان چالش عمده دولت خود را نمایان نموده است. بنابراین اقتصاد کشور از جنبه عرضه کل (فراوریات) و تقاضای کل تحت تاثیر قرار گرفته است و با کاهش قدرت خریدی که رخ داده است فروش کالاها و خدمات نیز پایین آمده در نتیجه اقتصاد دچار رکود شده است.

پایش جامعه برای جلوگیری از موج های بعدی کرونا

وی درباره پایدار بودن تغییرات مالی کرونا در زمان پساکرونا گفت: اثرگذاری ویروس کرونا به میزان قابل توجهی به نحوه برخورد یا کنترل ویروس باز می شود و اینکه تا چه اندازه می توانیم جلوی شیوع ویروس را بگیریم در پایدار بودن پیامدهای ویروس تاثیر می گذارد. بنابراین به نظر می رسد رعایت پروتکل های بهداشتی، رعایت فاصله اجتماعی و نمونه گیری تصادفی افراد جامعه و غربالگری ضروری است و همچنین باید فعالیت بعضی مشاغل محدودتر شود. راه اندازی مشاغل یک خطر نهفته دارد که این خطر شیوع گسترده ویروس در موج های بعدی است؛ بنابراین باید جامعه مرتب رصد و پایش شود تا در صورتی که میزان افراد مبتلا افزایش یافتند، فعالیت مشاغل مورد بازنگری قرار گیرد.

صیادی در پاسخ به این سوال که آیا کرونا در حوزه اقتصاد پدیده ای بحران زا تلقی می شود، گفت: قطعا همینطور است، ویروس کرونا علاوه بر مسائلی که در حوزه سلامت ایجاد نموده، تهدید جهانی بر سلامت آحاد مردم است، پیامدهای مالی و اجتماعی به دنبال داشته و کشورها را در همه ابعاد درگیر خود نموده است که یکی از مهمترین آنها کاهش کسب و کارهای مالی، کاهش صادرات و واردات کالا و خدمات و در ایران کاهش صادرات نفتی و در مرحله بعدی کاهش صادرات پتروشیمی است. بنابراین از جهات مختلف این ویروس کشور را تحت تاثیر قرار داده است لذا پدیده بحران زا است که نحوه واکنش سیاست مداران و متولیان امر به کنترل آن و کاهش آسیب ها می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد.

پیشنهادات مالی برای زیست در شرایط کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به پیشنهادات لازم در حوزه مالی با فرض طولانی تر شدن کرونا گفت: رفتار ویروس کرونا بسیار ناشناخته است و بسیاری از پیش بینی های سازمان بهداشت جهانی آغاز موج دوم و سوم را بسیار محتمل می دانند لذا به نظر می رسد باید یک هم زیستی با این ویروس با کمترین آسیب به ویژه در حوزه اقتصاد انجام شود.

صیادی ادامه داد: احتیاج است فعالیت های حوزه فناوری اطلاعات و آی تی گسترش پیدا کند و به سمت مشاغلی که احتیاج به حضور فیزیکی در محل کار ندارد، برویم تا آسیب ها کمتر شود که یکی از آنها استفاده حداکثری از حوزه آی تی است تا کاهش رفت و آمدها صورت گیرد. همچنین توسعه زیرساخت های آی تی مساله طولانی مدت است و به راحتی امکان پذیر نیست اما می توانیم از ظرفیت حداکثری که موجود است، استفاده کرد.

وی اضافه نمود: رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی باید در محل کار صورت گیرد و همچنین مانیتورینگ افراد به وسیله نمونه گیری تصادفی اتفاق بیفتد تا درصد شیوع مراجعه به بیمارستان کاهش پیدا کند و آسیب های ناشی از شیوع گسترده را کمتر کند.

آسیب های مالی کرونا به راحتی ترمیم نمی شود

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در مورد تفاوت ایران پیش و پس از کرونا توضیح داد: تحقیقی در دانشکده اقتصاد ال اس ای اجرا شده بود که نشان می داد تقاضای جهانی در تهیه کالا و دریافت خدمات حتی بعد از کنترل همه گیری کرونا به حالت اول باز نخواهد گشت و در واقع این مساله نشان می دهد که ویروس کرونا اثرگذاری بسیار زیادی داشته است و به راحتی ترمیم نمی شود.

صیادی اضافه نمود: بسیاری از موارد زمان بر خواهد بود تا به حالت نرمال بازشود ضمن اینکه تضمینی برای اینکه موج های دوم و سوم این بیماری را شاهد نباشیم، وجود ندارد لذا هم زیستی همراه با کاهش آسیب های بیماری باید بسیار دقیق دنبال شود.

وی همچنین گفت: خبرهای ضد و نقیضی در مورد کشف یا فراوری واکسن کرونا منتشر می شود. بنابراین اگر واکسن موثری برای بیماری فراوری شود، قاعدتا برگشت اقتصاد از دوران کرونا به پساکرونا را بسیار تسریع می نماید که این به میزان بسیار زیادی وابسته به فراوری و کشف واکسن موثر بر کرونا است. به نظر می رسد تا چند ماه آینده شرایط کسب و کارهایمان به صورت حال حاضر و توام با موضوع کرونا است و نمی توانیم خیلی به توسعه فعالیت ها در جهان و ایران خوشبین باشیم. هرچند که یک مقدار اثرات اولیه برخورد ویروس کرونا با کسب و کارهای مالی کاهش پیدا نموده است اما گذر از آن به نظر می رسد حداکثر تا 6 ماه آینده امکان پذیر نباشد.

صیادی معتقد است: جهان پس از کرونا جهانی است که یک سطح بالاتر از مراقبت های بهداشتی را خواهد دید که آثار مثبت نیز می تواند داشته باشد و افراد متفاوت تر از پیش از کرونا زندگی می نمایند اما از نظر مالی که مهمتر نیز است، رکودهای مهم مالی را داشته ایم مثلا رکود سال 1933 و پس از آن سال 2007 و 2008 که این رکودها پس از برطرف مسائل سپری می شوند و قاعدتا اقتصادها بازمی شود و تعادل های جدیدی در اقتصاد اتفاق می افتد و جهان درس هایی از پدیده ای که رخ داده می آموزد؛ بنابراین نوع رفتارها و عملنمودها می تواند متفاوت باشد. در واقع در دوره ای که هستیم که ویروس کرونا یک شوک عرضه و شوک تقاضا محسوب می شود و مطمئنا رفتارهای متفاوتی را در دوران پساکرونا به دنبال خواهد داشت.

کسب و کارهایی که احتیاجمند حمایت هستند

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی درباره زیست بهتر در شرایط کرونا گفت: حمایت از اقشار ضعیف که قدرت خرید پایین تری داشته اند و حالا تحت تاثیر کرونا دچار مسائل عدیده معیشتی شده اند، در اولویت حمایت واقع شده است.

وی ادامه داد: در مورد مشاغل خورد و کسب و کارهای کوچک هم باید در مورد بیمه ها و مالیاتی که از آنها گرفته می شود، به آنها فرصت داده شود. اینها مواردی است که یاری می نماید بخشی از قدرت خرید جامعه ترمیم شود و سطحی از مشاغل که بیشترین آسیب را دیده اند تا حدودی حمایت و ترمیم شوند. این حمایت های می تواند در سطح پرداخت بیمه، میزان مالیات و استمهال در وام هایی که از سیستم بانکی گرفته اند، باشد و در نهایت می تواند میزان اثرگذاری ویروس کرونا در بخش های مختلف به ویژه بخش های بیشتر آسیب دیده را کمتر کند تا بتوانیم این دوره را با آسیب کمتری به انتها برسانیم.

مجله آی سیب: مجله آی سیب | مجله فناوری های جدید، رایانه ها، موبایل ها و کجت های هوشمند

مجله بیزبینگ: مجله بیزبینگ، مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4845

به "خبرنگاران کرونا؛ پدیده بحران زای اقتصاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا؛ پدیده بحران زای اقتصاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید