دهه هشتادی ها گامی در جهت فرآوری زرشک برداشتند

به گزارش هیو بلاگ، به همت جمعی از دانش آموزان خراسان جنوبی، دو فرآورده پاستیل و لواشک زرشک ثبت اختراع شد.

دهه هشتادی ها گامی در جهت فرآوری زرشک برداشتند

زرشک یکی از محصولات راهبردی خراسان جنوبی است.

فرآوری نشدن این محصول دردی است که در حوزه زرشک سالیان سال احساس شده، اما قدم های زیادی برای برطرف این مشکل برداشته نشده است.

حالا جمعی از دانش آموزان دهه هشتادی رشته صنایع غذایی خراسان جنوبی، با ثبت اختراع دو محصول تازه بر پایه زرشک، گامی در جهت معرفی هر چه بیشتر این محصول برداشته اند.

فراوری محصولاتی بر پایه علم

یکی از دانش آموزان بیرجندی گفت: یکی از دو فرآورده فراوری شده از سوی دانش آموزان، پاستیل زرشک است که شیرین نماینده مضر نداشته و برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

او اضافه نمود: دیگر محصولی که توانسته گواهی ثبت اختراع بگیرد، لواشک زرشک است که خواستار زیادی خصوصا در بین بچه ها دارد و می توان از آن سود زیادی را به دست آورد.

بیشتر بخوانید

  • جشن برداشت زرشک در روستای مهمویی برگزار گردید

معلم راهنمای این طرح نیز گفت: فراوری این فرآورده ها بر پایه مقالات علمی بوده و پس از اینکه طرح ها آماده شد، به پژوهش سرای جابر بن حیان ارسال شده است.

او توضیح داد: در این پژوهش سرا هیئت علمی به داوری و آنالیز محصولات می پردازند و خروجی آن ها را آنالیز می نمایند و می توانیم مقالات مربوط به این محصولات را در همایش ها نیز ارائه دهیم.

نبوی ثالت معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: علاوه بر دو محصول ثبت اختراع شده، دانش آموزان پیروز به فراوری توت زرشک، ژله زرشک، کلوچه با مغزی زرشک، بستنی زرشک و سس زرشک شده اند.

او اضافه نمود: سس زرشک فراوری شده به دست دانش آموزان از سوی رستوران هایی در تهران سفارش داده شده است و اگر بتوان سیب سلامت را برای این محصول دریافت کرد، می توانیم فراوری انبوه آن را نیز ببینیم.

نبوی ثالث عنوان نمود: 7 سال است که رشته صنایع غذایی در خراسان جنوبی راه اندازی شده و در این مدت 41 فرآورده از محصولات راهبردی استان مثل زرشک و عناب تهیه شده است.

خبرنگاران خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 آبان 1401 بروزرسانی: 29 آبان 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 12453

به "دهه هشتادی ها گامی در جهت فرآوری زرشک برداشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهه هشتادی ها گامی در جهت فرآوری زرشک برداشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید