خبرنگاران بانوی کازرونی، مروج کشت طلای سرخ بین زنان روستایی شد

به گزارش هیو بلاگ، شیراز-خبرنگاران-یکی از بانوان کارآفرین شهرستان کازرون با پیگیری، پشتکار و اطلاعاتی که از شورای ملی زعفران کشور به دست آورد، برای نخستین بار موجب ترویج کشت زعفران در بین زنان روستایی این منطقه و ایجاد اشتغال برای 37 نفر از آنان شد.

خبرنگاران بانوی کازرونی، مروج کشت طلای سرخ بین زنان روستایی شد

طیبه صداقتی، عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه، جمع آوری اطلاعات و دانستنی های لازم برای کشت زعفران را از سال 96 شروع کردم، گفت: سودآوری این محصول بسیار خوب است و تا کنون برای 37 نفر از بانوان روستایی شهرستان کازرون ایجاد اشتغال شده است

این بانوی کارآفرین اضافه نمود: کشت زعفران علاوه بر کم آب بربودن در مقایسه با سایر محصولات، در بهبود شرایط مالی خانواده های روستایی نقش عمده ای دارد.

صداقتی اضافه نمود: درسال های قبل زعفران در این شهرستان با سطح زیر کشت کمتری انجام می شد اما سال جاری سطح زیر کشت این محصول ارزشمند به پنج هکتار افزایش یافته است و پیش بینی ما این است که در سال های آینده کشت طلای سرخ در منطقه با استقبال قابل توجهی روبرو گردد.

کشت زعفران در کازرون 50 درصد افزایش یافت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون هم به خبرنگاران بیان داشت: در شهرستان کازرون بیش از 50 هکتار از اراضی به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد که زعفران هم یکی از این گیاهان است.

حمید رشیدی اضافه نمود سال جاری سطح زیر کشت زعفران در شهرستان کازرون به پنج هکتار افزایش یافت که این رقم در مقایسه با سال 98 بیانگر 50 درصد افزایش است و پیش بینی می گردد از این میزان سطح زیر کشت 20 کیلو زعفران برداشت گردد.

به گفته وی، بخش مرکزی شهرستان کازرون به دلیل برخورداری از شرایط مناسب آب و هوایی، با دو و نیم هکتار سطح زیر کشت مرکز عمده کشت این محصول است.

رشیدی گفت: یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در شهرستان کازرون است

وی، در بخش دیگری از مطالب خود گفت: جهاد کشاورزی این شهرستان افزون بر پرداخت تسهیلات کم بهره به بانوان کارآفرین، کانونی برای افزایش سطح دانش زنان روستایی در فضای مجازی راه اندازی نموده است و اعضای این کانون می توانند از این طریق مبادرت به تبادل اطلاعات خود در زمینه کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران نمایند.

شهرستان کازرون در فاصله 120 کیلومتری غرب شیراز قرار گرفته است.

زعفران ایران که یکی از کالاهای منحصر به فرد با پیشینه 2 هزار ساله است و به گفته محمد علی طهماسبی سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، بیش از 90 درصد فراوری و سطح زیرکشت زعفران دنیا متعلق به ایران است و از 122 هزار هکتار سطح زیر کشت دنیای زعفران، حدود 115 هزار هکتار آن به ایران تعلق دارد.

زعفران که به آن گل سلامتی و طلای سرخ هم می گویند، از گرانبهاترین گیاهان و ادویه دنیا است و با کشت پیاز تکثیر می گردد.

گل های زعفران در آبان ظاهر می گردد و دوره برداشت این محصول حدود 20 روز تا 45 روز است وهر 100گرم زعفران خشک حاصل 10کیلوگرم گل زعفران است و هر یک کیلوگرم گل زعفران شامل حدود چهار هزار و 700 دانه گل زعفران است.

زعفران، نشاط آور، هضم نماینده غذا، تقویت نماینده اعصاب و قلب و ضد اسهال، پاک نماینده کلیه ومثانه و دارویی برای زایمان های سخت و درمان زخم های پوستی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 6472

به "خبرنگاران بانوی کازرونی، مروج کشت طلای سرخ بین زنان روستایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بانوی کازرونی، مروج کشت طلای سرخ بین زنان روستایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید