حیات دنیای مجازی در گرو امنیت سایبری، تکنولوژی به جنگ فیشینگ می آید

به گزارش هیو بلاگ، افزایش روبه رشد اتخاذ فناوری ابری موجب شده شرکت ها بیشتر از قبل در خطر تهدید حملات فیشینگ و باج افزاری قرار بگیرند.

حیات دنیای مجازی در گرو امنیت سایبری، تکنولوژی به جنگ فیشینگ می آید

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا شرکت ها را مجبور کرده شرایط جدید را بپذیرند و بدون شک جنایتکاران سایبری در سراسر جهان نهایت سوءاستفاده را در این بحران داشته اند.

در یک نظرسنجی، حدود 61درصد از مدیران امنیت و فناوری اطلاعات نگران افزایش حملات سایبری در هدف قرار دریافت کارمندان خود هستند که با توجه به شیوع کرونا از خانه کار می کنند. درواقع آنها حق دارند نگران باشند؛ بر اساس این نظرسنجی، از اواسط ماه مارس شاهد افزایش 26درصدی در حجم، شدت و یا دامنه حملات سایبری بوده ایم.

مرکز عملیات امنیتی اینترنت (SOC) شاهد افزایش قابل توجهی در سوء استفاده از پروتکل کنترل از راه دور کامپیوترها (RDP) بوده است، که احتمالاً دلیل آن تلاش های مخربی است که مجرمان با توجه به افزایش دورکاری ها انجام داده اند.

همچنین چند مرکز دیگر که وظیفه تجزیه و تحلیل و به اشتراک گذاری اطلاعات در اینترنت را دارند، گزارش کرده اند که حملات سایبری نسبت به دوران ماقبل کرونا افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

اقتصاد جهانی در سایه امنیت سایبری/ جهانی تجارت پس از کرونا متحول می شود

مقابله با کرونا و حمله سایبری

مراکز اشتراک گذاری داده و نیز مراکز امنیتی گزارش داده اند که شاهد افزایش انواع حملات خاصی حول محور بهداشت صوتی سایبری هستند. برای مثال در اوایل اسفندماه گذشته در کشور ایران یک فایل صوتی منتسب به معاون وزیر بهداشت منتشر شد که بعد معلوم شد این فایل جعلی بوده و توسط معاندین در خارج از کشور ساخته شده است.

فیشینگ

شرکت ها باید به کارمندان خود یادآوری کنند که هنگام باز کردن ایمیل، به ویژه آنهایی که در خارج از سازمان هستند، محتاط باشند. آنها باید هنگام وارد کردن اطلاعات بانکی خود در یک وب سایت که لینک آن از طریق ایمیل، پیامک یا حساب کاربری رسانه های اجتماعی به آنها رسیده، بسیار احتیاط کنند. همچنین هنگام دانلود پیوست هایی که در ایمیل وجود دارد، باید دقت کنند تا مورد هک قرار نگیرند.

رمزهای عبور

ویروس کرونا ممکن است شرکت ها را مجبور کرده باشد تا خدماتشان را از راه دور در دسترس کارمندان قرار دهند، آن هم بدون اینکه از طریق احراز هویت چند عاملی، زمانی را صرف ایمن سازی حساب های کاربری (MFA) کرده باشند. در کنار ایمن سازی حساب های کاربری، کارمندان باید اطمینان حاصل کنند که همه رمزهای عبور ایمن هستند و هرگز نباید از گذرواژه های یکسان در حساب های مختلف استفاده کنند.

هدف گیری پروتکل کنترل از راه دور کامپیوترها (RDP)

با افزایش تعداد کارمندانی که از راه دور به یکدیگر متصل می شوند، تعداد سیستم هایی که به طور بالقوه اسکن و پویش می شوند نیز افزایش می یابد. اگر نیروی کار سازمانی نیاز به دسترسی از راه دور به سیستم ها داشته باشد، گروه کنترل باید از دسترسی محدود و امن توسط VPN برای کاهش سطح حملات سایبری، اطمینان حاصل کند.

حمله توزیع شده محروم سازی از خدمات (DDoS)

منظور از حمله محروم سازی از خدمات، تلاش برای ایجاد اختلال یا خارج کردن خدمات میزبانی دستگاه های متصل به اینترنت است که باعث اختلال در عملکرد سرورها و وب سایت ها می شود.

وقتی تعداد زیادی از کارمندان یک شرکت (در یک مقیاس بزرگ) دورکاری می کنند، هنگام دسترسی هم زمان به خدمات، حتی می توانند به عنوان یک حمله DDoS غیر عمدی عمل کنند. شرکت ها با افزایش تخصیص پهنای باند، باید اطمینان حاصل کنند که کارمندانشان در برابر حملات DDoS محافظت می شوند. آنها همچنین باید موقتاً سرویس های بلااستفاده را غیرفعال کنند و کارمندان خود را از پخش زنده فیلم، موسیقی و غیره از طریق VPN منصرف کنند.

امنیت شبکه های خانگی کارمندان

اگرچه انجام و پیشبرد امور تجارت از طریق VPN می تواند لایه ای از امنیت را به سیستم ها اضافه کند، اما اقدامات ساده ای وجود دارد که کارمندان می توانند برای تأمین امنیت شبکه های خانگی خود انجام دهند.

کارمندان باید بدانند در هنگام کار از خانه از چه دستگاه هایی استفاده می کنند. شرکت ها باید ضمن به روزرسانی اتوماتیکِ همه روترها و مودم ها، مدیریت رمز عبور هوشمند را نیز اجرا کرده و تأیید هویت دوعاملی (2FA) را در هرجای ممکن اعمال کنند.

گرد و غبارهای شیوع ویروس کرونا بر سر کسب وکارها هنوز هم وجود دارد و حوزه های مختلفی را تحت تأثیر قرار داده است. با توجه به اینکه رفتارهای مصرف کنندگان و شرکت ها به طرز چشمگیری تغییر کرده و به سمت تجارت دیجیتال متمایل شده، موضوع امنیت سایبری نیز اهمیت خاصی پیدا کرده است. با توجه به دورکاری بسیاری از کارمندان، شرکت ها باید زیرساخت های سیستمی و اینترنتی خود را به روزرسانی کنند تا از هرگونه تهدید و حمله سایبری در امان بمانند. چراکه طبق گزارشات کرونا موجب افزایش حملات سایبری شده است. همچنین کارمندان نیز باید اصول اولیه امنیت سایبری را آموزش ببینند تا در مواجهه با موارد مشکوک تصمیم مناسبی بگیرند و در دام مجرمان نیفتند.

4112/پ

مجله آی سیب: مجله آی سیب | مجله فناوری های جدید، رایانه ها، موبایل ها و کجت های هوشمند

مجله بیزبینگ: مجله بیزبینگ، مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5432

به "حیات دنیای مجازی در گرو امنیت سایبری، تکنولوژی به جنگ فیشینگ می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیات دنیای مجازی در گرو امنیت سایبری، تکنولوژی به جنگ فیشینگ می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید