جزئیات تاثیر منفی و مثبت کرونا روی استارت آپ ها
به گزارش هیو بلاگ، خبرنگاران، گروه دانش و فناوری؛ معصومه بخشی پور: کووید 19 به طور مستقیم آثار اقتصادی منفی روی زنجیره عرضه، تقاضا، بازارهای اقتصادی، سرمایه گذاری، فراوری و تجارت بین المللی دارد که نتایج آن می تواند موقعیت ژئوپلیتیک کشورها را در دنیا دستخوش تغییر کند.
هرچند تا به امروز آمار دقیق و رسمی درباره خسارت ظهور ویروس کرونا در جهان منتشر نشده اما در این رابطه پیش بینی های متعددی برای تغییرات رشد مالی، کاهش اشتغال، فراوری، سرمایه گذاری و هزینه های تحمیلی بر تجارت بین المللی توسط سازمان های بین المللی منتشر شده و تأثیرات این بحران، بر صنایع و کسب وکارها در همه بخش ها قابل لمس است.
اگرچه شواهد نشان می دهد که بعضی از کسب و کارها به ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمان قرنطینه برای مقابله با ویروس کرونا، فعالیت خود را ادامه داده و حتی نسبت به گذشته از رشد نیز برخوردار شده اند، اما آنالیز ها حاکی از آن است که این اپیدمی با تغییر الگوی کاری و مصرف کاربران همراه بوده و روی بعضی از کسب و کارها نیز تأثیر منفی داشته است.
در این میان بعضی مشاغل نیز توانستند با استفاده از ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشورها را از خطر تعطیلی کامل نجات دهند.
از سوی دیگر، تغییر الگوی مصرف کاربران در استفاده از خدمات آنلاین سبب افزایش مصرف 50 تا 300 درصدی اینترنت در کشورهای منطقه و اروپا شد و به همین دلیل سرعت اینترنت در اغلب کشورها افت کرد. در ایران نیز این موضوع، نارضایتی کاربران را از کیفیت دریافتی اینترنت به همراه داشت.
از این رو پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا در گزارشی که در اختیار خبرنگاران قرار داده است، شرایط کسب وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در پی بحران کرونا و تأثیر این اپیدمی روی خدمات ICT در ایران را مورد آنالیز قرار داده است.
این گزارش نشان می دهد که کرونا در ایران بیشترین تأثیر را بر استارت آپ های گردشگری گذاشته و کاربران ایرانی متحمل بیشترین فشار اینترنت در میان کشورهای درگیر این ویروس بوده اند.
بیشترین تأثیر کرونا بر استارت آپ های گردشگری در ایران
در این گزارش در مورد اینکه در ایران کدام یک از اصناف در بخش ICT آسیب بیشتری از کرونا را تجربه نموده و این شرایط برای کدام یک از کسب و کارها با سودآوری همراه بوده، آمده است: در نگاه اول به نظر می رسد که کسب و کارهای اینترنتی از شرایط جدید منتفع می شوند، اما در این بخش نیز با توجه به نوع خدمات ارائه شده، این کسب و کارها نیز برای ادامه فعالیت خود دچار مشکل شدند.
برای مثال بیشترین تأثیر ویروس کرونا بر استارت آپ های ایرانی در صنعت فروش آنلاین خدمات گردشگری رخ داده است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط صاحبان کسب وکارها، استارت آپ هایی که بیشترین سهم از فروش بلیط های هوایی را دارند، حدود 75 تا 80 درصد کاهش درمیزان کل فروش را تجربه کردند. این اتفاق به تعدیل نیرو در 2 استارت آپ هم منجر شد.
در حوزه اجاره اقامتگاه های گردشگری نیز یکی از استارت آپها از کاهش 70 درصدی رزرو اقامتگاه های گردشگری خبر داده است. استارت آپ دیگری نیز با کاهش 100 درصدی رزرو هتل ها و کاهش 65 درصدی خرید پروازها روبرو شده است.
در همین حال تأثیر ویروس کرونا بر سامانه های حمل ونقل آنلاین نیز منفی بوده و موجب کاهش درآمد شده است.
بعد از کسب وکارهای آنلاین خدمات مسافرتی و گردشگری، پلتفرم های اطلاع رسانی خدمات تفریحی و فرهنگی نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا متحمل هزینه های بسکمک شدند.
لغو شدن تمامی رویدادها، میزان فروش یکی از این استارت آپها را 75 درصد کاهش داده است. یک استارت آپ در حوزه فروش بلیط تئاتر، کنسرت و سینما نیز با افت 100 درصدی تقاضا روبه رو شده و تمامی فروش خود را از دست داده است.
در حوزه تخفیف و خرید گروهی نیز حدود 80 درصد کاهش فروش دیده می گردد و همچنین با توجه به اختلال در فعالیت کسب و کارها، کاهش تبلیغات آنلاین پیامد قابل انتظاری است.
رشد تقاضا در استارت آپ های خرید آنلاین کالا
در مقابل، توصیه پزشکان به ماندن در خانه موجب شد تا استارت آپ های خرید آنلاین کالا بتوانند رشد خوبی را داشته باشند.
استارت آپ هایی از این دست حدود 15 تا 50 درصد در فروش و تقاضا رشد داشته اند که می تواند نتیجه تمایل مردم به خرید آنلاین و عدم خروج از خانه باشد.
به صورت کلی، فروشگاه های اینترنتی و به دنبال آن خدمات پستی و ارسال کالا، پلتفرم های ارائه دهنده خدمات آموزشی آنلاین، کسب وکارهای حوزه رسانه (شبکه های اجتماعی)، سرگرمی (بازی، ویدئو) با توجه به تعطیلی سازمان ها، فعالیت ها و دورکاری در کشور با افزایش تقاضا روبرو شده اند که فرصت مغتنمی برای جذب کاربر برای خدمات بومی در این بخش ها فراهم نموده است.
میزان رشد تعداد مرسولات خرید اینترنتی در 20 روز نخست سال 99 در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته نشان می دهد تنها مرسولات خرید اینترنتی دو فروشگاه در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، رشد 700 الی 800 درصدی را تجربه نموده اند.
از سوی دیگر مطابق با آنچه که پلتفرم های پخش آنلاین عنوان می نمایند در روزهای شیوع کرونا در کشور به دلیل خانه ماندن بسکمک از افراد، میزان تماشای آنلاین فیلم روی یکی از این پلتفرم ها، 65 درصد افزایش داشته است.
در همین حال یکی از بسترهای برگزاری رویداد و کلاس آنلاین نیز با شیوع کرونا، افزایش 400 درصدی فروش روزانه را ثبت و تنها در یک هفته 6 هزار کاربر جدید جذب نموده است.
در نهایت آنالیز های پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا و اطلاعات منتشر شده نشان می دهد هرچند با شیوع بیماری کرونا در کشور، کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش هایی از رشد تقاضا برخوردار بوده است، اما به صورت کلی مانند سایر حوزه های مالی، هزینه های بسکمک را متحمل شده و ارائه یک تصویر کلی از پیامدهای این بحران در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیازمند آنالیز های دقیق تری است.
فرایند الکترونیکی شدن کسب و کارهای سنتی با تداوم کرونا
علیرضا کمک رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا در تبادل نظر با خبرنگاران، با بیان اینکه در این ایام حضور افراد بیشتر در خانه معادل افراد آنلاین بیشتر و تقاضای بیشتر خدمات آنلاین در بخش های مختلف است، گفت: جنبه مثبت این پدیده این است که پراکندگی گسترده اینترنت باعث شده تا کار، مطالعه، پژوهش، تعاملات اجتماعی و الگوی مصرف، کمتر به موقعیت مکانی (فیزیکی) و تعاملات انسانی مستقیم وابسته باشد.
وی گفت: اینترنت در چنین موقعیت بحرانی، انعطاف پذیری قابل ملاحظه ای را در اختیار جامعه قرار داده و به طور بالقوه، گسترده شدن این همه گیری را با وابستگی کمتر به تعامل مستقیم با دیگران، کاهش داده است. البته موفقیت این جنبه نیازمند حرکت از یک اقتصاد فیزیکی مبتنی بر موقعیت مکانی و شخص به شخص به اقتصاد دیجیتالی غیرمتمرکزتر و یک شبکه کارآمد است.
کمک معتقد است که تغییر الگوی زندگی و مصرف کاربران و ترکیب تقاضای خدمات، اختلال در زنجیره ارزش ارائه خدمات و نیروی انسانی در بخش عرضه، از جمله عواملی هستند که نقش مؤثری در میزان پایداری کسب و کارهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد.
وی در مورد پیش بینی از ادامه فعالیت کسب و کارهای سنتی با تداوم فرایند فعلی و اینکه آیا کسب وکارهای سنتی به بستر الکترونیکی روی می آورند، گفت: با توجه به اینکه هزینه های تحمیلی به کسب و کارهای الکترونیکی در بعضی حوزه ها نسبت به کسب و کارهای سنتی به میزان کمتری برآورد می گردد، در صورت تداوم فرایند فعلی، فرایند الکترونیکی شدن کسب و کارها، خدمات و فرایندهای آنها با سرعت بیشتری جریان می یابد.
رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا ادامه داد: این تغییر می تواند با توجه به شرایط موجود در حوزه هایی مانند خدمات بهداشتی، مراقبتی، سلامت و آموزش شتاب بیشتری داشته باشد. در این جهت حتی حوزه هایی مانند گردشگری با ارائه خدمات گردشگری مجازی نیز وارد می شوند.
به گفته وی، توسعه مدل های جدید کسب و کار الکترونیکی در بخش های مختلف می تواند پاسخی به چالش کاهش درآمد و کاهش تقاضای کاربران باشد. همچنین پلتفرم های دیجیتالی یکی دیگر از کانال هایی است که می تواند برای معرفی و عرضه خدمات توسط کسب و کارهای سنتی مورد استفاده قرار گیرد.
میزان آمادگی زیرساخت های خدمات آنلاین در بحران کرونا
کمک درباره ارزیابی از میزان آمادگی زیرساخت های خدمات آنلاین در بحران کرونا و نقاط قوت و ضعف مربوط به زیرساختها می گوید: به دنبال شیوع بیماری کرونا، اجرای قرنطینه موجب شد تا مردم برای برقراری ارتباط، کار، یادگیری، سرگرمی و … بیشتر به اینترنت متکی باشند. افزایش استفاده از خدمات آنلاین توسط افراد جامعه، کارمندان، دانش آموزان و دانشجویان موجب شد در ارائه خدمات اینترنتی اختلال ایجاد گردد.
وی اضافه نمود: کار از خانه یا دورکاری فقط به توانایی ارسال ایمیل محدود نیست بلکه نیازمند ظرفیت های ویدئوکنفرانس، اتصال VPN قابل اتکا و توانایی اشتراک مجموعه داده های بزرگ در مدت زمان کوتاه است. امروزه بیشتر فعالیت های اوقات فراغت مانند سرویس های پخش، ویدئو چت ها و بازی های آنلاین نیز نیازمند پهنای باند بالایی هستند.
رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا اظهار داشت: تمام این ها، فشار زیادی روی زیرساخت های کنونی تحمیل می نمایند و الزامات فزاینده فاصله گذاری اجتماعی و خودقرنطینه سازی نیز منجر به تراکم هرچه بیشتر در شاهراه های اطلاعاتی جهان و اشکالاتی در ارائه خدمات اینترنتی خواهد شد.
وی گفت: براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، با شیوع کرونا و درگیری ابعاد بیشتری از زندگی روزمره با اینترنت و خدمات آنلاین، استفاده از اینترنت در بعضی نقاط جهان بیش از 50 درصد افزایش یافته که در این میان سهم ترافیک مربوط به فعالیت هایی مانند بازی های آنلاین و پخش ویدئو، افزایش قابل ملاحظه ای داشته و پیامد آن فشار به زیرساخت های اینترنتی و کاهش سرعت بارگیری صفحات وب و برنامه ها است.
ایران متحمل بیشترین فشار اینترنت در دوران کرونا
یک شرکت استرالیایی به نام KASPR Datahaus به منظور سنجش فشار بر اینترنت در زمان قرنطینه، توانسته است با جمع آوری میزان اینترنت استفاده شده در جهان به یک نقشه فشار اینترنت به همراه میزان پردازش و کیفیت شبکه ها در کشورهای مختلف دست یابد.
براساس نقشه های منتشر شده توسط این شرکت، کاربران ایرانی رکورددار استفاده از اینترنت و زیرساخت های شبکه اینترنت با متوسط کندی سرعت 25 درصد، متحمل بیشترین فشار در میان کشورهای درگیر کرونا بوده اند.
آنالیز های این شرکت نشان می دهد که تغییر الگوی مصرف یا همان فشار بر اینترنت، باعث تأخیر در پاسخ دهی و افت سرعت شده است.
در این رابطه بعضی از کشورها به منظور حفظ شبکه اینترنتی، ناچار به حذف یا محدودیت بعضی از خدمات در فضای مجازی شده اند. در آمریکا کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)، دسترسی به بعضی طیف فرکانسی را برای اپراتورها به صورت موقت آزاد نموده است. البته بسکمک از کسب وکارها نیز می توانند با افزایش سرورها و ظرفیت خطوط ارتباطی، مسائل ارائه خدمات به کاربران را کاهش دهند.
در این باره دکتر کمک به خبرنگاران می گوید: هرچند اینترنت یک شبکه فوق العاده مقاوم و انعطاف پذیر است که به طور خاص برای تطبیق با حجم بزرگ ترافیک طراحی شده است. ولیکن پلتفرم ها و برنامه های کاربردی کمتر آزمایش شده اند.
به گفته وی، افزایش کشش و مقاومت پذیری اینترنت و خدمات آن در مواقع بحرانی و افزایش یکباره تقاضا از آن جهت اهمیت دارد که اینترنت باکیفیت، بستر لازم برای حفظ کسب وکارها است و تأثیر کیفیت شبکه و خدمات آن در موفقیت نسبی اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور قابل چشم پوشی نیست.
کمک در مورد ادامه پروژه پیمایش شرایط کسب و کارها در دوران کرونا که در این پژوهشکده در دست انجام است، شرح می دهد و می گوید: تا به امروز گزارش هایی در رابطه با پیامدهای بحران کرونا در بعضی حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفته است. با توجه به اینکه آنالیز جامع موضوع با هدف ارائه تصویری روشن از این بخش برای سیاستگذاران و برنامه ریزان الزامی است، به همین منظور و در راستای تکمیل مطالعات صورت گرفته، شناسایی و ارزیابی پیامدهای بحران کرونا بر اقتصاد دیجیتال در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد توجه قرارگرفته است که انجام آن نیازمند همکاری بازیگران و فعالان این حوزه خواهد بود.
منبع: خبرگزاری مهرمجله آی سیب: مجله آی سیب | مجله فناوری های جدید، رایانه ها، موبایل ها و کجت های هوشمند
مجله بیزبینگ: مجله بیزبینگ، مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار