حاج اسماعیلی: چرا دستمزد کارگری برای سال 99 معین نمی گردد؟ ، دولت وارد گودِحمایتی از بنگاه های کوچک کرونا زده گردد

به گزارش هیو بلاگ، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: دولت با حمایت های بیمه ای و نقدی بخشی از هزینه های کارگران همچون اجاره مسکن و درمان را در شرایط تعطیلی واحد های تولیدی جبران کند.

حاج اسماعیلی: چرا دستمزد کارگری برای سال 99 معین نمی گردد؟ ، دولت وارد گودِحمایتی از بنگاه های کوچک کرونا زده گردد

گروه اقتصادی خبرنگاران، معین دستمزد کارگران در آخرین ماه سال چالش بزرگی است که کارگران وکارفرمایان هر کدام از زاویه دید خود و اوضاع تورم و بحران بازار کار به آن می نگرند، اما این چالش سال جاری با ورود میهمان ناخوانده ای به نام ویروس کرونا عمیق تر شده و بخش زیادی از فراوری کشور و صاحبان کار و کارفرمایان و کارگران را تحت تاثیر قرار داده لذا ضمن حمایت دولت از کارگران به تعویق افتادن معین دستمزد آن ها مشکل جدیدی در سال 99 به زندگی کارگری تحمیل می نماید. کارشناسان فعال حوزه کارگری و کارفرمایی دراین گزارش دراین باره نظر داده اند.

دولت شعار می دهد، عملیاتی نمی نماید

حمید حاج اسماعیلی فعال بازار کارگری در مورد تاثیرات بیماری کرونا بر کسب وکار ها و حمایت های دولت از کارگران در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: همه دولت های درگیر کرونا به صورت کلیشه ای حمایت های مختلفی را بنا بر ظرفیت های اقتصادی و اقتصادی خود از کارگران و واحد های فراوریی تعطیل شده به عمل آورده اند، دولت جمهوری اسلامی ایران نیز که هفته های اخیر درگیر ویروس کرونا شده است با الگو برداری از حمایت سایر کشور ها می تواند از کارگران و واحد های فراوریی حمایت هایی به صورت مقطعی به عمل آورد، هر چند دولت شعار حمایت از کارگران و واحد های فراوریی را همواره سر داده، اما عملیاتی کردن این شعار ها و تاثیر گذاری آن در بازار کار مهم است.

حمایت اقتصادی همانند حفاظت از سلامتی بسیار لازم است

وی اضافه نمود: تجربه نشان داده که دولت حمایت آنچنانی از کار و کارگر به عمل نمی آورد، با اینکه گا ها قول هایی داده می گردد، اما عملا خروجی تاثیر گذاری دیده نمی گردد و نمی تواند بر روال کاری و پیشرفت بنگاه های فراوریی تاثیر چندانی به جای بگذارد، دولت در حال حاضر در بحث درمان و عدم ابتلای شهفرایندان به بیماری کرونا پای کار است، حفظ سلامت مردم بسیار مهم است، اما حفظ کار و درآمد آن ها هم بسیار لازم است، لذا انتظار می رود همانگونه که دولت در حفظ سلامت جسمی شهفرایندان خود را مسوول می داند و تب سنج وارد نموده و حمایت هایی از واحد های فراوریی برای فراوری ماسک و اقلام بهداشتی به عمل آورده باید حمایت های قابل توجهی در عرصه اقتصادی از عوامل بازار یعنی کار و کارگر به عمل آورد.

گزارش ویژه| کسب و کار های کرونا زده؛

حمایت حداقلی دولت از کسب و کار های کرونا زده / فروش بر باد رفته بازار شب عید جبران می گردد؟!

دولت حمایت نکند، ورشکستگی فراوری کنندگان خرد حتمی است

حمید حاج اسماعیلی فعال بازار کار توضیح داد: بنگاه های فراوریی و کارگران باید به چشم خود ببینند که دولت وارد گود حمایتی شده، در غیر این صورت در ماه های آینده شاهد آسیب های زیادی بر بازار کار خواهیم بود. کاهش تقاضا فراوری را پایین آورده است و بنگاه های فراوریی به دلیل بیماری کرونا و عدم تقاضای خرید دست از کار کشیده اند، عملا در شب عید که وقت رونق بازار است بنگاه های اقتصادی تعطیل شده اند در چنین شرایطی دولت باید ضمن تعویق سررسید های اقتصادیاتی به ماه های آینده مهلت قابل قبولی به واحد های فراوریی بدهد، درغیر این صورت با ورشکسته شدن واحد های فراوریی شاهد افزایش جمعیت بیکاران خواهیم بود. دولت در موضوع اقتصادیات باید متوجه این مساله مهم باشد که دو ماه سرانجام سال بیشتر بنگاه های ما کار نکردند، لذا دولت در دریافت اقتصادیات باید شرایط گذشته را فراموش نموده و با شرایط جدیدی به موضوع دریافت اقتصادیات رسیدگی کند، در غیر این صورت آسیب بزرگی بر شرایط کار وفراوری کشور وارد می گردد و بنگاه هایی که سود چندان و درآمدی نداشته اند از رده فراوری کنار می فرایند.

محمودی اصل: معافیت یا تقسیط اقتصادیاتی شرط انصاف دولت درحمایت از اصناف است

سازمان تامین اجتماعی به دولت اعتماد ندارد

وی درادامه خاطر نشان کرد: انتظار می رود دولت معافیت های بیمه ای را مورد توجه قرار دهد، دولت قول به تعویق انداختن حق بیمه را تا خرداد داده است، با توجه به تجربه بدی که از فرایند پرداختی دولت به بیمه ها داریم اگر دولت سهم کارفرما را کم نکند و به بیمه نپردازد بدهکاری ها اضافه می گردد و سازمان تامین اجتماعی هم دچار مشکل گردد، مسوولان سازمان تامین اجتماعی بار ها این موضوع را عنوان نموده اند که اعتماد زیادی به قول های دولت ندارند، لذا نمی توانند بحث معافیت را بپذیرند و دنبال یک تعهد همه جانبه از سوی دولت هستند، موضوعی که در این مدت بسکمک از کشور ها انجام دادند وخیال کارگر و کارفرما را راحت کردند.

ارائه راه حل های فنی و مشاوره ای در شرایط بحرانی وظیفه دولت است

وی در این باره شرح داد: اگر دو موضوع اقتصادیات و بیمه حل گردد بعضی از نگرانی ها کاهش می یابد. متاسفانه بسکمک از بنگاه هایی که در سال گذشته در بخش دامپروری، کشاورزی، پرورش آبزیان و گردشگری فعال بودند در شرایط کنونی دچار بحران های بزرگی شده اند، لذا برنامه ریزی برای گذشتن از این بحران توسط دولت بسیار لازم است، دولت علاوه بر حمایت های اقتصادی می تواند راه حل محور وارد گردد و با حمایت های فنی فراوری کنندگان را در امر صادرات کمک دهد.

دولت در بخش صادراتی باید راه حل داشته باشد هرچند بعضی از مرز ها بسته و قرنطینه شده و تجارت با همسایه ها محدود شده، اما دولت می تواند با ضدعفونی کردن کالا ها و ارسال کالا ها از بعضی جهت های عبوری با بحران کمتر و با مشاوره های فنی و راهنمایی های اینگونه به فراوری کنندگان کمک برساند. به نظر می رسد در حال حاضر احتیاجمند تشکیل تیم های اقتصادی حمایتی و راهنماییی در دولت هستیم تا برای عبور از بحران واحد های فراوریی را تحت توجه قرار دهند و در کنار آن ها باشند.

عدم معین دستمزد کارگران ظلم به معیشت کارگری است

حمید حاج اسماعیلی در سرانجام با انتقاد از عدم معین دستمزد برای کارگران درسال 98 گفت: معین دستمزد کارگران که به سال 99 واگذارشد خسارت مادی بسکمک را در شرایط بحرانی اقتصادی به خانوار های کارگری وارد می نماید، براساس عرف عدم معین دستمزد کارگران در اسفند 98 به معنای مشکل دار شدن حقوق کارگران و عیدی آن ها می گردد، یک ماه حقوق فروردین آن ها به درستی و براساس دستمزد جدید محاسبه نمی گردد و عملا با توجه به اینکه بخش زیادی از کارگران از 5 تا 15 فروردین ماه در سر کار حاضر می شوند حقوق فروردین آن ها با مشکل روبرو می گردد.

مسلما شرایط سال آینده به لحاظ تورمی متفاوت از سال جاری خواهد بود لذا معین دستمزد براساس شرایط منطقی تورمی بسیار واجب است؛ باید روال های قانونی در سر موعد خود انجام گردد و دستمزد کارگران قبل از سال نو معین می شد تا این مساله برای همه کارگاه ها الزام آور باشد وآن ها در سال آینده خود را مکلف به پرداخت حقوق جدید بدانند، متاسفانه عدم معین دستمزد کارگران تنها و تنها معیشت و زندگی کارگران را تحت تاثیر قرار می دهد و از این سخت تر می نماید و این ظلم آشکار در حق کارگر است.

بخشی: تعویق دریافت اقتصادیات و اقساط بانکی کمترین حمایت دولت از کسب و کار های تعطیل شده است

مساله مهم عبور از شرایط بحرانی کنونی است

اصغر آهنی ها نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در مصاحبه با خبرنگار ما گفت:: در همه نشست ها اولویت شورای عالی کار حفظ سلامت کارگران و کارفرمایان و ایجاد تمیهداتی برای گذر از بحران کنونی است. مهم ترین مساله ما عبور از بحران کروناست و معین دستمزد هم در زمان مقرر خود انجام می گردد، این طرف سال یا سال نو به هر حال دستمزد کارگران معین می گردد.

تابع نظرات ستاد بحران هستیم

وی عدم معین دستمزد کارگران را در اسفند ماه سال 98 اینگونه شرح داد: ما نیز برای تشکیل جلسات معین دستمزد تابع نظرات ستاد بحران هستیم، بنابراین با توجه به اینکه معین دستمزد زمان بر است و احتیاج به سنجش پارامتر های مختلفی دارد و روی آن باید بحث و گفتگو صورت بگیرد با عادی شدن شرایط منطقی ترین تصمیم برای حقوق و دستمزد کارگران گرفته می گردد، چرا که هدف گیری کرونا در بخش اقتصادی بیش از همه متوجه قشر ضعیف ومشاغل خرد است، لذا باید سنجیده و با مراقبت بیشتری عمل کنیم.

حریری: دولت پول آب و برق و گاز را سه ماه دیرتر بگیرد

مشاغل خرد بسیار آسیب پذیر شده اند

وی درادامه گفت: تحریم ها و ویروس کرونا مشاغل خرد را بسیار آسیب پذیر نموده لذا برای حل این مشکل احتیاجمند تهمیداتی در سطح ملی هستیم. بنده معتقدم قبل از اینکه دغدغه معین حقوق کارگران را داشته باشیم باید به موضوع مهمتر بیکار نشدن کارگران توجه کنیم، با توجه به اینکه 90 درصد اشتغال ما مربوط به مشاغل خرد و متوسط است و رکود توان بسکمک از واحد های فراوریی را گرفته بسکمک از واحد های فراوریی توان پرداخت مازاد ندارند، اگر آن ها حمایت نشوند در شرایط سخت آسیب های جدی به مشاغل خرد و کوچک وارد می گردد، لذا تمامی تصمیمات باید عاقلانه و محتاطانه وناظر بر عدم بسته شدن بنگاه های فراوریی و عدم افزایش بیکاران باشد.

حمایت های اجتماعی دولت از کارگران لازم است

آهنی ها در سرانجام تصریح نمود: متاسفانه چند وقت اخیر بسکمک از مشاغل فراوریی تعطیل شدند، دولت باید دست به دست اصناف و واحد های فراوریی با ارائه راه حل های فکری و حمایت های مادی مانع تعطیلی و بیکاری کارگران گردد. دولت می تواند با تقسیط اقتصادیات و حمایت بیمه ای و نقدی از کارگران بخشی از هزینه های اجتماعی آنها، چون مسکن، درمان و آموزش را متقبل گردد، دولت باید راهی برای کاهش هزینه های مردم پیدا کند، شاید به جرات بتوان گفت: هزینه های اجاره خانه، درمان وآموزش چندین برابر هزینه خوراکی مردم است، هزینه هایی که تامین آن در توان همه نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 2326

به "حاج اسماعیلی: چرا دستمزد کارگری برای سال 99 معین نمی گردد؟ ، دولت وارد گودِحمایتی از بنگاه های کوچک کرونا زده گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاج اسماعیلی: چرا دستمزد کارگری برای سال 99 معین نمی گردد؟ ، دولت وارد گودِحمایتی از بنگاه های کوچک کرونا زده گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید