کشف یک جهت مولکولی جدید برای مقابله با سرطان پانکراس

به گزارش هیو بلاگ، تهران (پانا) - پژوهشگران ژاپنی در آنالیز های خود، یک راستا مولکولی جدید را کشف نموده اند که می تواند به مقابله با سرطان پانکراس یاری کند.

کشف یک جهت مولکولی جدید برای مقابله با سرطان پانکراس

به گزارش ایسنا، پژوهشگران ژاپنی در آنالیز جدید خود، یک راستا مولکولی را کشف نموده اند که مقاومت شیمی درمانی را در بعضی از بیماران مبتلا به پانکراس افزایش می دهد. هدف قرار دادن آران ای برای قطع فعالیت آن می تواند واکنش بیمار را نسبت به درمان بهبود ببخشد و میزان نجات را افزایش دهد.

یوتاکا کوندو (Yutaka Kondo)، پژوهشگر دانشگاه ناگویا (Nagoya University) و از اعضای این گروه پژوهشی گفت: سرطان پانکراس، یکی از تهاجمی ترین انواع سرطان بدخیم به شمار می رود که میزان نجات آن کمتر از پنج ماه است. این پیش آگاهی ضعیف تا اندازه ای به خاطر فقدان راهبرد درمانی در برابر سرطان پانکراس است؛ بنابراین به درمان های موثرتری احتیاج دارد.

کوندو و همکارانش، توجه خود را بر یک آران ای بلند غیرکدنماینده (lncRNA) موسوم به TUG1 متمرکز کردند. آران ای های بلند غیرکدنماینده، تنظیم نماینده های ژن هستند که نقش چندین مورد از آنها اخیرا برای یاری به مقاومت در برابر شیمی درمانی در بعضی از سرطان ها شناسایی شده است. TUG1 در حال حاضر، به دلیل بیان بیش از اندازه در سرطان های دستگاه گوارش که پیش آگاهی ضعیفی در خصوص آنها وجود دارد و نسبت به شیمی درمانی مقاوم هستند، شناخته می گردد.

پژوهشگران دریافتند که TUG1 در گروهی از بیماران مبتلا به سرطان پانکراس، بیش از اندازه بیان می گردد. این بیماران نسبت به روش استاندارد شیمی درمانی، مقاوم بودند و در مقایسه با بیماران مبتلا به سرطان که سطح بیان TUG1 در آنها پایین تر بود، زودتر از جهان رفتند.

آزمایش های بیشتر نشان داد که TUG1 با یک میکروآران ای ویژه مقابله می نماید و فعالیت یک آنزیم موسوم به دی هیدروپیریمیدین دهیدروژناز (dihydropyrimidine dehydrogenase) را افزایش می دهد که موجب می گردد شیمی درمانی، سلول های سرطانی را از بین نبرد.

کوندو و همکارانش دریافتند که شاید بتوانند به واسطه درمان با آنتی سنس، TUG1 را طی درمان موش های مبتلا به سرطان پانکراس سرکوب نمایند.

کوندو گفت: داده های ما نشان می دهند که این روش درمانی برای مقابله با سرطان پانکراس امیدوارنماینده است.

پژوهشگران قصد دارند آنالیز های آزمایشگاهی بیشتری را برای ارزیابی تاثیر این راهبرد درمانی ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 7974

به "کشف یک جهت مولکولی جدید برای مقابله با سرطان پانکراس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک جهت مولکولی جدید برای مقابله با سرطان پانکراس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید