چگونه با خیال راحت سبزیجات مصرف کنیم

به گزارش هیو بلاگ، حتما تا به امروز بارها و بارها در خصوص فواید مصرف سبزیجات و میوه های مختلف شنیده اید. میوه ها و سبزی ها به علت داشتن مقادیر بالایی از فیبر، ویتامین ها و املاح و کم کالری بودنشان باید به مقدار ی کافی در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند. اما آیا تا به امروز به این موضوع توجه نموده اید. به همان مقدار که مصرف سبزی ها و میوه های گوناگون برای بدن ما مفید است، در صورت عدم رعایت اصول صحیح شستشو، ضد عفونی کردن و آماده سازی می توانند به

چگونه با خیال راحت سبزیجات مصرف کنیم

چگونه با خیال راحت سبزیجات مصرف کنیم

تهیه و تنظیم: پرستو احمدی

حتما تا به امروز بارها و بارها در خصوص فواید مصرف سبزیجات و میوه های مختلف شنیده اید. میوه ها و سبزی ها به علت داشتن مقادیر بالایی از فیبر، ویتامین ها و املاح و کم کالری بودنشان باید به میزان ی کافی در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند. اما آیا تا به امروز به این موضوع توجه نموده اید. به همان میزان که مصرف سبزی ها و میوه های گوناگون برای بدن ما مفید است، در صورت عدم رعایت اصول صحیح شستشو، ضد عفونی کردن و آماده سازی می توانند به همان میزان برای ما مضر باشند، تا به امروز به این موضوع که سبزیجات و میوه ها تا چه حد می توانند آلوده باشند توجه نموده اید؟

میوه ها و سبزی ها از همان نخستین مراحل کشت در معرض آلودگی های شیمیایی، میکروبی و انگلی فراوانی قرار دارند. از آنجایی که برای آبیاری سبزیجات اغلب از آب های آلوده و برای تسریع رشد و بهبود کیفیت آن ها از کودهای شیمایی، حیوانی و... استفاده می شود. علاوه بر آن حیوانات اهلی و وحشی در مزارع کشت سبزیجات آمد و رفت می کنند. افراد مختلف در مراحل مختلف کشت، برداشت و حمل این محصولات با آن ها تماس دارند. لذا این محصولات کشاورزی به انواع و اقسام تخم انگل ها و میکروب ها آلوده هستند و مصرف کنترل نشده ی آن ها به صورت خام اعم از سبزی خوردن، سالاد فصل، تزئین غذا، همراه ساندویچ، هویچ، مصرف خام کلم، گل کلم و... باعث ابتلا به انگل های روده ای و بیماری های عفونی روده ای مثل انواع اسهال ها حصبه، شبه حصبه، وبا، التور و... بالاخره بروز و اشاعه ی اپیدمی بیماری های مذکور در جامعه می شود. بعلاوه به جامانده ی کودها و سموم مختلف باید با شستشوی صحیح از سطح آن ها زدوده شود. به همین علت همیشه توصیه می شود برای جلوگیری از ابتلا به انگل ها و بیماری های روده ای حتما سبزیجاتی را که قصد مصرف آن ها را به صورت خام دارید سالم سازی کنید و سپس مصرف نمایید.

روشی که شما برای سالم سازی سبزیجات به کار می برید چیست؟ آیا آن ها را با آب خالی می شویید؟ آیا آن ها را در آب و نمک قرار می دهید؟ آیا می دانید که هیچ کدام از روش های فوق برای سالم سازی سبزیجات کافی نیست؟

سالم سازی سبزیجات به صورت اصولی و صحیح دارای 4 مرحله ی اصلی است که عبارتند از: پاکسازی، انگل زدایی ضدعفونی و شستشو.

پاکسازی:

ابتدا سبزیجات را به خوبی پاک نموده و شستشو دهید تا مواد زائد و گل و لای آن رفع شود.

انگل زدایی:

سبزی پاکسازی شده را در یک ظرف مناسب ریخته و به ازای هر لیتر (4 لیوان) آب، سه تا 5 قطره مایع ظرفشویی معمولی به آن اضافه نموده و قدری هم بزنید تا تمام سبزی داخل کف قرار گیرد. 5 دقیقه سبزی را داخل این کفاب قرار دهید. سپس سبزی را از سطح کفاب جمع نموده و کفاب را تخلیه کنید. ظرف و سبزی را مجددا با آب سالم شستشو دهید تا تخم انگل ها و به جامانده ی مایع ظرفشویی از آن جدا شود. در این مرحله مایع ظرفشویی با لیز کردن سطح سبزیجات و میوه ها باعث جدا شدن بقایای گل و لای و تخم انگل ها و... از سطح سبزیجات می شود.

ضد عفونی:

برای ضد عفونی کردن و از بین بردن میکروب ها، یک گرم (نصف قاشق چایخوری) پودر پرکلرین را به ازای هر 5 لیتر آب (20 لیوان) داخل ظرف ریخته و کاملا حل کنید تا محلول ضد عفونی کننده به دست آید. سپس سبزی انگل زدایی شده را به مدت 5 دقیقه در محلول ضد عفونی کننده قرار دهید تا میکروب های آن کشته شود. پرکلرین که به راحتی از داروخانه ها قابل تهیه است خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد.

شستشو:

سبزیجات ضد عفونی شده را با مقادیر کافی آب سالم بشویید تا به جامانده کلر از آن جدا شود و سپس با خیال راحت مصرف کنید.

نکات مهم:

همیشه بعد از تماس با سبزیجات و... دستان خود را با آب و صابون بشویید تا مانع از انتقال آلودگی های مختلف شوید. بعلاوه سطوحی را که با سبزیجات خام در تماس بوده اند ضد عفونی نمایید.

از تماس سبزیجات خام با گوشت های خام و... جلوگیری کنید.

سالم سازی و شستشوی سبزیجات را درست قبل از استفاده از آن ها انجام دهید. شستشوی سبزیجات و میوه ها باعث از بین رفتن لایه ی محافظ طبیعی آن ها می شود که رطوبت داخل میوه را حفظ می کند و به این ترتیب میوه و سبزی شسته شده سریع تر خراب می شود.

تمام قسمت های میوه و سبزیجات را بشویید؛ حتی اگر از آن استفاده نخواهید کرد. مثلا ممکن است شما از پوست خیار استفاده نکنید ولی در حین پوست گرفتن و... باکتری های موجود در سطح آن به بافتش نفوذ نموده و باعث آلودگی می شوند.

برای شستشوی کاهو، کلم و... بهتر است برگ های خارجی را دور انداخته و سپس آن ها را برگ برگ نموده و شستشو دهید.

منبع: بانو 30

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9546

به "چگونه با خیال راحت سبزیجات مصرف کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با خیال راحت سبزیجات مصرف کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید