پشت پرده تخریب های میدان نقش دنیا

به گزارش هیو بلاگ، میدان نقش دنیا #اصفهان در شرایط نامناسب ظاهری به سر می برد و آسیب های بسیاری بر این بنا وارد شده؛ وضعیتی که تداوم آن، ساختار وجودی این بنای تاریخی را تهدید می نماید.

پشت پرده تخریب های میدان نقش دنیا

به گزارش دنیای سفر میدان نقش دنیا و مجموعه بازارهای اطراف آن در زمان شاه عباس اول در شروع قرن هفدهم میلادی ساخته شده است، این بنا در سال 1310 شمسی ثبت ملی و در سال 1358 به همت شهریار عدل، در زمره نخستین آثار ایران در لیست دنیای یونسکو عایدی. این میدان در طول تاریخ به عنوان مرکز فرهنگ، اقتصاد، مذهب، قدرت اجتماعی، حکومت و سیاست مطرح بوده و به همین علت حائز اهمیت است.

محوطه این میدان متعلق به شهرداری اصفهان است و این میراث دنیای به وسیله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان اداره می گردد. بازارهای اطراف میدان در اختیار اداره اوقاف اصفهان است و منابع اقتصادی آن به وسیله بودجه ملی، شهرداری اصفهان و افراد خصوصی تأمین می گردد و حالا با وجود متولیان بسیاری که دارد، در شرایط نامناسب ظاهری به سر می برد و آسیب های بسیاری بر این بنا وارد شده؛ وضعیتی که تداوم آن، ساختار وجودی این بنای تاریخی را تهدید می نماید.

حفظ ارزش این بنای دنیای در طول زمان مستلزم تصویب و اجرای برنامه مدیریتی با مشورت همه ذی نفعان است و باید با در نظر گرفتن نیازهای زیرساختی، چشم اندازی با هدف اطمینان از عدم آسیب تماشا این بنا از اثرات نامطلوب توسعه در دراز مدت تعریف گردد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 11034

به "پشت پرده تخریب های میدان نقش دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده تخریب های میدان نقش دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید