پروژه ساخت شتابگر ملی به زودی در کشور شروع می گردد

به گزارش هیو بلاگ، به گزارش خبرنگاران، سورنا ستاری در حاشیه بازدید از ساخت پروژه رصدخانه ملی ایران که عصر سه شنبه برگزار گردید در سخنانی با اشاره به اینکه تمام اجزای تلسکوپ این پروژه به جز آینه های محدب و مقعر در داخل کشور ساخته شده است، گفت: این تلسکوپ بیش از 100 تن وزن دارد و قطر آینه آن حدود 3.5 متر است.

پروژه ساخت شتابگر ملی به زودی در کشور شروع می گردد

وی با بیان اینکه این تلسکوپ جزو تلسکوپ های خوب جهانست، ابراز داشت: در یک سال اخیر با عزمی ملی و همه جانبه خوشبختانه پروژه رصدخانه ملی به نتیجه نشست و در سال آینده با حضور مقامات ارشد کشوری شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

آغاز عظیمترین پروژه علم محور کشور

معاون علم و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه این پروژه عظیمترین پروژه علم محور کشور و مایه افتخار برای محققان و پژوهشگران داخلی است، ابراز داشت: مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضی(IPM) ایران نقش معین نماینده در تکمیل این پروژه دارد و امید است به زودی با همکاری این مرکز پروژه احداث شتابگر ملی که این پروژه در حد چندین برابر رصدخانه ملی است را به زودی آغاز کنیم.

وی پروژه های علم محور را یک نوع باقیات صالحات دانست و بیان داشت: برای ساخت شتابگر ملی ما عزم جدی داریم و امیدواریم به زودی مراحل اداری توافقات آن به انجام برسد.

ستاری یکی از شاخصه های ارزشمند ساخت رصدخانه ملی ایران را مشارکت بخش خصوصی دانست و گفت: هزینه آینه رصدخانه حدود سه میلیون یورو بوده است که بعد از خریدار به داخل کشور منتقل شد.

آغاز نصب تجهیزات در رصدخانه ملی ایران

وی با بیان اینکه اواسط اردیبهشت آغاز نصب تجهیزات در رصدخانه ملی ایران است، اضافه کرد: حدود یک تا یک و نیم ماه زمان برای نصب این تجهیزات ضروری است.

معاون علم و فناوری رئیس جمهور یکی از پتانسیل های بالقوه منطقه کاشان را احداث رصدخانه ملی ایران در زمینه توسعه گردشگری دانست و گفت: با توجه به قله های همتراز و پاک از نظر آلودگی هوا در اطراف محل احداث رصدخانه ملی ایران امیدواریم گروه های رصد و نجوم از سراسر جهان برای استفاده از این آسمان پاک به ایران سفر نمایند.

کشور ما در المپیادهای نجوم همواره جزو رتبه های برتر بوده است

وی با اشاره به اینکه این یک آغاز برای حرکتی عظیم در حوزه نجوم است، ادامه داد: در المپیادهای نجوم کشور ما همواره جزو رتبه های برتر بوده است اما به دلیل عدم امکانات، افراد بااستعداد در این زمینه نمی توانستند فعالیت های خود را توسعه بدهند که امیدواریم با افتتاح و بهره برداری از رصدخانه ملی ایران زمینه برای فعالیت آنان فراهم گردد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5883

به "پروژه ساخت شتابگر ملی به زودی در کشور شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه ساخت شتابگر ملی به زودی در کشور شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید