پروسیکلیدین Procyclideine

به گزارش هیو بلاگ، این دارو برای درمان بیماری های پارکینسونی بکار می رود. مخصوصاً در مراحل اولیه بیماری برای درمان سفتی و سختی عضلات مفید می باشد و به کاهش لرزش عضلات و ازدیاد آب بزاق در دهان یاری می کند. بعلاوه در درمان عوارض پارکینسونی ناشی از درمان با داروهای ضد بیماری های روانی مؤثر می باشد.

پروسیکلیدین Procyclideine

پروسیکلیدین Procyclideine

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Kemadrin, Arpicolin

دسته دارویی : داروی درمان بیماری های پارکینسونی

میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : بسیار زیاد

میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو برای درمان بیماری های پارکینسونی بکار می رود. مخصوصاً در مراحل اولیه بیماری برای درمان سفتی و سختی عضلات مفید می باشد و به کاهش لرزش عضلات و ازدیاد آب بزاق در دهان یاری می کند. بعلاوه در درمان عوارض پارکینسونی ناشی از درمان با داروهای ضد بیماری های روانی مؤثر می باشد.

اشکال دارو : 2 تا 3 بار در روز

میزان دوز مجاز مصرفی دارو : 5 /7 تا 30 میلی گرم در روز. در بعضی شرایط استثنائی این اندازه به میزان 60 میلی گرم در روز افزایش می یابد.

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو ظرف 30 دقیقه پس از آغاز درمان با دارو، ظاهرمی شوند. در ضمنً این اثرات مدت 8 تا 12 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو ممکن است به عود مجدد علائم بیماری منتهی شود.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به خشکی دهان، یبوست و اختلال در بینایی اشاره کرد. این عوارض ممکن است به وسیله تنظیم مصرف دوز دارو رفع شوند.

در ضمنً عوارض دیگری مانند تهوع و استفراغ ناراحتی های عصبی گیجی خواب آلودگی و ظاهر شدن جوش هم ممکن است حادث شوند. بعلاوه اگر دچار مسائل ادراری یا ارتعاش بدن گشتید، سریعاً تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و بیماری های زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید:

* اگر به دردهای مزمن کبدی و کلیوی دچار می باشید و یا میزان فشار خونتان بالاست.

* اگر خود یا اعضای خانواده تان به بیماری مزمن آب سیاه چشم مبتلا هستید.

* اگر مسائل غده پروستات دارید و یا دچار یبوست می باشید.

* اگر داروهای دیگری را مصرف می نمایید.

مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی به اثبات نرسیده است لذا بهتراست با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون این دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : مجاز نمی باشد و توصیه نمی شود.

مصرف دارو دربرای افراد بالای 60 سال : کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضروری می باشد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : چون این دارو می تواند موجب خواب آلودگی اختلال در بینایی و گیجی شود، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند باید هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9427

به "پروسیکلیدین Procyclideine" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروسیکلیدین Procyclideine"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید