وریزیا بروملیاد!

به گزارش هیو بلاگ، جالب است بدانید این گیاه با شکوه با این نام سخت، از خانواده آناناس است! اگر از نگهداری گیاهان تکراری خسته شده اید وریزیا را پرورش دهید!

وریزیا بروملیاد!

این گیاه را به نام وریزیا در گلفروشی ها پیدا کنید. تا کنون 250 گونه از وریزیا بروملیاد شناخته شده که همه آنها بومی آمریکای مرکزی و جنوبی هستند. همچنین انواع هیبریدی از این گیاه هم موجود است که منحصرا به خاطر شاخ و برگ زیبایی که دارند پرورش داده می شوند. انواعی از این گیاه به خاطر شاخسار زیبایی که دارند و انواع دیگر به علت داشتن گل هایی مسطح، براق و خوش رنگ نگهداری می شوند. هر دوی این گونه ها با شرایط داخل خانه آدابته هستند اما انواع گل دار بیشتر در بیرون از خانه نگهداری می شوند.

شرایط رشد

- نور

وریزیا به مکانی با نور غیر مستقیم تا سایه احتیاج دارد. برگ ها در مکانی با اندکی نور فرم بهتری می گیرند و رشد بهتری دارند.

- آبیاری

در تابستان خاک گیاه را تقریبا مرطوب نگه دارید. اما در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید. سعی کنید حفره میانی یا (روزت کاپ) گیاه را پر از آب نگه دارید!

- رطوبت

این گیاه، گیاهی استوایی است پس هوای مرطوب را دوست دارد! برای تامین رطوبت می توانید آنها را با دسته ای از گیاهان دیگر در یک جا قرار دهید یا آب بدون کلر روی برگ ها اسپری کنید و یا زیر گلدانی وریزیا را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می شود. با این روش بدون اینکه هر روز احتیاج به غبار پاشی باشد رطوبت مورد احتیاج گیاه تان تامین می شود.

- خاک

اگرچه این گیاه به صورت اپی فایت (هوازی) رشد می کند اما می توان آن را در خاکی با زهکشی خوب هم کاشت.

- کود دهی

با استفاده از کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، گیاه را کود دهی کنید. کود دهی وریزیا کمی عجیب است! بهتر است کود را در محل حفره گل بریزید! البته به خاکش هم می توانید بدهید اما در روزت کاپ تاثیر بیشتری دارد.

تکثیر

مانند بقیه بروملیادها، وریزیا بروملیاد هم به وسیله گیاهچه هایی که از گیاه مادر تولید می شوند، تکثیر می شود. بعضی از واریته های محبوب تر این گیاه گیاهچه ها را در پایه ساقه گل تولید می کنند. که در این حالت جدا کردن گیاهچه سخت تر می شود پس باید صبر کنید تا گیاهچه خوب بزرگ شود سپس به وسیله یک چاقو یا قیچی باغبانی تیز، گیاهچه را با احتیاط از گیاه مادری جدا کنید و در گلدان جداگانه ای حاوی خاکی با زهکشی خوب بکارید.

تعویض گلدان

وریزیا احتیاجی به تعویض گلدان ندارد! عجیب است ولی این گیاه بعد از بلوغ احتیاجی به بزرگ تر شدن گلدانش ندارد و فقط کافی است گیاهچه هایی که از گیاه مادری تولید می شوند را جدا کنید و در گلدان جداگانه ای بکارید.

بیماری ها و مسائل

- اگر نوک برگ های گیاه تان خشک و قهوه ای شده است، این نشانه خشک بودن هوا یا کم بودن آبیاری است. گیاه را غبار پاشی کنید و آبیاری را منظم انجام دهید.

- اگر برگ های وریزیا کم رنگ شده اند، این می تواند به علت کمبود نور فضا و یا احتیاج گیاه به کود دهی باشد. گیاه را به مکان پر نورتری منتقل کنید و یا اگر مدتی از تغذیه گیاه می گذرد، با استفاده از کودهای مایع گیاه را کود دهی کنید.

- اگر برگ های گیاه در حال خشک شدن و مردن هستند، این حالت می تواند به خاطر شروع رشد پاجوش ها باشد و طبیعی است اگر گیاه گل داده، برگ ها خشک خواهند شد و پاجوش ها ظاهر می شوند. آنها را از گیاه مادری جدا کنید و در گلدان بکارید.

- اگر پایه برگ ها شروع به پوسیده شدن کرده است، این حالت نشانه آبیاری بیش از حد است. اجازه دهید در بین دو آبیاری خاک گیاه اندکی خشک شود. به طور کلی در تابستان هفته ای 2 بار و در زمستان هفته ای 1 بار گیاه را آبیاری کنید.

یک نکته …

این گیاه می تواند در شرایط سایه ای که بقیه گیاهان نمی توانند تحمل کنند رشد کند. پس برای آپارتمان ها تاریک انتخاب بسیار مناسبی است!

منبع: فوت و فن
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 11720

به "وریزیا بروملیاد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وریزیا بروملیاد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید