هرآنچه که باید راجع به تب اسکارلت بدانیم

به گزارش هیو بلاگ، تب اسکارلت که به عنوان مخملک نیز شناخته میگردد، عفونتی است که در افرادی که دچار گلودرد استرپتوکوکی می شوند، ایجاد می گردد. این بیماری با بثورات قرمز روشن بر روی بدن تعیین می گردد که معمولا با تب و گلودرد همراه هستند.

هرآنچه که باید راجع به تب اسکارلت بدانیم

تب اسکارلت یا مخملک چیست؟

تب اسکارلت (مخملک) نوعی عفونت است که به وسیله باکتری استرپتوکوک گروه A ایجاد می گردد. اگر فرزندتان به مخملک مبتلا شده، باید التهاب گلو، گلو درد و تب داشته باشد. مخملک یک بیماری نادر است، اما شیوع آن رو به افزایش است.

در سال 2014 بیش از 14 هزار کودک در انگلستان به این بیماری مبتلا شدند. تعداد موارد ابتلا به این بیماری در سال 2015 دوبرابر بیش از موارد مشابه در سال 2014 بوده است.

احتمال ابتلا به مخملک در سنین 2 تا 8سالگی بیشتر است. از آنجا که این بیماری بیشتر بر بچه ها اثر می گذارد، آشنایی با علائم مربوطه اهمیت بیشتری یافته است.1

چه عواملی باعث بروز تب اسکارلت در نوزادان و بچه ها می گردد؟

ضروری است بدانید که تب اسکارلت یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است. باکتری موسوم به استرپتوکوک گروه A یا باکتری Streptococcus pyogenes باعث ایجاد این بیماری در بدن نوزادان می گردد. در واقع، باکتری های استرپتوکوکی سمومی را آزاد می نمایند که به وسیله گلوی آلوده وارد جریان خون کودک می شوند؛ در نتیجه، این فرایند باعث ایجاد بثورات قرمز در بدن بیمار خواهد شد.

هنگام لمس بثورات ناشی از تب اسکارلت در بدن فرزند خود، احساسی مانند لمس کاغذ سنباده را خواهید داشت. با این حال، بعضی از نوزادان ممکن است با دریافت عفونت های استرپتوکوکی هم دچار بثورات پوستی نشوند، زیرا بدن بعضی از بچه ها به سم این نوع باکتری ها حساس نیست.

بعلاوه، در بعضی موارد نادر، ممکن است فرزند شما دچار یک نوع عفونت پوستی مانند تب برفکی گردد؛ اما در چنین حالتی، کودک نوپا گلودردی را تجربه نخواهد نمود.2

تب اسکارلت چگونه انتقال می گردد ؟

تب اسکارلت به وسیله مایعhj دهان و بینی منتقل می گردد. هنگامی که شخص مبتلا سرفه یا عطسه می نماید، باکتری ها در قطرات آب وارد هوا می شوند. شخص دیگری می تواند با استنشاق این قطرات یا با لمس کردن چیزی که قطرات روی آن قرار دارند مانند دستگیره درب و سپس لمس کردن بینی و دهان، مبتلا گردد.

لمس پوست فرد مبتلا به عفونت پوستی استرپتوکوکی نیز می تواند عفونت را توسعه دهد. استفاده مشترک از حوله، لباس یا ملافه تخت خواب با فرد آلوده این خطر را افزایش می دهد.

فرد مبتلا به تب اسکارلت که تحت درمان قرار نمی گیرد ممکن است برای چندین هفته حتی بعد از اینکه علائم از بین رفته باشند بتواند عامل انتقال این بیماری باشد.

بعضی از افراد نسبت به سم واکنش نشان نمی دهند. آنها می توانند بدون نشان دادن علائم، حامل عفونت باشند. فقط در افرادی که به سم واکنش نشان می دهند علائم ایجاد می گردد. این مسئله باعث می گردد که فرد منتقل نماینده معین نباشد.

به ندرت، عفونت به وسیله لمس یا مصرف غذای آلوده به ویژه شیر ممکن است انتقال یابد.

این باکتری ها می توانند به راحتی در تماس با افراد نزدیک، به عنوان مثال در مدرسه و خانه یا محل کار، توسعه یابند.4

علائم و نشانه های مخملک چیست؟

گلودرد، سردرد، تب، خستگی شدید، تهوع و استفراغ از جمله علائمی هستند که اگر در فرزندتان مشاهده کردید باید نسبت به ابتلا به مخملک هوشیار باشید. جوش های قرمز رنگ ناشی از مخملک معمولا پس از 12 تا 48ساعت پس از ابتلا به این عفونت بروز پیدا می نمایند.

جوش ها به طور معمول روی سینه و شکم ظاهر شده و به تدریج در سایر نقاط بدن توسعه می یابند. بعید است که جوش ها روی صورت ظاهر شوند، اما ممکن است گونه های کودک کمی برافروخته شوند، در حالی که پوست اطراف دهان بی رنگ می گردد.برای اطمینان از اینکه لکه های سرخ رنگ نوظهور همان جوش های مخملک هستند، تست لیوان را انجام دهید.

برای این کار، یک لیوان شفاف را روی پوست کودک فشار دهید. بثورات مخملک تحت فشار به رنگ سفید درآمده و محو می شوند. اگر چنین نشد، سریعا به یک متخصص مراجعه کنید؛ زیرا احتمال ابتلا به مننژیت وجود دارد.

سایر علائم مخملک که ممکن است در بچه ها توسعه یابد، عبارتند از: تورم غدد لنفاوی در گردن، از دست دادن اشتها، شکم درد، سفید شدن لایه بیرونی و پوسته پوسته شدن زبان که در نهایت باعث تورم و قرمز شدن سطح زبان می شوند (عارضه زبان توت فرنگی).1

عوامل خطر برای مخملک (تب اسکارلت)

تب اسکارلت به طور عمده بچه ها 5 تا 15 ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. بعلاوه می توانید از تماس با افراد آلوده به این بیماری مبتلا شوید.

در بیشتر موارد، بثورات و سایر علائم تب اسکارلت در عرض دو هفته از بین می فرایند. با این وجود، در صورت عدم درمان این بیماری، تب اسکارلت می تواند عوارض جدی در پی داشته باشد. این عوارض می توانند شامل موارد زیر باشند:

تب روماتیسمی

بیماری کلیوی

عفونت گوش

عفونت های پوستی

آبسه های گلو

ذات الریه

آرتروز

معمولا اگر از داروهای مناسب برای درمان تب اسکارلت بهره ببرید، معمولا از این عوارض جلوگیری می گردد.3

چگونه می توان تب اسکارلت را در نوزادان و بچه ها تشخیص داد؟

بروز تب، بثورات پوستی و گلودرد در بدن هر نوزادی حاکی از این است که او دچار یک بیماری شده است؛ بنابراین، با مشاهده این علائم در بدن فرزند خود، بلافاصله او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید تا بثورات پوستی و گلوی او را آنالیز کند.

آزمایش سریع استرپ یا آزمایش خون نیز برای تشخیص تب اسکارلت در بدن نوزادان انجام می گردد. اگر این آزمایش ها وجود تب اسکارلت را در بدن فرزند شما تأیید کند، فرایند درمان آغاز می گردد.2

درمان مخملک

معمولا تب اسکارلت با آنتی بیوتیک ها درمان می گردد. آنتی بیوتیک ها باکتری ها را می کشند و به سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند تا با باکتری هایی که باعث عفونت می شوند، مبارزه کند.

باید اطمینان حاصل کنید که کودک شما کل دوره معین شده برای مصرف دارو را کامل میکند. مصرف کل داروها، از بازگشت عفونت جلوگیری خواهد نمود. بعلاوه می توانید از داروهای بدون نسخه (OTC) مانند آسپرین (Bayer) یا ایبوپروفن (ادویل، موترین) برای کنترل تب بهره ببرید.

پزشک کودک شما ممکن است دارویی برای یاری به کاهش درد گلو نیز تجویز کند. سایر درمان ها شامل خوردن تکه های یخ، بستنی یا سوپ گرم است.

غر غره کردن با آب نمک و استفاده از دستگاه رطوبت ساز نیز می توانند شدت و درد گلو را کاهش دهند. بعلاوه مهم است که کودک شما مقدار زیادی آب بنوشد تا از کم آبی بدن جلوگیری گردد.

کودک شما می تواند پس از آن که آنتی بیوتیک ها را حداقل 24 ساعت مصرف کرد و دیگر تبی نداشت، به مدرسه برود.

در حال حاضر هیچ واکسنی برای تب اسکارلت وجود ندارد، اگرچه بسیاری از واکسن های بالقوه در حال آنالیز بالینی هستند.3

چگونه می توان از انتشار تب اسکارلت پیشگیری کرد؟

از آنجایی که تب اسکارلت یک عفونت مسری است، سرپرست کودک باید برای جلوگیری از شیوع این بیماری در بین اعضای خانواده و دوستان دستورالعمل هایی را دنبال کند که مهم ترین این موارد به توضیح زیر می باشند:

لباس، اجسام، کارد و چنگال کودک را به طور جداگانه نگه دارید. بعلاوه، این وسایل را قبل و بعد از استفاده فرزند خود کاملاً بشویید.

اگر فرزند شما به تب اسکارلت مبتلا شده است، او را به مهد کودک یا مدرسه نفرستید.

بینی و دهان فرزندتان را در هنگام عطسه کردن با یک دستمال یا پارچه بپوشانید تا از شیوع عفونت تب اسکارلت جلوگیری گردد. شستشوی مکرر دست های نوزاد بیمار با صابون نیز توصیه می گردد.

ناخن های خود را کوتاه کنید تا از خراشیدن بثورات پوستی نوزاد جلوگیری گردد.

برای جلوگیری از شیوع عفونت، به مقدار کافی مراقب باشید! زیرا هیچ واکسنی برای جلوگیری از بروز تب اسکارلت در دسترس نیست. خبر خوب این است که مبتلا شدن نوزادان به تب اسکارلت بیش از یک بار، متداول نیست؛ حتی اگر کودک شما چندین بار گلودرد را تجربه کند.

بعلاوه، فرایند درمان تب اسکارلت مانند گذشته نیست؛ تجویز آنتی بیوتیک در فروکش کردن عفونت ناشی از این بیماری یاری شایانی می نماید؛ بنابراین، اگر به خفیف بودن تب فرزند خود شک دارید، برای مشاوره فوری در خصوص شرایط سلامت او به مطب پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.2

عوارض جانبی بروز تب اسکارلت در بدن نوزادان کدام ها هستند؟

به یاد داشته باشید که در موارد نادر، تب اسکارلت در نوزادان با عوارض جانبی مانند عفونت سینوسی، بیماری های گوش و گلو، ذات الریه، آبسه مغزی و مننژیت همراه است.

سایر عوارض جدی اما نادر که ممکن است چند هفته بعد از اتمام علائم تب اسکارلت در بدن کودک رخ دهد، نیز شامل بیماری کلیه، آبله مرغان و تب روماتیسمی است.2

پینوشتها

1.www.beytoote.com

2.www.mamanam.com

3.www.bartarinha.ir

4.www.cafepezeshki.ir

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9708

به "هرآنچه که باید راجع به تب اسکارلت بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به تب اسکارلت بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید