نگرانی ایران از اقدامات هسته ای اخیر آمریکا و فرانسه

به گزارش هیو بلاگ، نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی از اقدامات اخیر آمریکا و فرانسه در نقض معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای ابراز نگرانی کرد.

نگرانی ایران از اقدامات هسته ای اخیر آمریکا و فرانسه

به گزارش فارس، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی مستقر در وین، امروز (پنجشنبه) در سخنانی در پنجاه و چهارمین نشست کمیسیون مقدماتی معده منع جامع آزمایش های هسته ای (CTBT)، ضمن تایید مجدد موضع دیرینه و اصولی کشورمان در خصوص لزوم حذف کامل سلاح های هسته ای، گفت: متأسفانه، بیش از دو دهه پس از تصویب این معاهده، رسیدن به هدف اصلی آن که انتها دادن توسعه و پیشرفت سلاح های هسته ای است، دست نیافتنی تر شده است.

*واکنش به آزمایش موشکی اخیر فرانسه

غریب آبادی با ابراز تأسف از اینکه اخیراً جامعه بین المللی شاهد رویکرد مخربی در خصوص خلع سلاح هسته ای و معاهدات عدم اشاعه توسط بعضی کشورهای هسته ای بوده است، اضافه نمود: نوسازی و آزمایش سلاح های هسته ای، معاهده ان.پی.تی به عنوان سنگ بنای خلع سلاح هسته ای و رژیم عدم اشاعه و همچنین صلح و امنیت بین المللی را تهدید می نماید. به همین دلیل، پرتاب اخیر موشک های بالستیک بین قاره ای قادر به حمل چندین کلاهک هسته ای (M51) توسط یک زیردریایی فرانسوی در 12 ژوئن 2020، با تعهدات بین المللی فرانسه ناسازگار است.

*انتقاد از خروج یکجانبه آمریکا ار موافقتنامه های بین المللی

نماینده دائم ایران در آژانس در ادامه گفت: خروج یکجانبه و غیرقانونی از بسیاری از موافقتنامه های بین المللی از جمله معاهده آسمان های باز، پیمان موشک های هسته ای میان برد و برجام، به سیاستی رویه ای برای ایالات متحده تبدیل شده که نه تنها مغایر با چندجانبه گرایی بوده، بلکه صلح و امنیت بین المللی را نیز تضعیف می نماید.

وی به همین دلیل، نگرانی عمیق خود را از گزارش هایی مبنی بر اینکه مقامات ارشد آمریکا در خصوص احتمال انجام انفجارهای آزمایش هسته ای مصاحبه نموده اند، اظهار داشت و گفت: انجام چنین آزمایشی موجب تضعیف خلع سلاح هسته ای و رژیم عدم اشاعه و در نتیجه، تضعیف صلح و امنیت بین المللی می گردد.

*نگرانی از تصمیم سنای آمریکا

غریب آبادی همچنین از اینکه سنای آمریکا بودجه 10 میلیون دلاری برای آماده سازی انجام چنین آزمایش هسته ای را تصویب نموده، به شدت ابراز نگرانی کرد و از آمریکا و فرانسه خواست تا به تعهدات خود در حفاظت از اهداف و مقاصد معاهدات خلع سلاحی، احترام بگذارند.

به گزارش فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز (شنبه) 31 خرداد ماه آزمایش موشک بالستیک و هسته ای توسط فرانسه را با تعهدات این کشور ناسازگار خواند و نسبت به این اقدام ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پرتاب یک فروند از نسل جدید موشک های بالستیک قاره پیما با قابلیت حمل چندین کلاهک هسته ای (با عنوان موشک M51) توسط نیروی دریایی فرانسه را با روح و نص ماده 6 معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای (NPT) و تعهد فرانسه نسبت به خلع سلاح هسته ای کاملا ناسازگار خواند.

علاوه بر این وزارت خارجه ایران نیز همان روز (31 خرداد) به این آزمایش واکنش نشان داد و از پاریس خواست که به مفاد معاهده NPT پایبند مانده و تعهدش را نسبت به خلع سلاح هسته ای محترم بشمرد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: فرارو
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4103

به "نگرانی ایران از اقدامات هسته ای اخیر آمریکا و فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی ایران از اقدامات هسته ای اخیر آمریکا و فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید