رئیس جمهور چین: توافق هسته ای ثابت کرد اختلافات جدی با مذاکره قابل حل هستند

به گزارش هیو بلاگ، رئیس جمهور چین توافق هسته ای ایران را بیانگر امکان حل اختلافات جدی به وسیله مذاکره خواند.

رئیس جمهور چین: توافق هسته ای ثابت کرد اختلافات جدی با مذاکره قابل حل هستند

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پرس تی وی، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ضمن استقبال از توافق هسته ای تاریخی میان ایران و گروه 1+5 گفت، این موفقیت سیاسی الهام بخش حل و فصل سایر مسائل به وسیله دیپلماسی است.

شی این اظهارات را روز آدینه (13 فروردین) در حاشیه چهارمین اجلاس امنیت هسته ای در واشنگتن در ملاقات با رهبران کشورهای گروه 5+1 مطرح نمود. گروه 1+5 شامل روسیه، امریکا، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان است.

در این نشست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که ریاست گروه 1+5 را در جریان مذاکرات هسته ای ایران برعهده داشت، شرکت نموده بود.

شی گفت: رسیدن به این توافق ثابت کرد، اختلافات جدّی می توانند به وسیله مذاکره و همکاری حل شوند.

رئیس جمهور چین همچنین خواهان اجرای کامل توافق تهران و گروه 1+5 شد.

ایران و کشورهای گروه 1+5 در تاریخ 23 تیرماه سال 1394 در شهر وینِ اتریش به توافقی بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند.

پس از اجرای تعهدات دو طرف بر اساس برجام، تحریم های ضد ایرانی در تاریخ 27 دی ماه با اجرایی شدن برجام لغو شد.

شی ضمن رد هر گونه مداخله خارجی در مورد این توافق گفت: ما باید به این تعهد سیاسی پایبند باشیم و نسبت به اجرای آن اطمینان حاصل کنیم.

رئیس جمهور چین ضمن اعلام اینکه پکن همیشه یک حامی و شرکت کننده فعال در حل و فصل مسئله هسته ای ایران بوده است، گفت: برای پیشبرد اجرای این توافق، با تمامی طرف های مرتبط آماده همکاری هستیم.

شی همچنین ضمن تأکید بر اهمیت تقویت امنیت جهانی گفت: تبادل نظر و مذاکره باید بهترین انتخاب برای حل مسائل کلیدی باشند.

وی در سرانجام از عدالت و برابری به عنوان اصول اساسی برای رسیدن به هر گونه توافق بین المللی یاد کرد و اضافه نمود: اتخاذ سیاست های دو گانه نتیجه بخش نیست.

در همین حال، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) با تاییدِ دوبارۀ تعهد ایران به توافق هسته ای با گروه 1+5، گفت: تهران فراتر از تعهدات خود در این توافق عمل نموده است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آدینه پس از مذاکره با سران چین، روسیه، امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا درباره نظارت بر تعهدات هسته ای ایران بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، این خبر را گفت.

آمانو پس از جلساتی که در حاشیه نشست امنیت هسته ای در واشنگتن برگزار گردید، گفت: ایران افزون بر موافقت نامه پادمان ها با آژانس، به پروتکل الحاقی به پیمان منع گسترش سلاح اتمی (ان پی تی) که بازرسی سرزده از تاسیسات هسته ای ایران را ممکن می سازد نیز عمل نموده است.

24

منبع: تسنیم
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 1355

به "رئیس جمهور چین: توافق هسته ای ثابت کرد اختلافات جدی با مذاکره قابل حل هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس جمهور چین: توافق هسته ای ثابت کرد اختلافات جدی با مذاکره قابل حل هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید