نحوه تشخیص تازه بودن پنیر

به گزارش هیو بلاگ، پنیر فرمی از شیر است که به سادگی خراب یا فاسد نمی شود. با این وجود، هر چقدر آب موجود در پنیر بیشتر باشد، پنیر شما فساد پذیرتر خواهد شد. معمولا پنیر پیش از فاسد شدن طعم خود را از دست می دهد، بنابراین نیازی نیست خیلی نگران باشیم. نحوه تشخیص تازه بودن پنیر به راحتی و با در نظر گرفتن چند نکته ساده امکان پذیر است.

نحوه تشخیص تازه بودن پنیر

در رابطه با بسکمک از انواع پنیر که بافت منسجم و سفت تری دارند، در صورت مشاهده هر گونه کپک آبی، خاکستری یا سبز رنگی روی این نوع پنیرها، آن قسمت ها را جدا کرده و مابقی را مصرف کنید. اما وجود کپک های سیاه یا قرمز رنگ حاکی از آن است که پنیر به طور کامل غیرقابل مصرف شده است و باید دور انداخته شود. در ادامه بیشتر به نحوه تشخیص تازه بودن پنیر خواهیم پرداخت.

نحوه تشخیص تازه بودن پنیر و خراب شدن پنیر

ظاهر

ظاهر پنیر را کاملا بررسی کنید تا در صورت مشاهده موارد هشدار دهنده یا عجیب روی پنیر، از خوردن آن صرف نظر کنید. اگر روی پنیر کپک های سفید، آبی، سیاه یا سبز مشاهده کردید، مصرف آن می تواند خطرناک باشد. البته کپک های آبی و سبز همیشه بد نیستند، اما بهتر است پیش از مصرف پنیر، موارد دیگری را که می تواند به تشخیص تازگی پنیر کمک کند، بررسی کنید.

گاهی اوقات لکه های نارنجی رنگی روی پنیر ظاهر می شود که در اثر کهنه شدن پنیر ایجاد می شود. این لکه ها به هیچ وجه نگران کننده نیست و با وجود آن ها پنیر شما هنوز سالم و قابل مصرف است. تکه های سفید کپک سفید روی بیشتر پنیرها به راحتی بریده می شود و پنیر بدون هیچ مسئله ای قابل خوردن خواهد بود. کپک های سفید و سبز معمولا خطرناک نیستند، مگر اینکه همه سطح پنیر را پوشش داده و مودار باشند. لیز شدن سطح پنیر نیز از نشانه های فاسد شدن آن است.

بو

بویی که باید در پنیرهای نرم و بسکمک از پنیرهای نیمه نرم و نیمه سفت از آن اجتناب کنید، بویی شبیه بوی شیر ترشیده است. اگر پنیر بوی شیر ترشیده بدهد، احتمالا مزه آن نیز شبیه به شیر ترشیده خواهد بود. این بو با کهنه شدن پنیر و از تجزیه پروتئین موجود در پنیر حاصل می شود. هر چه پنیر پیرتر شود، پروتئین ها بیشتر شکسته می شوند و بوی آن تندتر و قوی تر می شود. بوی پنیر به کالچرها یا باکتری هایی که در ابتدای تولید به پنیر اضافه می شوند، بستگی دارد.

طعم

بعد از مشاهده ظاهر و رایحه پنیر، اگر هنوز به سالم و تازه بودن پنیر شک دارید، بهترین کار چشیدن آن است. تکه کوچکی از پنیر را روی زبان خود قرار دهید و با دقت آن را مزه کنید. اگر طعم پنیر به تلخی و تندی می زد، از مصرف آن خودداری کنید.

نکاتی در رابطه با نگهداری انواع پنیر

  • پنیرهای تازه و نرم ماندگاری کمتری نسبت به پنیرهای کهنه و سفت دارند. پنیرهای جوان مانند ریکوتا، موزارلا و پنیر بز تازه بسته به اینکه چه زمانی آن ها را خریداری کرده باشید، دارای ماندگاری 7 روزه هستند، به طور کلی، تشخیص تازگی این پنیرها آسان تر از سایز پنیر هاست. اگر طعم یا رایحه پنیرهای نرم یادآور شیر ترش شده باشد، بهترین کار این است که پنیر را دور بی اندازید.
  • پنیر خود را در گرمترین قسمت یخچال نگهداری کنید. از آنجایی که پنیر دارای باکتری های زنده مفید است، قرار دادن آن در قسمت های سردتر یخچال، فعالیت این باکتری ها را محدود خواهد کرد.
  • پنیرهایی مانند چدار، گودا و پارمسان به حدی کهنه شده اند که همین ویژگی دوام آن ها را تضمین می کند. با وجود رطوبت کم این پنیرها نگرانی زیادی در مورد فساد زودهنگام آن ها وجود ندارد. اغلب، طعم این پنیرها با قرار گرفتن در معرض هوا از بین می رود.

خطر مصرف پنیر کپک زده

کپک ها می توانند باکتری های مضری از جمله ای کولای، لیستریا، سالمونلا و بروسلا را دارا باشند که همگی باعث مسمومیت غذایی می شوند. علائم مسمومیت غذایی شامل استفراغ، درد معده و اسهال است که در موارد شدید، ممکن است منجر به مرگ شود. کپک های خطرناک همچنین می توانند مایکوتوکسین تولید کنند که تأثیرات آن از مسمومیت حاد غذایی گرفته تا نقص ایمنی و حتی سرطان متغیر است. بهترین راه برای به حداقل رساندن خطر قرار گرفتن در معرض مایکوتوکسین، پرهیز از خوردن غذای کپک زده و ذخیره سازی ایمن پنیر است. به طور کلی، بهتر است پیش از خرید پنیر بسته بندی شده بهتر است به تاریخ انقضای آن توجه کنید تا از تازه بودن پنیر مطمئن شوید.

بهترین شیوه نگهداری از پنیر

وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) به طور خاص توصیه می کند که داخل یخچال خود را هر چند ماه یکبار با جوش شیرین محلول در آب یا یک محلول سفید کننده تمیز کنید تا از این طریق هاگ های کپک موجود در یخچال را از بین ببرید. علاوه بر این، به توصیه این وزارت بهتر است پنیر خود را داخل نایلون پیچیده و اطمینان حاصل کنید که پنیر بیش از دو ساعت خارج یخچال خارج قرار نگیرد. در نهایت، اگر نسبت به سلامت پنیر کپک زده خود دچار شک و نگرانی هستید، بهتر است آن را دور بی اندازید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 11062

به "نحوه تشخیص تازه بودن پنیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تشخیص تازه بودن پنیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید