مزارع بادی دوست دار محیط زیست ، کاهش سرانه هزینه سوخت در کشور ها به یاری انرژی های تجدیدپذیر

به گزارش هیو بلاگ، دنیا به این سو حرکت می نماید که به هر نحوی از محیط زیست باقی مانده محافظت کند و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر یکی از این راه ها می باشد.

مزارع بادی دوست دار محیط زیست ، کاهش سرانه هزینه سوخت در کشور ها به یاری انرژی های تجدیدپذیر

گروه فناوری خبرنگاران؛ حمیده آقاجانی - هنوز هم معلوم نیست دقیقا چه کسی برق را اختراع نموده است، اما سرآمدان این حوزه ادیسون و تسلا هستند. افرادی که با الهام از طیعت و استفاده از تکنولوژی های زمان خود توانستند روشنایی را به خانه ها بیاورند. انرژی که به سرعت توسعه یافت و توانست در صنایع و زندگی مردم جای خود را باز کند.

فراوری انرژی برق خصوصا از آب علاوه بر مسائل موجود هزینه بالایی دارد، از سوی دیگر با توسعه جوامع تامین احتیاج برق از منابع آبی بسار محدود بود در نتیجه محققان به این فکر افتادند که علاوه بر منابع آبی از سایر انرژی های طبیعی و رایگان مثل انرژی خورشید و یا باد برای تامین الکتریسیته و برق به عنوان یکی از انرژی های پاک استفاده نمایند.

گذرتان به شمال کشور اگر خورده باشد حتما از کنار سد منجیل عبور نموده اید. در کنار این سد صحنه زیبایی از توربین های سفید رنگ و بسیار بزرگ را خواهید دید که گاهی پَره های آن در حال چرخ هستند و تصاویر زیبایی را برای مسافران به نمایش می گذارد، اما می دانیم که این توربین ها جنبه توریستی ندارند بلکه گردش هر کدام از آن ها انرژی برق فراوری می نماید.

شاید شنیدن کلمه مزرعه شما را یاد زمین های کشاورزی بیاندازد، اما مزارع بادی زمین های بزرگی هستند که در مناطق بادخیز قرار گرفته است و توربین های بزرگ در آن تعییه می گردد و همانطور که گفته شد شدت میزان وزش باد در ساخت مزارع بادی برای فراوری انرژی پاک اهمیت ویژه ای دارد.

از آنجا که سوخت های فسیلی در اختیار بسیاری از کشور ها نیست در نتیجه کشور های بسیاری به فراوری انرژی بادی روی آورده اند و بر اساس آمار منتشر شده آمریکا، آلمان و چین بیشترین مگاوات فراوریی در دنیا از طریق نیروگاه بادی را در اختیار دارند. مهمترین مزیت استفاده از انرژی بادی نسبت به سوخت های فسیلی عدم ایجاد آلودگی و تجدید پذیری است؛ همچنین این توربین ها احتیاجی به سوخت ندارند؛ بخشی از تقاضای انرژی برق را تامین می نمایند و به دلیل رایگان بودن انرژی و کمتر بودن قیمت انرژی نسبت به سوخت های فسیلی باعث می گردد تا دولت ها سرمایه گذاری کمتری نموده و هزینه های جاری آن ها در تامین انرژی مقرون به صرفه تر است. امروزه بسیاری از کشور ها به این جهت که در تامین انرژی برق در مزارع بادی از آب استفاده نمی گردد از آن به عنوان دوست دار محیط زیست یاد می نمایند.

کشور ما از نظر منابع طبیعی یکی از غنی ترین بخش های کره زمین است و از همه انرژی ها می توان به سادگی بهره برد. در گذشته ایران یکی از کشور هایی بود که از آسیاب های بادی بهره می برد و حالا توربین های بادی جای این آسیاب ها را گرفته اند و بر اساس مطالعات زمین شناسی در کشور تا سال 1394 تنها در 26 منطقه از کشور (شامل بیش از 45 سایت مناسب) میزان ظرفیت اسمی سایت ها، با در نظر دریافت یک راندمان کلی 33٪، در حدود 6.500 مگاوات می باشد و این در شرایطی است که ظرفیت اسمی کل نیروگاه های برق کشور در حال حاضر حدود 74 .000 مگاوات می باشد.

سال هاست مسئولین کشور به این نتیجه رسیده اند که استفاده از سوخت های فسیلی دیگر مقرون به صرفه نیست در نتیجه کوشش می نمایند انرژی های پاک را جایگزین آن نمایند در نتیجه ایران پس از عضویت در مجمع دنیای انرژی بادی مبالغ زیادی را در زمینه انرژی تجدیدپذیر برق بادی، سرمایه گذاری نموده است و سه استان گیلان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی پرچمداران تامین انرژی برق از باد هستند.

با برون سپاری ساخت توربین های تامین نماینده انرژی برق در مزارع بادی موجب رونق و توسعه شرکت های دانش بنیان نیز می گردد و معاونت علمی این مهم را فراهم نموده است. ایجاد اشتغال در یک صنعت دانش بنیان مستقل از نفت دستاورد های مهمی برای کشور به همراه دارد که منجر به رهایی از وابستگی و خودکفایی کشور می گردد. در این زمینه طرح های کلان ملی فناوری با استفاده از توان و تخصص نیروی های کارآزموده در حوزه های مختلف با حمایت مرکز طرح های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می گردد. طرح کلان ملی فناوری طراحی و ساخت توربین بادی 250 کیلووات یکی از آن ها است.

احد ضابط مجری توربین بادی 250 کیلووات برای فراوری برق تجدیدپذیر در این خصوص اظهار می نماید: بر مبنای سند چشم انداز توسعه 1404، با توجه به کاهش ذخایر سوخت فسیلی، حفظ و نگهداری محیط زیست و احتیاج روزافزون کشور به بهره گیری از انرژی های نو، بازار نیروگاه بادی در ایران رو به شکوفایی است و ورود به این بازار آینده روشنی را در بلندمدت برای سرمایه گذاران به دنبال دارد.

ضابط استفاده از تجربه و دانش فنی ایجاد شده برای فراوری مالی توربین بادی و زمینه سازی برای فراوری توربین های بادی با اندازه بزرگتر را هدف اصلی اجرای این طرح می داند و معتقد است: مزیت های استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و همچنین جهت گیری کشور در حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد بدون نفت از جمله دلایل و ضرورت های اجرای اینگونه طرح ها خواهد بود.

بدون شک ایران ظرفیت استفاده از انرژی های طبیعی را به یاری نیروی جوان و خلاق خواهد داشت و اگر این فضا برای شرکت های دانش بنیان فراهم گردد در سال های نه چندان دور شاهد خواهیم بود که انرژی های پاک جای انرژی های فسیلی را خواهد گرفت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 804

به "مزارع بادی دوست دار محیط زیست ، کاهش سرانه هزینه سوخت در کشور ها به یاری انرژی های تجدیدپذیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزارع بادی دوست دار محیط زیست ، کاهش سرانه هزینه سوخت در کشور ها به یاری انرژی های تجدیدپذیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید