چرا چاپ دیجیتال بسته بندی برای محیط زیست مفیدتر است !؟

به گزارش هیو بلاگ، بادوام بودن هم از نظر سیاسی و هم فرهنگی، یک مسئله مهم در دهه گذشته بوده است. مصرف کنندگان امروزی، از نظر زیست محیطی نسبت به گذشته مطلع تر شده اند و می خواهند محصولاتی که به دست آنها می رسد، از نظر بسته بندی، به صورت بادوام و کارآمد باشد.

چرا چاپ دیجیتال بسته بندی برای محیط زیست مفیدتر است !؟

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

برای برآورده کردن این احتیاجها، تعدادی زیادی از برندها، به سوی فرآیندهای پایدار و بادوام و همچنین فعالیت های داخلی، بیشتر گام برمیدارند. برای مثال، در سال 2018، آمازون راه اندازی برنامه بسته بندی آسان بازشو را اعلام نمود و در کوشش است تا ضایعات بسته بندی را کاهش داده و بهره وری در حمل ونقل تجارت الکترونیکی را برای فروشندگان خود بهبود بخشد.

یکی از روشهایی که برندها می توانند به طور بالقوه تاثیر زیست محیطی خود را بهبود بخشند، استفاده از چاپ دیجیتال برای چاپ بسته بندی، چاپ جعبه، چاپ برچسب و لیبل و نشانه های خرید می باشد. چاپ دیجیتال یک روش چاپ نسبتا جدید و متحول نماینده است که می تواند ضایعات فراوری و بسته بندی را بدون افت کیفیت چاپ، کاهش دهد.

مزایای زیست محیطی بسته بندی هایی که به صورت دیجیتالی چاپ شده اند، چیست؟

در این بسته بندی ها، هیچ پلیت یا ابزار چاپی احتیاج نیست.

روشهای چاپ قدیمی مانند فلکسوگرافی و چاپ افست، احتیاجمند فراوری زینک یا پلیت چاپ مجزا برای هر رنگ در طراحی بودند. یک جعبه معمولی، یک بسته محصول یا یک برچسب، اغلب احتیاج به پلیت های چاپ چندگانه دارد تا نتیجه مطلوبی را برای یک پروژه بسته بندی سفارشی ارائه کند.

وقتی صحبت از بسته بندی های چاپ شده به صورت دیجیتال می گردد، تاثیر آن بر روی محیط زیست، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد چرا که دیگر احتیاجی به روشهای پیش از چاپ قدیمی نمی باشد. از آنجایی که پلیت های چاپی در این روش چاپ دیجیتال وجود ندارد، برندها به آسانی می توانند بسته بندی خود را بدون احتیاج به فراوری پلیت جدید، به روز رسانی نمایند. پلیت های چاپی قدیمی یا فرسوده نیز، به سطل زبانه نمی رود.

چاپ دیجیتال، ضایعات بسته بندی را کاهش می دهد.

برخلاف روشهای چاپی آنالوگ (دستی) قدیمی که مقدار سفارشات حداکثری و نامعلوم را انجام می دادند، روش چاپ دیجیتال این امکان را به برندها می دهد تا مقدار دقیقی که احتیاج دارند را سفارش دهند و طبق زمان معین، دوباره سفارش جدیدی بدهند. این قابلیت برای چاپ فوری و با مقدار معین، از هدررفت بسته بندی های اضافه جلوگیری می نماید و در نتیجه، مقدار فراوریی بسته بندی را کاهش داده و از دور ریختن آنها جلوگیری می نماید.

روش دیگری که چاپ دیجیتال ضایعات بسته بندی را کاهش می دهد، ساده سازی فرآیند راه اندازی دستگاه است. کیفیت چاپ دیجیتال از بسته بندی اول تا به آخر، ثابت است و از این رو متریال های بسته بندی در طی راه اندازی اولیه و کالیبراسیون دستگاه، هدر نمی رود.

تکنولوژی های اخیر چاپ دیجیتال، از مواد شیمیایی سمی کمتری استفاده می نمایند.

آخرین تغییرات تکنولوژی در دستگاه های چاپ دیجیتال، از جوهر شیمیایی کمتری استفاده می نماید که ضرر کمتری را به محیط زیست می رساند. برای مثال، دستگاه چاپ HP PageWide C500 از جوهرهای مبتنی بر آب استفاده می نماید که بی بو و بدون ضرر است و از اشعه فرابنفش استفاده نمی نماید. این دستگاه چاپ دیجیتال، برای طیف وسیعی از کاربردهای بسته بندی، از جمله بسته بندی اولیه و ثانویه مواد غذایی و دیگر مواد حساس مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این، جوهر آن توسط سازمان Papiertechnische Stiftung در آلمان تایید شده است و به راحتی قابل بازیافت است و فرآیند آماده سازی اضافی و هزینه بری ندارد. این بخشی از تعهد شرکت HP است که گازهای گلخانه ای را تا 25 درصد تا سال 2020 کاهش دهد.

به نقل از اریک ویسنر، مدیر کل بخش صنعتی HP PageWide، تقاضا برای بسته بندی های موج دار به سرعت در حال افزایش است و به همراه آن، الزامات سخت گیرانه ای برای حفاظت از محیط زیست صورت می گیرد که از جمله آن قابلیت بازیافت است. نتایج سازمان PTS در خصوص قابلیت بازیافت، دوام و پایداری دستگاه های شرکت HP را تایید نموده است.

با بسته بندی های چاپ شده به صورت دیجیتالی، وجه برند خود را از نظر زیست محیطی بهبود بخشید.

صنعت بسته بندی به طور کلی، میانگین ضایعات 4 درصدی را دارد. ما همواره به دنبال راه هایی هستیم تا این میزان را کاهش دهیم چرا که در حوزه جدیدترین تکنولوژی های چاپ دیجیتال، از جمله اضافه کردن خط فراوری چاپ دیجیتال C500، باید سرمایه گذاری کرد.

خارج از حیطه چاپ دیجیتال، اغلب شرکت های فعال در حوزه فعالیت های زیست محیطی با استفاده از متریال های سازگار، باید در حفظ محیط زیست شرکت نمایند. استفاده از مقوای قابل بازیافتی که مورد تایید تامین نمایندگان رسمی SFI در شمال آمریکا می باشد و منابع خود را از کارخانجات داخلی با بالاترین میزان مواد بازیافتی می گیرد باید در کشور ما رونق پیدا کند. به علاوه، ما پیشنهاد می کنیم، فروشگاه های عظیم ایران برای حفظ محیط زیست از متریال های بسته بندی که مطابق با استانداردهای روز ، سازگاری اب محیط زیست هستند، رواج بیشتری پیدا نمایند.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 6507

به "چرا چاپ دیجیتال بسته بندی برای محیط زیست مفیدتر است !؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا چاپ دیجیتال بسته بندی برای محیط زیست مفیدتر است !؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید