دنیا چگونه می تواند سوخت های فسیلی را کنار بگذارد؟

به گزارش هیو بلاگ، با توجه به ضرورت کنار گذاشتن سوخت های فسیلی، سرمایه گذاری های بزرگی در سطح جهانی صورت می گیرند تا استفاده از انرژی پاک را توسعه دهند.

دنیا چگونه می تواند سوخت های فسیلی را کنار بگذارد؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ادونسد ساینس نیوز، با نهایی شدن تعهدات ملی برای برگزاری نشست های دنیای پیرامون آب و هوا که در پاییز سال جاری در گلاسکو برگزار می گردد، تمرکز بر احتیاج فوری به پیشرفت های حوزه فناوری خواهد بود که می توانند هزینه های دور شدن از سوخت های فسیلی را کاهش دهند.

اخبار قابل توجهی در خصوص این موضوع در راه است. اروپا به واسطه یک برنامه سرمایه گذاری، توافق سبز(Green Deal) خود را پشتیبانی می نماید. چهاردهمین برنامه پنج ساله چین هم بر صنعت سبز تکیه دارد. به نظر می رسد که لایحه زیرساختی 550 میلیارد دلاری آمریکا نشان می دهد که اقتصادهای عظیم، بازی خود را پیش خواهند برد اما آیا واقعا علتی برای خوش بینی وجود دارد؟

به گفته آژانس بین المللی انرژی(IEA)، ارائه نسل بعدی فناوری های کربن پایین تا سال 2050، به پژوهش بیشتری در زمینه انرژی پاک احتیاج دارد. بعلاوه این کار، احتیاجمند بودجه 90 میلیارد دلاری در پروژه هایی است که طی آن، فناوری های تازه را می توان در محیط های مصرف نماینده مورد آنالیز قرار داد. بدون هزینه های هنگفت، دی اکسید کربن دنیا تا سال 2050 به صفر نخواهد رسید.

یک آنالیز جامع در خصوص هزینه های عمومی و توسعه نشان می دهد که اقتصادهای عظیم در حال کاهش دادن هزینه های بالای نوآوری در انرژی پاک و کاهش دادن هزینه های مربوط به فناوری های سوخت های فسیلی هستند. هزینه انرژی پاک دنیای بین سال های 2000 تا 2018 چهار برابر شده اما از سال 2010، به طور میانه 12 میلیارد دلار بوده است. تنها تعداد انگشت تعدادی از کشورها از جمله چین، آلمان، کره جنوبی و انگلیس پس از ارائه محرک اقتصادی، سطح بالاتری از هزینه ها را تأمین کردند.

این نظرسنجی نشان می دهد که تعهد اقتصادی کنونی نه تنها بسیار کم است، بلکه نمی تواند از کوشش های سنتی متمرکز بر فناوری هایی که هزینه های فراوری و استفاده از سوخت های فسیلی را کاهش می دهند، دور گردد. سرمایه عمومی صرف شده در فناوری های انرژی پاک تا به امروز موفقیت آمیز بوده است و دولت ها باید برای تسریع در پیشرفت، به نحوه استفاده از این موفقیت بیشتر توجه داشته باشند.

چین و هند، به اسم بازیگران اصلی در هزینه های مربوط به پژوهش و توسعه انرژی عمومی دنیا ظاهر شده اند. این فرایند تازه، نویدبخش رشد آینده هزینه ها به وسیله رقابت دنیای در زمینه نوآوری انرژی در اقتصادهای عظیم است اما شرکت های دولتی و شرکت های حوزه انرژی که یا به طور کامل یا تا حدودی متعلق به یک دولت هستند، عقب می مانند و در عوض، درصد بالایی از بودجه پژوهش را به علت جانبداری شدید و شتاب کوشش های پیشین، به انرژی فسیلی و انرژی هسته ای اختصاص می دهند.

شرکت های تحت کنترل دولت در بعضی از عظیمترین اقتصادهای دنیا، بر بخش انرژی تسلط دارند، سرمایه گذار اصلی در فراوری و زیرساخت انرژی ملی به تعداد می فرایند و سهم عظیمی از هزینه های پژوهشی انرژی عمومی را تشکیل می دهند. داده های به دست آمده از برزیل، روسیه، هند، مکزیک، چین و آفریقای جنوبی نشان می دهند که شرکت های دولتی حوزه انرژی این کشورها در سال 2015، بیش از 17.7 میلیارد دلار برای پژوهش در حوزه انرژی هزینه کردند که حدود 55 درصد آن در پروژه های مربوط به سوخت فسیلی از جمله فناوری هایی برای افزایش فراوری و بعضی از آنها برای کاهش شدت کربن صرف شده است.

تجزیه و تحلیل آژانس بین المللی انرژی در خصوص مسیرهای انتشار صفر نشان می دهد که بودجه به جامانده کربن دنیا، به غیر از هزینه هایی که در حال حاضر برای توسعه مداوم میادین مورد استفاده صرف می گردد، جای کمی برای اکتشاف و توسعه نفت و گاز تازه باقی می گذارد. پژوهشی که اخیرا منتشر شده است، پیامدهای وخیمی را در صورت دست نیافتن به مسیرهای صفر شدن انتشار نشان می دهد. بنابراین، شرکت ها با این چالش روبه رو هستند که چگونه تجارت خود را برای انعکاس انتقال انرژی تغییر دهند و در عین حال عدم قطعیت در خصوص مدت زمان ادامه تقاضای نفت و گاز طبیعی را هم متعادل نمایند.

در نتیجه، چندین شرکت دولتی حوزه نفت و گاز در پی روی آوردن به سوخت هایی با کربن پایین هستند تا فروش نفت و گاز به جا مانده را کاهش دهند. به همین دلیل، اخیرا اخباری به وسیله شرکت چینی پتروچاینا(PetroChina) منتشر شده است که نشان می دهد این شرکت میخواهد تجارت خود را از نفت خارج کند تا بتواند تا سال 2050 به انتشار صفر گازهای گلخانه ای برسد.

برنامه های محرک اقتصادی نوظهور در واکنش به همه گیری کووید-19، فرصت مهمی را برای تقویت پژوهش های دنیای در زمینه انرژی پاک فراهم می نماید. دولت ها باید برای خاتمه دادن یا حذف تدریجی هزینه های عمومی در زمینه سوخت های فسیلی، ارزیابی مهمی را در خصوص بودجه انجام دهند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9110

به "دنیا چگونه می تواند سوخت های فسیلی را کنار بگذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیا چگونه می تواند سوخت های فسیلی را کنار بگذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید