فعالیت 180 شرکت دانش بنیان در زمینه حمل و نقل هوشمند

به گزارش هیو بلاگ، به گزارش خبرنگاران، شهاب خدامرادی مسئول حمل و نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری امروز در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری بین این ستاد و اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور گزارش کاری درباره فعالیت های ستاد ارائه کرد.

فعالیت 180 شرکت دانش بنیان در زمینه حمل و نقل هوشمند

وی گفت: هم افزایی فعالیت های مرتبط با حوزه حمل و نقل در بخش های مختلفی همانند حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و یکپارچه سازی آنها به یاری فناوری های فضایی و هوشمندسازی در تعامل با دستگاه های اجرایی ذیربط از ماموریت های این ستاد به شمار می رود.

خدامرادی در مورد اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور گفت: متولی امور حمل و نقل همگانی در شهرهای با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور است.

وی با بیان اینکه امور بیش از 95 درصد شهرهای کشور به وسیله این اتحادیه انجام می گردد، گفت: تجهیز، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری، بیمه رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل درون شهری، سوخت خودروهای عمومی، شناسایی و ساماندهی وانت بارها، مدیریت مراکز معاینه فنی خودروهای سبک سراسر کشور و امور مربوط به پایانه های مسافربری از وظایف اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور به شمار می رود.

خدامرادی با تاکید بر اینکه حمل و نقل هوشمند مهمترین عامل رسیدن به شهر هوشمند است، گفت: بر اساس آخرین آمار مولفه های شهر هوشمند شامل انرژی هوشمند، خانه هوشمند، حمل و نقل هوشمند، سلامت هوشمند، دولت الکترونیک و زیرساخت های هوشمند می گردد.

مسئول حمل و نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ادامه داد: ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در زمینه توسعه شهر هوشمند اقداماتی را انجام داده و در این راستا از ظرفیت شرکت های دانش بنیان بهره برده است.

خدامرادی با بیان اینکه 180 شرکت دانش بنیان در حوزه حمل و نقل پیشرفته و فضایی فعالیت می نمایند، گفت: تا به امروز 41 طرح و تیم استارت آپی در حوزه حمل و نقل هوشمند شهری از سوی این ستاد حمایت شده است.

وی با بیان اینکه تا به امروز 10 تفاهم نامه مرتبط با ارگان های مختلف در حوزه هوشمندسازی منعقد نموده ایم گفت: در حال حاضر 20 پروژه جاری و اجرا شده در زمینه هوشمندسازی وجود دارد که از حمایت ستاد برخوردار شده اند.

به گفته خدامرادی، بعلاوه هم اکنون 11 شتاب دهنده تخصصی در حوزه هوشمندسازی فعالیت می نمایند.

وی ادامه داد: در حال تدوین نقشه راه استفاده از ظرفیت های بخش هوشمندسازی هستیم که 5 پروژه در این زمینه در حال اجراست.

خدامرادی با اشاره به دستاوردهای همکاری با ارگان های مختلف گفت: اکنون پیروز شدیم در قالب یک پروژه مستقل سامانه جامع پایش و نظارت ناوگان های حمل و نقل عمومی (مینی بوس و تاکسی) حمل و نقل بار و ون های گردشگری، خودروهای rent car کیش را راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: بعلاوه تدوین نقشه راه هوشمندسازی حمل و نقل کیش و هوشمندسازی خودروهای پلیس جزیره جهت ثبت تخلفات ثابت و متحرک در سواحل کیش با استفاده از ترکیب تصاویر دوربین های خودرو و پهپادی از دیگر دستاوردهای این ستاد در زمینه هوشمندسازی به شمار می رود.

به گفته وی، از دیگر اقداماتی که به وسیله ستاد اجرایی شده پیاده سازی پایلوت خودروهای خودران، طراحی و ساخت واگن ملی مترو، طراحی و ساخت اتوبوس برقی، ایجاد و توسعه مراکز نوآوری و توسعه شهر هوشمند محسوب می گردد.

در ادامه عبدالله متولی رئیس اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور گفت: شهرهای با کمتر از 100 هزار نفر جمعیت را شهرهای کم برخوردار میدانیم که این شهرها پتانسیل بالایی برای حمل و نقل عمومی دارند.

به گفته وی، معمولا هوشمند سازی در کلان شهرها اتفاق می افتد اما میتوانیم با استفاده از ظرفیت استارت آپ ها، خدمات هوشمند سازی را در کلانشهرها اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع میتواند تحولی در زمینه حمل و نقل عمومی شهرها ایجاد کند، گفت: 93 درصد از شهرهای کشور کمتر از 100 هزار نفر جمعیت دارند، و بر اساس مطالعاتی که در زمینه حمل و نقل عمومی و ترافیک انجام داده ایم تا به امروز 2 سامانه در زمینه حمل و نقل هوشمند شهری راه اندازی و به بهره برداری رسیده است.

متولی ادامه داد: به زودی، مجمع اتحادیه سازمان های حمل و نقل عمومی را برگزار خواهیم کرذ که میتوانیم این فرصت را غنیمت بشماریم و از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه حمل و نقل دعوت کنیم که در این مجمع محصولات خود را به نمایش بگذارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 10054

به "فعالیت 180 شرکت دانش بنیان در زمینه حمل و نقل هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت 180 شرکت دانش بنیان در زمینه حمل و نقل هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید