معرفی جاذبه های گردشگری قشم

به گزارش هیو بلاگ، جزیره قشم جزء منطقه ها آزاد تجاری در ایران است که با مساحتی بالغ بر 1491 کیلومتر مربع، بزرگترین جزیره استان هرمزگان و بعد از بحرین دومین جزیره بزرگ در خلیج فارس به شمار می رود. این جزیره یکی از زیباترین جزایر است که از نظر جاذبه های اکوتوریسم و ژئوتوریسم بسیار غنی می باشد. جاذبه های گردشگری قشم و شگفتی های طبیعی آن به قدری متنوع هستند که هر گردشگری را به خود جذب می نماید. آژانس هواپیمایی خبرنگاران برگزار کننده تور قشم بعضی از مهمترین جاذبه های گردشگری جزیره را معرفی می نماید.

معرفی جاذبه های گردشگری قشم

آنچه در این مطلب می خوانید

  • جزیره هنگام
  • دره ستارگان
  • جنگل حرا قشم
  • جزایر ناز از سحرانگیزترین جاذبه های گردشگری قشم
  • ساحل نقره ای
  • غار خربس
  • بندر لافت قشم
  • تنگه چاه کوه از حیرت انگیزترین جاذبه های گردشگری قشم
  • سیتی سنتر قشم
  • ژئو پارک قشم
  • پارک کروکودیل
  • قلعه پرتغالی ها از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری قشم
  • بازار درگهان
  • غار نمکدان
  • مجتمع سرگرمیی و گردشگری هامون
  • موزه مردم شناسی دیرستان از برترین جاذبه های گردشگری قشم
  • لاک پشت های پوزه عقاب قشم
  • معدن خاک سرخ قشم
  • سخن پایانی

جزیره هنگام

برخلاف جزایر ناز، برای بازدید از جزیره شگفت انگیز هنگام باید سوار قایق شوید که واقعا از آن لذت خواهید برد. در مسیر ممکن است با تماشا گروهی از دلفین های پر جنب و جوش هیجان زده شوید.

جزیره هنگام در دو کیلومتری ساحل جنوب شرقی قشم قرار گرفته است. هیچ ماشینی در این جزیره وجود ندارد، در عوض زیبایی های منحصر به فرد زیادی را در مقابل خود خواهید دید. ساحل نقره ای، حیات وحش، آب های درخشان، خاک سرخ و بازار محلی از مهمترین جاذبه های گردشگری قشم و جزیره هنگام هستند.

دره ستارگان

جزیره قشم و یکی دیگر از پدیده های بی نظیر زمین شناسی! دره ستارگان. این دره حاصل فرسایش زمین است. این ساختار طبیعی دو میلیون ساله برای یافتن شکلی مانند این، مقادیر زیادی از عوامل فرسایشی را تجربه نموده است. ستون های خاکی 15 متری که شبیه کلوت ها در صحرای لوت هستند، اشکال عجیبی دارند که باعث می شود حسابی شگفت زده شوید. دره ستارگان معروفترین جاذبه در تورقشم می باشد.

مردم محلی معتقدند ستاره ای سقوط نموده و این تغییرات را ایجاد نموده است به همین علت به آن دره ستارگان گفته می شود که در لغت به معنای ستاره افتاده است.

جنگل حرا قشم

هرگاه به جنگل فکر می کنیم، قدم زدن در میان درختان اولین تصویری ست که در فکر ما تداعی می شود. اما این مورد در خصوص جنگل حرا صادق نیست. برای لذت بردن از زیبایی های چشمگیر این جنگل باید قایق پارو بزنید یا سوار قایق موتوری شوید!!

درختان جنگل حرا در آب های شور خلیج فارس زندگی می نمایند. جنگل در نوع خود یکی از پدیده های نادر طبیعی در دنیا است چرا که نحوه زنده ماندن آنها در آب شور معجزه ای است که این درختان همواره سبز انجام می دهند. آنها آب شور را دریافت می نمایند، نمک را دفع نموده و از آب شیرین استفاده می نمایند. هر ساله تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در فصل سرما به جنگل های حرا مهاجرت می نمایند.

جزایر ناز از سحرانگیزترین جاذبه های گردشگری قشم

در یک کیلومتری سه ساحل قشم، جزیره ناز را می بینید با چند ماشین در ساحل پارک کردند. اما چگونه ماشین ها از میان آب عبور نموده و به آنجا رسیدند؟ در هنگام جزر و مد، ساحل باریک پنهانی که این سه را به قشم متصل می نماید از آب بیرون می آید. سپس می توانید با پیاده روی، رانندگی یا سواری به جزایر برسید.

شتر سواری، اسب سواری، جت اسکی، قایقرانی، غواصی، آفرود سواری، پاراگلایدر و غیره از سرگرمیات موجود برای لذت بردن در جزایر ناز هستند. بسیاری از گردشگران از تماشا جزر و مد ساحل شگفت زده شده و اینجا را از سحرانگیزترین جاذبه های گردشگری قشم می دانند.

ساحل نقره ای

ماسه های ساحل نقره ای زیر نور ماه می درخشد و صحنه ای خارق العاده را خلق می نمایند. در خصوص راز این آب های درخشان که بسیار شگفت انگیز هستند، می توان گفت که در بعضی از شب های جزیره، آب دریا نقره ای رنگ می شود. همه اینها به خاطر وجود فیتوپلانکتون هایی ست که در آب زندگی می نمایند. در بعضی شرایط خاص، متابولیسم آنها باعث چنین پدیده ای می شود.

بعلاوه حیات وحش متشکل از دلفین ها، چینکاراها و لاک پشت های پوزه عقابی از دیگر شگفتی های ساحل نقره ای هستند.

غار خربس

غار خوربس ادامه چین خوردگی های رشته کوه زاگرس در میان تپه های مرجانی است. این چین خوردگی ها از پدیده های زمین شناسی باستانی به شمار می روند. پیدایش غار به ئوران مادها (قرن ششم قبل از میلاد) برمی شود. غار خربس دارای چهار ورودی مشرف به ساحل جنوبی جزیره است.

روایات می گویند که این غار معبدی برای پرستش آناهیتا، الهه باروری، سلامتی و خرد بود. با این حال، هنوز این باور قطعی نیست. روی دیوارها سوراخ هایی به عنوان پنجره برای تماشای چشم انداز وجود دارد. علاوه بر این، کنده کاری های برجسته دوران باستان خربس را به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری قشم تبدیل نموده است.

جالب است که پوسته های موجود در داخل دیوارها، یادآوری می نماید که این تپه زمانی زیر آب بوده است.

بندر لافت قشم

روستای لافت یا بندر لافت یکی از قدیمی ترین روستاهای واقع در جنوب ایران است. این روستای تاریخی به روستای بادگیرها نیز معروف است. قلعه پرتغالی ها یکی از معروفترین جاذبه های گردشگری قشم و این روستا می باشد. قدمت این قلعه تاریخی به قرن شانزدهم و زمانی که پرتغالی ها جنوب ایران را تصرف نموده بودند، بازمی شود. چاه طلاق یکی دیگر از جاذبه های معروف روستای لافت است. این چاه ها با باران پر می شوند و بعدا مورد استفاده قرار می گیرند. روستای لافت علاوه بر جاذبه های تاریخی، به خاطر منظره ها خیره نماینده غروب خورشید که از ساحل آن قابل مشاهده است، معروفیت دارد.

بیشتر بخوانید: با زیباترین سواحل قشم آشنا شوید

تنگه چاه کوه از حیرت انگیزترین جاذبه های گردشگری قشم

در ضلع شرقی جزیره، یکی از باشکوه ترین جاذبه های گردشگری قشم یعنی تنگه چاهکوه، قد علم نموده است. این تنگه با 100 متر عمق و دیوارهایی پر از اشکال شگفت انگیز و بریدگی های مجذوب کننده در اثر فرسایش ایجاد شده است. تصور کنید در میان دو صخره مرتفع قدم می زنید که هر چه جلوتر بروید باریک تر می شود. وقتی به بالا نگاه می کنید فقط قسمت کوچکی از آسمان را از شیار باریک بالای سرتان می بینید. در حین قدم زدن در تنگه صدف هایی را می بینید که گواه آن است که روزی این دره جزئی از دریا بوده است.

هیچ کلمه ای نمی تواند زیبایی شگفت انگیز تنگه چاهکوه را توصیف کند. با کمپینگ شبانه در آنجا، مجذوب تماشای هزاران ستاره خواهید شد. لطفاً به یاد داشته باشید اگر با منطقه آشنایی ندارید، بهتر است با یک راهنما به کمپینگ بروید.

در گذشته این مکان را چاهکوه مقدس می نامیدند، زیرا آب انباری طبیعی بوده و آب باران را برای نوشیدن ذخیره می کرد.

سیتی سنتر قشم

بازارها و مراکز خرید بخش جدایی ناپذیر جاذبه های گردشگری قشم هستند. سیتی سنتر قشم از معروفترین بازارهای جزیره است و امکان خرید عمده و تکی را برای مسافران فراهم می نماید. در این مرکز خرید بزرگ می توان انواع برندهای پوشاک را دید. بعلاوه لوازم خانگی، کیف و کفش، لوازم شکار، لوازم دیجیتال، مبلمان، اسباب بازی، لوازم نوزاد، شکلات، قهوه، عطر، بدلیجات و صنایع دستی دیگر فروشگاه های سیتی سنتر را تشکیل می دهند.

از امکانات این مرکز می توان به شهربازی، سرزمین عجایب، گیم و بازی های رایانه ای، بولینگ، سالن بیلیارد، سینما چهاربعدی، کافی شاپ، فوت کورت، فست فود و رستوران اشاره نمود.

ژئو پارک قشم

ژئوپارک ثبت شده در میراث دنیای یونسکو جزیره قشم مانند یک کتاب تاریخی در صخره هاست. این پارک طبیعی در کوه های زاگرس قرار گرفته است و مدت ها قبل در دوره پلیو پلیستوسن شکل گرفته است. صخره های اینجا واقعا قدیمی هستند و قدمت بعضی به 480 میلیون سال پیش می رسد! آنها متعلق به زمانی به نام پرکامبرین پسین تا کامبرین هستند. و نکته جالب تر اینکه سنگ های قدیمی خاص به نام دیاپیرهای نمکی حتی قبل از آن وجود دارد که به سری هرمز معروف است.

جزیره قشم مانند یک زمین بازی غول پیکر ساخته شده از طریق طبیعت است. این شهر به خاطر صخره ها و شکل های خشک زمینی اش معروف شده است. یکی از جالب ترین چیزها این است که چگونه سنگ ها به آرامی از بین می روند، مانند آب نباتی که در دهان شما حل می شود و شکل های شگفت انگیزی ایجاد می نماید.

در ژئو پارک به عنوان خاص ترین جاذبه های گردشگری قشم غارهای جالبی برای کاوش و سوراخ های عمیقی به نام فروچاله وجود دارد که مانند درهایی به اسرار زمین هستند. در زیر سوراخ ها، رودخانه های پنهانی جریان دارند، درست مانند داستان های اسرارآمیز! در ژئوپارک جزیره قشم، هر قدمی که برمی دارید با شگفتی های نامحدود طبیعت روبرو خواهید شد!

بیشتر بخوانید: برترین فصل سفر به قشم

پارک کروکودیل

پارک کوروکودیل قشم در سال 1389 افتتاح و اولین مکانی در خاورمیانه بود که پرورش و نگهداری تمساح را شروع کرد. 8 تمساح از مالزی در شروع کار به این پارک آورده شدند. در حال حاضر اما تعداد تمساح ها بسیار بیشتر شده و یکی از پارک های خاورمیانه است که نادرترین تمساح ها را در خود دارد. بعدها پرندگان نیز به پارک اضافه شدند. در پارک کروکودیل تخم ها از طریق دستگاه انکوباتور و در فضای مصنوعی تکثیر می شوند.

قلعه پرتغالی ها از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری قشم

تقریباً در نقطه شرقی جزیره قشم، قلعه پرتغالی ها را می توان دید. قدمت این قلعه که بنای آن رو به تخریب شدن می رود به سال 1507 بازمی شود زمانی که پرتغالی ها خلیج فارس را مستعمره خود کردند.

فرمانده Afonso de Albuquerque دستور داد تا قلعه سنگ قرمز را در زمینی به مساحت 2000 متر مربع با استفاده از سنگ آهک و گچ با ملات محلی بسازند. قلعه های پرتغالی دیگری نیز در سواحل هرمز و جزیره لارک قرار دارند. به نظر می رسد این قلعه بیشتر انبار مهمات و سلاح های آن ها باشد، اما برای پشتیبانی از دو قلعه دیگر در مواقع ضروری بوده است.

بازار درگهان

درگهان و بازار بی انتهایش مقصد محبوب مسافران عاشق خرید در قشم است. تنوع اجناس و قیمت در این بازار به قدری زیاد است که به هیچ عنوان هیچ مسافری را دست خالی برنمی گرداند. این بازار در 20 کیلومتری غرب جزیره قرار گرفته و از مهیج ترین جاذبه های گردشگری قشم به شمار می رود.

بازار قدیمی درگهان مانند بسیاری از بازارهای سنتی ایران معماری تو در تو دارد و بیشتر عمده فروشی ها در آن فعال هستند. بعدها مجتموع های تجاری بزرگ به بازار منطقه اضافه شده و چهره ای تازه به منطقه بخشیدند.

  • مجتمع های خرید درگهان
  • مرکز خرید دو دلفین درگهان
  • مجتمع تجاری سرگرمیی نور درگهان
  • پاساژ اطلس درگهان
  • بازار دریا درگهان
  • بازار نخل درگهان
  • مرکز خرید مروارید درگهان
  • بازار صدف درگهان
  • بازار زمرد درگهان

غار نمکدان

غارهای نمکی به طور طبیعی ساخته می شوند و غار نمکدان به عنوان جاذبه های گردشگری قشم یکی از آنهاست. این غار با 6400 متر طول، به عنوان طولانی ترین غار نمکی دنیا شناخته می شود. این شگفت انگیز است که غارنمکدان از دوره کامبرین، چیزی حدود 570 میلیون سال پیش، قدیمی تر است.

لایه های رسوب نمک و مواد معدنی مختلف، چشم انداز رنگارنگ مجذوب کنندهی را در ورودی غار ایجاد نموده است. هر لایه در خصوص دوره های مختلف سیاره زمین چیزهای زیادی برای گفتن دارد. کف غار از طریق نمک کریستالی در میان استالاکتیت ها پوشیده شده است.

نمک غار نمکدان برای مصارف مختلف پزشکی استفاده می شود. به عنوان مثال، ماندن در غار می تواند به بهبود بهتر بیماران تنفسی یاری کند.

بیشتر بخوانید: غار نمکدان قشم، طولانی ترین غار نمکی در دنیا

مجتمع سرگرمیی و گردشگری هامون

اگر در بین جاذبه های گردشگری قشم در پی مکانی هستید که ساعت ها در آن به سرگرمی بپردازید و با سرگرمیات آبی خود شما را هیجان زده کند، حتما سری به مجتمع سرگرمیی و گردشگری هامون بزنید. در این مجتمع مهیج ترین سرگرمیات از جمله جت اسکی، دریانوردی با قایق های شیشه ای، غواصی و اسکی روی آب را تجربه خواهید کرد. یک پیست اسکی دوچرخه سواری نیز در مجموعه هامون وجود دارد که دوچرخه سواری در کنار خلیج فارس را به میهمانان جزیره هدیه می دهد.

پس از ورزش و سرگرمی می توانید با انتخاب غذای محلی در رستوران های مجتمع مجددا انرژی بگیرید.

موزه مردم شناسی دیرستان از برترین جاذبه های گردشگری قشم

موزه مردم شناسی روستای دیرستان را می توان در میان تاریخی ترین جاذبه های گردشگری قشم قرار داد که فرهنگ مردم جزیره را به نمایش می گذارد. سنگ قبرهای بسیار قدیمی و تاریخی، لباس های محلی مردم جنوب کشور، ظروف قدیمی و بعلاوه کتاب های خطی بسیار تاریخی و باارزش از ارزشمندترین آثار نگهداری شده در موزه مردم شناسی دیرستان هستند.

لاک پشت های پوزه عقاب قشم

متأسفانه لاک پشت های پوزه عقابی گونه ای در خطر انقراض هستند که سواحل جزیره قشم را برای زندگی انتخاب نموده اند. طول این لاک پشت ها که یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری قشم هستند به یک متر و وزن آنها به 80 کیلوگرم می رسد. امروزه تعداد آنها در سراسر دنیا زیاد نیست و با این حال زیستگاه اصلی این گونه جزیره قشم است به همین علت سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از آن به قشم می آیند.

خوشبختانه، در سال 2016، یک منطقه حفاظت شده را برای تخم ریزی آنها در قشم فراهم کردند و بدین ترتیب بچه لاک پشت های کوچک می توانند در امنیت کامل رشد نمایند.

معدن خاک سرخ قشم

ساحل قرمز خیره نماینده یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری قشم است. این جزیره را به رنگ قرمز خاکش می شناسند که در هیچ جای دیگر دیده نمی شود. قسمت کوچکی از دریا نزدیک به ساحل نیز به علت حل شدن خاک در آن قرمز شده است. ماسه قرمز این ساحل نیز خوراکی است و در صنایع پزشکی و آرایشی استفاده می شود. ساحل سرخ یکی از جاذبه های تماشای جنوب ایران به شمار می رود.

سخن پایانی

کشور ایران دارای جزایر شگفت انگیز زیبایی مانند قشم است. سفر به قشم فرصت خوبی برای استراحت و لذت بردن از سواحل و زیبایی های طبیعی به دور از محیط شلوغ های شلوغ و پرهیاهو می باشد. این جزیره به عنوان ژئوپارک دنیای یونسکو نامزد شده است. همانطور که در مطلب جاذبه های گردشگری قشم دیدید در طبیعت زیبای این جزیره چیزهای زیادی برای کشف کردنوجود دارد. علاوه بر بازی های آبی مانند شنا، جت اسکی، قایقرانی و غیره. قشم تاریخی دور و دراز و غنی نیز دارد.

برای مشاهده قیمت و خرید تور قشم از خبرنگاران کلیک کنید.

خرید تور قشممنبع: ستاره ونک
انتشار: 13 آذر 1402 بروزرسانی: 13 آذر 1402 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 14256

به "معرفی جاذبه های گردشگری قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاذبه های گردشگری قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید