فارس من، تصمیم گیری درباره دریافت اختیار پذیرش دانشجوی دکتری از دانشگاه ها باید در مراجع قانونی صورت پذیرد

به گزارش هیو بلاگ، کاربران فارس من خواستار پیگیری دریافت اختیار پذیرش دانشجوی دکتری از دانشگاه ها شدند، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در این زمینه گفت: تصمیم گیری درباره این موضوع باید در مراجع قانونی صورت پذیرد.

فارس من، تصمیم گیری درباره دریافت اختیار پذیرش دانشجوی دکتری از دانشگاه ها باید در مراجع قانونی صورت پذیرد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، سامانه فارس من سامانه ای است که مخاطبان خبرنگاران می توانند از طریق آن مسائل خود در تمام حوزه ها را مطرح کنند تا خبرنگاران این مسائل را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرنگاران موضوع پیشنهاد دریافت اختیار پذیرش دکتری از دانشگاه ها را مطرح کرده و از خبرنگاران خواستار گفت وگو با مسئولان شدند که خبرنگاران برحسب وفای به عهد این موضوع را در دستور کار قرار دادند.

این کاربران اعلام کرده اند که دانشگاه اگر می خواهد از طریق سوابق و مصاحبه پذیرش کنند تحت عنوان پذیرش بدون آزمون پذیرش کند. کنکور را بی تاثیر نکنید لطفا. رغبت و اشتیاق برای مطالعه بیشتر دانشجویان همین کنکور است رقابت است که پیشرفت حاصل می کند وقتی تاثیرش نمایان نباشد چه معنایی دارد. جمعیت بالایی بالغ بر 20 تا 30 هزار نفر برای کنکور دکتری مطالعه می کنند.

چند سالی است که مشخص حدنصاب برای نمره مصاحبه دکتری از سوی دانشگاه ها، تبدیل به مانعی جدی برای قبولی بعضی داوطلبان و ابزاری برای دانشگاه ها، دست کم، برای مردود کردن قطعی بعضی داوطلبان شده است.

اعمال حد نصاب نمره قبولی دکتری بدین صورت است که اگر داوطلبی نمره حدنصاب مصاحبه دکتری که مدنظر دانشگاه است را کسب نکند، حتی اگر به لحاظ میانگین نمره آزمون کتبی حتی رتبه 1 و مصاحبه بالاتر از همه رقبا باشد، باز هم در آن رشته محل پذیرش نخواهد شد.

بدین صورت عملاً تأثیر نمره آزمون کتبی در قبولی دکتری برای این دسته از داوطلبان از بین می رود و دست دانشگاه ها برای رد قطعی داوطلبان باز است. لطفا این تغییر انجام شود که در زمان باقیمانده به کنکور 99 اجرا شود.

فاطمه زرین آمیزی مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی سازمان سنجش در این باره به خبرنگار، گفت: چنین پیشنهادی باید در شورای تحصیلات تکمیلی قانون سنجش و پذیرش دانشجو و مجلس شورای اسلامی که مراجع ذی صلاح هستند تصمیم گیری شود.

سوابق علمی و پژوهشی برای گذراندن دوره دکتری بسیار مهم است

وی افزود: در پذیرش در دوره دکتری 70 درصد نمره مصاحبه و 30 درصد نمره کتبی دانشجویان لحاظ می شود؛ به طوری که وزن مصاحبه و سوابق علمی داوطلب که مقاله و کار پژوهشی داشته باشند مهم است.

زرین آمیزی افزود: در همه جای دنیا مصوب است هر دانشجویی بخواهد پذیرش PHD داشته باشد حتماً باید کار تحقیقاتی و مقاله داشته باشد. صرفاً با یک درخواست نمی توان پیشنهاد دریافت اختیار پذیرش دکتری از دانشگاه ها را عملی کرد بلکه این موضوع باید در دو مرجع شورای تحصیلات تکمیلی قانون سنجش و پذیرش و مجلس شورای اسلامی با عدله کافی صورت پذیرد.

رفع تخلفات در برگزاری دوره دکتری

همچنین علیرضا سلیمی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار می گوید: دوره دکتری در دو مرحله آزمون و مصاحبه برگزار می شود که بخش اصلی این دوره مصاحبه است و این استاد است که دانشجو را پرورش می دهد.

وی معتقد است: تخلفاتی در دوره دکتری وجود دارد که صراحتاً باید مانع چنین تخلفاتی شویم و برگزاری چنین آزمون جامعی بدون مصاحبه مصلحت نیست و دانشجویی که می خواهد وارد مرحله دکتری شود باید بار علمی بالایی داشته باشد تا بتواند به راحتی جوابگوی مصاحبه ها شود.

انجام کار علمی با شوراهای علمی و اساتید است

احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این باره به فارس می گوید: دوره دکتری، دوره ای بسیاری تخصصی و تصور چنین کاری غیرممکن است. اساتید براساس ظرفیت های موجود پذیرش دانشجو انجام می دهند و اساتید نباید حوزه ای که تخصص ندارند دانشجو بپذیرند.

معتمدی معتقد است که در دوره دکتری برگزاری کنکور معنایی ندارد ولی در دوره کارشناسی با توجه به اینکه تمام دروس با یک استاندارد واحد پیش می فرایند خوب است و در کارشناسی ارشد نیز تا حدودی. در دوره دکتری اساتید دروس را به سبک خود آموزش می دهند دریافت امتحان کمی مشکل است و نباید در حق دانشجو اجحاف صورت گیرد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر می گوید: بهترین دانشگاه های معتبر دنیا با همان مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد طبق معدل، دانشگاه و خروجی ها قضاوت می کنند ولی ما برای دوره دکتری کنکور برگزار می کنیم. امسال ضابطه ای گذاشته شد که بعضی از دانشکده ها دانشجوی دوره دکتری نپذیرفتند و اگر چنین اتفاقی بیفتد نمی توان استاد و دانشکده ها را مجبور کرد که دانشجو بگیرند. دریافت دانشجو در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد دست دانشگاه است ولی در دوره دکتری استاد می گوید که نمی توانم با دانشجو کار کنم.

وی می افزاید: دانشگاه ها استاندارد دارند و طبق استانداردها پیش می فرایند و ما دریافت اختیار پذیرش دکتری از دانشگاه ها را خلاف فرایند علمی می دانیم و به شدت با این موضوع مخالف هستیم و به اعتقاد من مطرح کردن چنین مساله ای یک کار سیاسی است و قاعدتاً اگر بخواهد چنین اتفاقی رخ دهد باید از طریق مجلس پیگیری شود.

معتمدی می گوید: کار علمی با شوراهای علمی و اساتید است. اگر قرار است هر تصمیمی برای حذف کنکور گرفته شود باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شود.

رئیس دانشگاه امیرکبیر می افزاید: گذراندن دوره فوق لیسانس مقدمه دکتری است یعنی در هر جای دنیا اگر دانشجوی فوق لیسانس می گیرد به این دید است که برای دکتری هم همانجا تربیت شود؛ بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تکلیف را معین کند تا هر نهاد غیرتخصصی در رابطه به چگونگی برگزاری کنکور دخالت نکند. شما یک مجلس پیدا کنید که در چگونگی فرایند کنکور دخالت کرده باشد، از یک طرف می گویند کنکور را بردارید از طرف دیگر اگر بخواهیم کنکور را برداریم باید از دوره دکتری شروع کنیم تا به مرحله لیسانس برسیم.

انتهای پیام/

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 3505

به "فارس من، تصمیم گیری درباره دریافت اختیار پذیرش دانشجوی دکتری از دانشگاه ها باید در مراجع قانونی صورت پذیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، تصمیم گیری درباره دریافت اختیار پذیرش دانشجوی دکتری از دانشگاه ها باید در مراجع قانونی صورت پذیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید