طرز تهیه شیرینی نخودچی به 3 روش در فر و ماهیتابه

به گزارش هیو بلاگ، شیرینی نخودچی جزو محبوب ترین شیرینی های عید نوروز است. یک شیرینی ریزه میزه و بادوام که اصلا مخصوص روزهای عید و پذیرایی از مهمان است. نخودچی یا شیرینی نخودی است اصالتی قزوینی دارد. نخودچی جزو هم محسوب می گردد و برای هم یک گزینه ثابت است. اتفاقا شیرینی نخودچی از جمله هم هست. به جای خریدن شیرینی نخودچی بازاری بد نیست در سرویس ، آموزش طرز تهیه شیرینی نخودچی زعفرانی بدون فر و در فر در خانه برای عید نوروز را بخوانید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص دستور پخت شیرینی نخودچی پاسخ خواهیم داد. با همراه باشید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی به 3 روش در فر و ماهیتابه

طرز تهیه شیرینی نخودچی در فر

زمان پخت: 20 دقیقه

زمان آماده سازی: 20 دقیقه

کالری یک عدد شیرینی نخودچی میانه: 35 تا 48

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی (برای 5 نفر)

  • آرد نخوچی مرغوب و تازه: 250 گرم
  • پودر قند الک شده: 150 گرم
  • روغن: 125 گرم (بهتر است نصف روغن جامد و نصف دیگر روغن صاف قنادی باشد)
  • هل پودر شده: ½ قاشق چای خوری
  • زعفران ساییده شده: 1 قاشق مرباخوری
  • پودر پسته یا پودر گل محمدی یا خلال پسته: به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه شیرینی نخودچی در فر

مرحله اول؛ ترکیب کردن روغن جامد و روغن صاف قنادی

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی زعفرانی در فر باید ابتدا روغن جامد و روغن صاف قنادی که با محیط هم دما شده اند را ترکیب کنید. قبل از ترکیب روغن جامد با روغن قنادی بهتر است روغن را به آب کنید و سپس با روغن مایع ترکیب نمایید. بعد از ترکیب کردن روغن ها، آن ها را چند دقیقه با همزن برقی یا دستی به خوبی بزنید تا کاملاً ترکیب و یکدست شوند.

مرحله دوم؛ اضافه کردن پودر قند به روغن تهیه شیرینی نخودچی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی با پیمانه دقیق، باید پودر قند را الک کنید. سپس پودر قند الک شده را به روغن اضافه کنید و باز هم بزنید. 5 دقیقه زمان برای این هم زدن کافی است. بعد از هم زدن پودر قند و روغن باید یک مایه یکدست داشته باشید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن پودر هل و زعفران به مایه شیرینی نخودچی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی باید هل پودر شده و زعفران سابیده شده را با هم ترکیب کنید و خوب هم بزنید. بهتر است هل و زعفران را خودتان با آسیاب پودر کنید تا عطرشان از بین نرود.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن آرد نخودچی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی نوبت اضافه کردن آرد نخودچی شده است. قبل از اضافه کردن آرد نخودچی بهتر است آرد را چند بار الک کنید تا گلوله ای نگردد و خمیر شیرینی یکدست گردد. سپس خمیر را به مخلوط روغن و پودر قند اضافه کنید و با همزن خوب هم بزنید.

توجه داشته باشید برای درست کردن شیرینی نخودچی حتماً از مواد اولیه مرغوب و آرد نخودچی باکیفیت بهره ببرید تا طعم شیرینی شما لذیذتر گردد.

مرحله پنجم؛ ورز دادن خمیر شیرینی نخودچی

بعد از اضافه کردن آرد نخودچی به ترکیب روغن و پودر قند، خمیر را به خوبی ترکیب کنید و کمی ورز دهید. به یاد داشته باشید که خمیر شیرینی نخودچی را نباید زیاد ورز بدهید. چون هم روغن پس می دهد و هم باعث شنمایندگی و خرد شدن شیرینی ها بعد از پخت می گردد.

مرحله ششم؛ استراحت دادن خمیر شیرینی نخودچی

بعد از این که خمیر نخودچی را کمی ورز دادید. خمیر را به مدت 5 الی 6 ساعت در یک کیسه فریزر بگذارید و در یخچال بگذارید تا خمیر خوب برسد. شیرینی پزهای حرفه ای گاهی یک شب تا صبح به خمیر استراحت می دهند. اما شیرینی نخودچی را سریع هم می توان تهیه کرد و همان 5 الی 6 ساعت استراحت هم کفایت می کند.

مرحله هفتم؛ پهن کردن خمیر شیرینی نخودچی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی باید فر را روشن کنید و روی درجه 170 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید تا گرم گردد. سپس روی سطح کارتان مقداری آرد سفید بپاشید و خمیر را با وردنه روی آن باز کنید. ضخامت خمیر باید حدود 2 سانتی متر باشد. اگر روی خمیر یک سلفون بکشید و سپس با وردنه باز کنید خمیر کمتر ترک می خورد.

مرحله هشتم؛ قالب زدن شیرینی نخودچی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی باید خمیر را با قالب شیرینی نخودچی قالب بزنید. برای درست کردن شیرینی نخودچی باید از قالب های مخصوص نخودچی بهره ببرید. به آرامی قالب را داخل قالب خمیر شیرینی فرو ببرید تا خمیر پودر نگردد و از هم نپاشد.

مرحله نهم؛ قرار دادن شیرینی در فر

بعد از قالب زدن شیرینی ها باید همه آن ها را داخل سینی فر قرار دهید. برای این کار ابتدا روی سینی فر یک کاغذ روغنی بگذارید. سپس شیرینی نخودچی زعفرانی را روی کاغذ روغنی بچینید. روی شیرینی ها را با خلال پسته، پودر پسته یا پودر گل محمدی تزیین کنید.

مرحله دهم؛ پختن و سرو کردن شیرینی نخودچی

بعد از قرار دادن شیرینی نخودچی در سینی طبقه وسط فر باید آن را به مدت 20 دقیقه به حال خود بگذارید تا کاملاً پخته گردد. بعد از این که رنگ شیرینی ها طلایی شد، می توانید سینی را از فر خارج کنید. سپس صبر کنید شیرینی ها سرد شوند و در ظرف مورد نظر بچینید. اگر شیرینی های گرم را در دست بگیرید خرد می شوند پس اجازه دهید خوب خنک شوند و سپس در ظرف بچینید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید طرز تهیه شیرینی نارگیلی در فر و بدون فر

طرز تهیه شیرینی نخودچی زعفرانی بدون فر

طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی بدون فر نیز بسیار ساده است. اگر فر ندارید و می خواهید شیرینی آرد نخودچی زعفرانی را سریع و بدون فر و استراحت درست کنید به ترتیب زیر عمل کنید:

مرحله اول؛ تفت دادن آرد نخودچی

در اولین مرحله از تهیه شیرینی نخودچی بدون فر باید آرد نخودچی مرغوب را چند بار الک کنید. آرد را داخل تابه ای با حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته گردد. وقتی که بوی آرد بلند شد و رنگ آرد کرم رنگ شد شعله را خاموش کنید. اجازه دهید آرد سرد گردد.

مرحله دوم؛ ترکیب کردن هل و پودر قند و شکر آسیاب شده

در این مرحله از درست کردن شیرینی نخودچی بدون فر هل و شکر را آسیاب کنید تا به صورت پودر در بیایند. می توانید از پودر قندی که لطیف است و چند بار الک شده هم بهره ببرید. بهتر است از هل آسیاب شده استفاده نکنید و خودتان هل را آسیاب کنید تا عطر خوش آن حفظ گردد.

مرحله سوم؛ اضافه کردن مواد ترکیب شده به آرد نخودچی و کره

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی باید کره را روی شعله ملایم گاز آب کنید. کره نباید داغ گردد پس بهتر است آن را به روش بن ماری آب کنید. حالا شکر، هل و کره را به آرد نخودچی تفت داده شده و سرد شده اضافه کنید و با دست خوب مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاید.

مرحله آخر تهیه شیرین نخودچی بدون فر

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون استراحت زمانی که خمیر آماده شده آن را روی سطحی صاف که کاغذ روغنی قرار دادیم به قطر 2 سانتی متر پهن می کنیم و با قالب های دلخواه شکل بدهید. روی خمیرها را هم با کمی زعفران یا گلاب مرطوب کنید و با خلال یا پودر پسته تزیین کنید. این شیرینی احتیاج به پخت ندارد.

شیرینی نخودچی شکلاتی

اگر عاشق طعم شکلات و شیرینی نخودچی هستید، می توانید شیرینی نخودی سال جاری را با طعم شکلات آماده کنید. درست کردن شیرینی نخودچی کاکائویی بسیار ساده است. برای این کار شما باید مراحل زیر را دنبال کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی خانگی

  • روغن جامد: 250 گرم
  • پودر شکر: 250 گرم
  • آرد نخودچی: 400 گرم
  • پودر کاکائو: 50 گرم
  • هل سبز پودر شده: 15 قاشق چای خوری
  • شکلات تلخ: به مقدار لازم برای تزیین

دستور پخت شیرینی نخودچی شکلاتی

طریقه درست کردن شیرینی نخودچی شکلاتی کاملاً شبیه به طرز پخت شیرینی نخودچی معمولی است. برای درست کردن خمیر شیرینی باید ابتدا روغن جامد و پودر شکر را با همزن ترکیب کنید. سپس در یک ظرف دیگر آرد نخودچی، پودر کاکائو و پودر هل را مخلوط کنید.

همه مواد را با هم ترکیب کنید و خمیر را برای 24 ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. سپس می توانید فر را با دمای 170 درجه روشن کنید و خمیر را همچون روش قبل قالب بزنید و برای 15 دقیقه شیرینی ها را در فر بگذارید. در انتهای کار می توانید شیرینی ها را با شکلات آب شده تزیین کنید.

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی نخودچی در فر و بدون فر

*به منظور ترد شدن شیرینی نخودچی بهتر است برای درست کردن این شیرینی از روغن جامد بهره ببرید.

*در صورتی که دوست دارید شیرینی نخودچی را به صورت رژیمی تهیه کنید، می توانید این شیرینی را بدون روغن و کره نیز تهیه کنید.

*در صورت تمایل می توانید شیرینی نخودچی را بدون هل نیز تهیه کنید.

*اضافه کردن کمی آرد برنج به آرد نخودچی موجب می گردد تا شیرینی بیشتر ترد گردد. برای این جای می توانید به مقدار 100 گرم به آرد نخودچی آرد برنج اضافه کنید و به همین مقدار از مقدار آرد نخودچی کم کنید.

*برای تزئین شیرینی نخودچی می توانید مقداری زعفران روی شیرینی ها بریزید. سپس کمی پودر بادام، پسته، کنجد یا سیاه دانه روی شیرینی ها بریزید و هر کدام را به شکلی خاص تزئین کنید.

*برای درست کردن شیرینی نخودچی با کره می توانید به جای روغن جامد از کره بهره ببرید.

*اگر خمیر شیرینی نخودچی بیش از مقدار سفت یا نرم باشد، قالب زدن آن مشکل می گردد. از همین رو بهتر است خمیر را طوری درست کنید که انسجام مناسبی داشته باشد.

*خمیر شیرینی نخودچی هر چقدر بیشتر استراحت کند، شیرینی شما بهتر پخته می گردد.

*هیچ گاه شیرینی نخودچی گرم را داخل ظرف نچینید. زمانی شیرینی نخودچی گرم است بسیار ترد است. از همین رو دست زدن به آن موجب ترک خوردن و وا رفتن شیرینی می گردد. اجازه دهید شیرینی شما کاملاً سرد گردد. سپس آن را از سینی فر جدا کنید و داخل ظرف مورد نظرتان بچینید.

*برای درست کردن شیرینی نخودچی بدون فر می توانید آن را در تابه دو طرفه نیز تهیه کنید. در طرز تهیه شیرینی نخودچی در ماهیتابه رژیمی باید شیرینی ها را داخل ماهیتابه بچینید. سپس یک شعله پخش کن زیر ماهیتابه قرار دهید و ماهیتابه را روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا گرم گردد.

حال می توانید شیرینی را داخل یک دیس بچینید و سپس روی یک پایه و داخل ماهیتابه قرار دهید. بهتر است روی درب ماهیتابه نیز یک دمکنی بگذارید تا شیرینی به خوبی پخته گردد. 25 تا 30 دقیقه صبر کنید تا شیرینی ها به خوبی بپزند.

*از مهم ترین نشانه های پخت شیرینی نخودچی آن است که در زمان پخت، بو و عطر شیرینی به مشام برسد. از طرفی رنگ شیرینی نیز باید طلایی رنگ گردد. برای اطمینان از پخت شیرینی می توانید آن را به آرامی با چاقو نصف کنید.

*اگر مواد شیرینی شما در هنگام قالب زدن منسجم نبود، پس خمیر به خوبی نرم نشده است. برای نرم شدن خمیر می توانید با چرخ گوشت آن را چرخ کنید. بهتر است خمیر را 2 بار چرخ کنید تا کاملاً نرم گردد.

*برای سفت شدن شیرینی نخودچی می توانید مقدار 100 گرم آرد سفید را به آرد نخودچی اضافه کنید و همین مقدار آرد نخودچی را کم کنید.

*در صورتی که دوست دارید شیرینی نخودچی شما قطر کمتری داشته باشد، می توانید آن ها را با قطر 1 سانتی متری پهن کنید و سپس قالب بزنید.

*در طرز تهیه شیرینی نخودچی با مایکروفر می توانید مایکروفر را روی دمای 160 درجه سانتی گراد فر تنظیم کنید.

*در طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان باید همه پیمانه ها را به لیوان تبدیل کنید و سپس خمیر شیرینی را آماده کنید.

*طرز تهیه شیرینی نخودچی قزوین شبیه به شیرینی نخودچی بدون فر است و احتیاجی به پخت ندارد. قزوینی ها معمولاً این شیرینی را در روزهای قبل از عید نوروز برای پذیرایی از مهمان ها آماده می نمایند.

*درست کردن شیرینی نخودچی بدون فر با روغن مایع موجب می گردد تا شیرینی شما بعد از خنک شدن بافت مناسبی نداشته باشد. بنابراین به جای تهیه شیرینی نخودچی با روغن مایع آن را حتما با کره یا روغن جامد درست کنید.

*در طرز پخت شیرینی نخودچی حتماً اجازه دهید شیرینی ها کاملاً خنک شوند و بعد آن ها را از داخل سینی فر جدا کنید. برداشتن شیرینی ها قبل از خنک شدن موجب خرد شدن شیرینی می گردد.

*طرز پخت شیرینی نخودچی برخلاف چیزی که خیلی ها فکر می نمایند، بسیار راحت است. توجه به فوت و فن شیرینی نخودچی در زمان پخت این شیرینی می تواند به شما یاری کند تا یک شیرینی نخودچی حرفه ای و خوشمزه به روش بازاری آماده کنید.

*در صورتی که به فر دسترسی ندارید، می توانید طبق دستور پختی که در این مقاله ذکر شد، شیرینی نخودچی بدون فر نیز آماده کنید. نباید فراموش کنید که دستور پخت شیرینی نخودچی با روغن مایع امکان پذیر نیست و برای درست کردن آن باید از روغن جامد، روغن صاف قنادی یا کره بهره ببرید.

*برای تزیین شیرینی نخودی می توانید از شکلات آب شده، دانه های کنجد، پودر یا خلال پسته و بادام و بعلاوه گلبرگ های خرد شده گل محمدی بهره ببرید. برای تزیین شیرینی نخودچی باید قبل از قرار دادن شیرینی در فر آن را تزیین کنید و سپس داخل فر قرار دهید.

*در صورتی که شیرینی نخودچی را با شکلات آب شده تزیین می کنید، حتماً این کار را بعد از پخت و سرد شدن شیرینی انجام دهید.

سوالات متداول

در طرز تهیه شیرینی نان نخودچی از چه نوع روغنی استفاده می گردد؟

برای تهیه شیرینی نان نخودچی باید از روغن جامد یا کره آب شده بهره ببرید.

برای انسجام بیشتر خمیر شیرینی نخودچی چه راه حلی وجود دارد؟

اگر مواد شیرینی شما در هنگام قالب زدن منسجم نبود پس خمیر به خوبی نرم نشده است. برای نرم شدن خمیر در طرز پخت شیرینی نخودچی می توانید آن را با چرخ گوشت چرخ کنید. بهتر است خمیر را 2 بار چرخ کنید تا کاملاً نرم گردد.

برای درست کردن شیرینی نخودچی از چه مواد اولیه ای استفاده می گردد؟

در دستور پخت شیرینی نخودچی خانگی از آرد نخودچی، پودر قند، روغن جامد، پودر هل، زعفران و پودر یا خلال پسته برای تزیین شیرینی استفاده می گردد.

کالری هر عدد شیرینی نخودچی چقدر است؟

معمولاً در طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی از قالب های کوچک استفاده می گردد و هر عدد شیرینی نخودی حدود 38 تا 48 کالری دارد.

چه زمانی باید شیرینی نخودچی را از سینی فر بردارید؟

در طرز پخت شیرینی نخودچی حتماً اجازه دهید شیرینی ها کاملاً خنک شوند و بعد آن ها را از داخل سینی فر جدا کنید. برداشتن شیرینی نخودچی قبل از خنک شدن موجب می گردد شیرینی له گردد.

طرز تهیه شیرینی نخودچی رژیمی چگونه است؟

در صورتی که دوست دارید شیرینی نخودچی را به صورت رژیمی آماده کنید، می توانید این شیرینی خوشمزه را بدون روغن و کره نیز تهیه کنید یا مقدار کره و روغن را کم کنید.

طرز پخت شیرینی نخودچی در مایکروفر به چه صورت است؟

برای طرز تهیه شیرینی نخودچی در مایکروفر می توانید مایکروفر را روی دمای 160 درجه سانتی گراد فر تنظیم کنید و سپس شیرینی نخودچی را داخل مایکروفر بپزید.

طریقه اضافه کردن پودر قند و روغن در طرز تهیه شیرینی نخودچی چگونه است؟

در طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی ابتدا باید پودر قند را الک کنید. سپس پودر قند الک شده را به روغن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملاً یکدست شوند. 5 دقیقه زمان برای این هم زدن کافی است.

چرا نیابد خمیر شیرینی نخودچی را زیاد ورز دهید؟

در دستور شیرینی نخودچی نباید بعد از آماده شدن خمیر آن را زیاد ورز دهید. ورز دادن بیش از حد شیرینی نخودچی موجب روغن انداختن خمیر و شنماینده و خرد شده شیرینی شما بعد از پخت می گردد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 2 تیر 1401 بروزرسانی: 2 تیر 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 11268

به "طرز تهیه شیرینی نخودچی به 3 روش در فر و ماهیتابه" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه شیرینی نخودچی به 3 روش در فر و ماهیتابه" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی نخودچی به 3 روش در فر و ماهیتابه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید