طبع موز سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات موز چیست؟

به گزارش هیو بلاگ، موز یک میوه انرژی بخش و بسیار پرطرفدار در سرتاسر دنیا است. طبع موز و ترکیبات خاصی که در آن وجود دارد، باعث شده است به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری ها در طب سنتی کاربرد داشته باشد.

طبع موز سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات موز چیست؟

در این مقاله ابتدا طبع موز از نظر طب سنتی را بیان نموده و سپس به آنالیز ویژگی های معجزه آسای این میوه خوشمزه می پردازیم.

طبع موز در طب سنتی چیست؟

مزاج موز از نظر طب سنتی گرم و مرطوب است و انواع مصلحات آن نمک، عسل، سکنجبین و مربای زنجبیل است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و مرطوبنمک، عسل، سکنجبین و مربای زنجبیل

خواص موز برای سلامتی بدن

1. بهبود عملکرد کلیه

پتاسیم برای کنترل فشار خون و عملکرد صحیح کلیه لازم است و موز به عنوان یک منبع غذایی پتاسیم، برای حفظ کلیه های سالم مفید است.

یک مطالعه 13 ساله در خانم ها تعیین کرد، افرادی که 2 الی 3 بار در هفته موز می خورند، 33٪ کمتر احتمال ابتلا به بیماری کلیوی را دارند.

2. ایجاد تعادل در سطح قند خون

موز سرشار از ماده ای به نام پکتین است، که نوعی فیبر است و فرم ساختاری اسفنجی خود را به بدن می دهد. بنابراین باعث می گردد همه مواد غذایی بخصوص کربوهیدرات ها به طور کامل جذب نشده و فقط به اندازه مورد احتیاج بدن جذب گردد. به همین علت هم نشاسته های پکتین (محلول در آب) و هم نشاسته های نامحلول، اندازه قند خون را بعد از غذا تعدیل نموده و اشتها را با کند شدن تخلیه معده کاهش می دهند. علاوه بر این، موزها از نظر شاخص گلیسمی (GI) پایین هستند. شاخص گلیسمی میزان قندی است که پس از مصرف کربوهیدرات در بدن آزاد می گردد. نکته ای که وجود دارد این است که تنها افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید در میزان مصرف موز احتیاط نمایند.

3. بهبود عملکرد سیستم گوارشی

فیبر موجود در موز با بسیاری از مزایای سلامتی، از جمله بهبود هضم غذا ارتباط مستقیم دارد. یک موز به اندازه میانه حدود 3 گرم فیبر دارد که با توجه به احتیاج روزانه بدن، موز را به یک منبع فیبر نسبتاً مناسبی تبدیل می نماید. موز حاوی دو نوع فیبر اصلی به نام پکتین و نشاسته مقاوم است که هردو در موز نارس بیشتر هستند. نشاسته مقاوم در معده هضم نشده و وارد روده بزرگ شما می گردد. به همین علت یک غذای عالی برای باکتری های مفید روده هستند. بعلاوه وجود پکتین از سرطان روده بزرگ جلوگیری می نماید.

4. یاری به کاهش وزن

موزها چندین ویژگی دارند که آن ها را به یک ماده غذایی دوست داشتنی برای کاهش وزن تبدیل می نماید. موزها در کنار میزان فراون فیبر، کالری کمی دارند. یک موز میانه تقریباً 70 کالری دارد و در عین حال بسیار مغذی و به علت فیبر زیاد سیرنماینده هست. بعلاوه مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه می دارد و از اشتهای کاذب جلوگیری می نماید. بنابراین مصرف آن در کنار انواع سبزیجات به صورت چشمگیری به کاهش وزن شما یاری می نماید.

5. افزایش انرژی بدن

موز دارای تعادل طبیعی قند و فیبر محلول است. در نتیجه باعث آزاد شدن انرژی آهسته اما پایدار در بدن می گردد. به همین علت است که ورزشکاران اغلب قبل از کار کردن موز می خورند. این اصل افزایش انرژی فقط برای ورزشکاران و افراد پرکارنیست، بلکه در همه افراد باعث افزایش انرژی می گردد.

6. یک حامی خوب برای سلامت قلب

پتاسیم یک ماده معدنی است که برای سلامت قلب ضروری بوده و مصرف آن یکی از راه های پایین آوردن فشار خون است. معمولا افراد اندازه کمی از این ماده معدنی مهم را با رژیم غذایی خود دریافت می نمایند و موز یک منبع عالی غذایی از پتاسیم است.

یک موز میانه (118 گرم) حاوی 9 درصد پتاسیم است. به همین علت حتما باید در رژیم غذایی خانواده به خصوص برای بچه ها و افراد مسن قرار بگیرد. رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می تواند تا 27٪ خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. علاوه بر این موز حاوی مقادیر مناسبی منیزیم است که به سلامت قلب یاری می نماید.

7. محافظت از بدن در برابر بیماری های مزمن

میوه ها و سبزیجات منبع عالی آنتی اکسیدان های غذایی هستند و موز نیز از این قاعده مستثنی نیست. آن ها حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان قوی، از جمله دوپامین و کاتچین ها هستند. این آنتی اکسیدان ها با بسیاری از مزایای سلامتی مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و بیماری های دژنراتیو (تخریب بافت های بدن) ارتباط مستقیم دارند.

8. موز یک میان وعده عالی برای ورزشکاران

موزها معمولاً به علت داشتن مواد معدنی و کربوهیدرات هایی که به راحتی هضم می شوند، به عنوان یک میان وعده مناسب برای ورزشکاران شناخته می شوند. خوردن موز به کاهش گرفتگی و درد عضلات ناشی از ورزش یاری می نماید. خوردن این میوه شیرین قبل از تمرین تحمل و استقامت بدن فرد را افزایش می دهد.

9. بهبود حساسیت خون نسبت به انسولین با مصرف موز

مقاومت به انسولین یکی از مهمترین عوامل خطر در بسیاری از بیماری های جدی دنیا از جمله دیابت نوع 2 است. مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف 15 تا 30 گرم نشاسته مقاوم در روز به صورت مداوم حساسیت به انسولین را بصورت چشمگیری بهبود می بخشد. موزهای نارس منبع خوبی از نشاسته مقاوم هستند. بنابراین، به بهبود حساسیت به انسولین یاری می نمایند.

10. جلوگیری از سوزش سر دل و زخم معده

متعادل کردن سطح pH معده در مبارزه با سوزش سر دل لازم است. موز این کار را با تقویت لایه مخاطی محافظ معده انجام می دهد، که باعث تسکین درد می گردد و به حرکت سریع غذا در دستگاه گوارش یاری می نماید.

خوردن موز می تواند از ریفلاکس اسید نیز جلوگیری کند. در خصوص زخم معده، لایه مخاطی محافظ در معده شما با خوردن موز به عنوان سدی در برابر اسید هیدروکلریک عمل می نماید.

این میوه پر هوادار بعلاوه به از بین بردن باکتری های موجود در معده که باعث ایجاد زخم معده می شوند یاری می نماید.

سخن آخر

به علت طبع گرم موز، فیبر بالا و مواد مغذی بسیاری که در این میوه خوش طعم وجود دارد، یک میان وعده عالی برای تمام رژیم ها محسوب می گردد. البته افراد گرم مزاج باید در میزان مصرف این میوه خوشمزه احتیاط نمایند.

از موز در موارد بسیاری مانند انواع کیک های خامه ای، دسرها، شیرینی جات و بستنی ها استفاده می گردد. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از موز چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما دوستان عزیز هستیم.

شما همراهان عزیز می توانید در سایت خبرنگاران با طبع میوه های دیگر مانند طبع سیب و خواص درمانی و مصلحات آن نیز آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9940

به "طبع موز سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات موز چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع موز سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات موز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید