طالبان باید خود را بر اساس راه های دیپلماتیک تغییر دهند

به گزارش هیو بلاگ، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه کشور های همسایه افغانستان تحمل یک جنگ دیگر را ندارند، تاکید نمود که طالبان باید بر اساس راه های دیپلماتیک تغییر نمایند.

طالبان باید خود را بر اساس راه های دیپلماتیک تغییر دهند

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود که طالبان باید بر اساس راه های دموکراتیک تغییر کند.

ظریف امروز در نشست آنلاین کنفرانس دیالوگ رایزینا گفت که اگر طالبان می خواهند تفکر دهه 90 را دنبال کند، امکان ندارد، زیرا افغانستان جدید با افغانستان دهه 90 فرق دارد.

وزیر خارجه ایران در واکنش به خروج نظامیان خارجی از افغانستان هشدار داد که کوشش طالبان برای ایجاد یک فضای خالی، به معنای رفتن افغانستان به یک جنگ دیگر است.

ظریف همچنین گفت که مهم است که همه افغان ها در خصوص آنچه می خواهند به توافق برسند و سپس در خصوص جزئیات نحوه ایجاد آن کار نمایند.

وی گفت: کشور های منطقه باید به افغانستان یاری نمایند تا یک دولت دموکراتیک که نماینده همه اقوام و بر پایه یک اقتصاد قوی است را ایجاد کند.

ظریف بر لزوم وحدت در منطقه برای یاری به افغانستان در فرایند صلح تأکید کرد.

وی گفت: ما باید اختلافات خود را کنار بگذاریم و بر روی مشترکات خود تمرکز کنیم، از جمله این واقعیت که امارت اسلامی در افغانستان تهدیدی وجودی برای پاکستان و تهدیدی برای امنیت ملی برای ایران و هند است.

وزیر خارجه ایران گفت که امروزه نقش جامعه مدنی در افغانستان با 2001 یا 1990 قابل مقایسه نیست.

وی اضافه کرد: در حالی که مشکلاتی در افغانستان باقی مانده است، ما باید آنچه را که در افغانستان بدست آمده است حفظ نموده و از تداوم آن اطمینان حاصل کنیم.

ظریف اضافه کرد که کشور های همسایه افغانستان تحمل یک جنگ دیگر را ندارند و احتیاج است که طالبان باید با دولت و طرف های سیاسی به مذاکره بپردازند.

وزیر خارجه ایران توضیح داد: ما نباید یک فضای خالی را ایجاد کنیم، طالبان نباید به دنبال یک فضای خالی باشند. طالبان باید حالا تبادل نظر ها را با مردم، دولت و گروه های مختلف افغانستان آغاز نمایند. تبادل نظر های آن ها باید حالا فراگیر باشد.

وی تاکید نمود: منتظر بودن برای یک اتفاق و کوشش طالبان برای ایجاد یک فضای خالی، به معنای رفتن به یک جنگ دیگر است، ما به عنوان همسایه های افغانستان در منطقه، نمی توانیم آن را تحمل کنیم.

ظریف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت که تهران سند های انکار ناپذیری در دست دارد که نشان می دهد، حلقات معین، داعش را از عراق و سوریه به افغانستان می برند.

همچنین در این نشست حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفت، که خروج نیرو های خارجی از افغانستان فرصت خوبی است، اما طالبان نباید محاسبه نادرست و به فرایند صلح پشت نمایند.

اس جی شنکر وزیر امور خارجه هند نیز در این نشست گفت: اگر ما به تاریخ افغانستان نگاه کنیم، متاسفانه همسایه های افغانستان بیش تر نقش منفی بازی نموده است. همان گونه که من در دوشنبه گفتم، افغانستان به یک صلح دوگانه احتیاج دارد، صلح با خود و صلح با همسایه هایش. همسایه های افغانستان هم باید بگذارند هر آن چه که منافع مردم افغانستان در آن نهفته است آن را انجام دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 7962

به "طالبان باید خود را بر اساس راه های دیپلماتیک تغییر دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طالبان باید خود را بر اساس راه های دیپلماتیک تغییر دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید