شهرهای جهانی صنایع دستی، مزیت ایران برای توسعه گردشگری

به گزارش هیو بلاگ، شهر واژه ای است پُر بسامد که در فرهنگ بشری همیشه با تمدن، پیشرفت، موفقیت و صنعت ملازمت داشته و به عنوان مهمترین فضای تحقق موارد فوق، یکی از عالی ترین دستاوردهای اجتماعی انسان محسوب می گردد. از این منظر می توان گفت، بخشی از هویت و چیستی بسیاری از انسان ها، به نحوی از انحا با مفهوم شهر گره خورده است و در فضای آن اتفاقات و رویدادهای مهمی شکل گرفته و دستاوردهای فرهنگی، اجتماعی و مالی متعددی برای بشر رقم خورده است .

شهرهای جهانی صنایع دستی، مزیت ایران برای توسعه گردشگری

از سفر با تورهای تابستانی پاتایا لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

در سرزمین ایران، از قدیمی ترین ایام تا روزگار ما، شهرها محل نشو و نما و تعالی و ارتقای حیات مردمان بوده و بعضی از آن ها از ازمنۀ قدیم، شهرتی تام داشته اند که برای نمونه می توان هگمتانه (همدان)، شوش، پارسه (تخت جمشید)، تیسفون، استخر، سپاهان (اصفهان)، شیراز، کاشان، تبریز، یزد، تهران و... را نام برد. البته هریک از این شهرها را سببی برای شهرت بوده که از فراوری منسوجات مانند یزد و کاشان گرفته تا نگارگری و کتاب آرایی مانند تبریز، قزوین و اصفهان و شعر و ادب مانند شیراز و تهران تفاوت می نماید.

از این منظر می توان ارتباطی تاریخی و چند جانبه میان دست آفریده های ساکنان شهرهای مختلف با شهرت آن شهرها برقرار کرد و شاید به این دلیل بعضی شهرها با دست ساخته ها و صنایع دستی خود معروف شده و هویتی خاص یافته اند.

در واقع می توان گفت یکی از اساسی ترین شاخصه های فرهنگی ایران، صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرها و روستاها و مناطق مختلف بوده که همیشه در طول تاریخ، حتی در اعصار باستانی، شهرتی دنیای داشته و محصولات آن از طُرُق گوناگون، به ویژه جادۀ ابریشم، راهی ممالک دیگر می شده است. صنایع و فنونی مانند منسوجات، آبگینه، سفال، آثار چوبی و فلزی و زیراندازهایی نظیر قالی و گلیم، همه و همه مصادیقی بی همتا برای این موضوع به شمار می آیند. لیکن در سال های اخیر، جنبشی در دنیا شکل گرفته که با نگاه روز، علاوه بر سابقۀ تاریخی، به توانمندی ها و قدرت شهرها در زمینه های گوناگون، مانند صنایع دستی، خوراک و... توجه خاص مبذول شده و نسبت به ثبت دنیای آن ها اهتمام ویژه اجرا شده است.

متولی این کار نیز در زمینۀ صنایع دستی و هنرهای سنتی شورای دنیای صنایع دستی بوده که توسط متخصصانی از سراسر دنیا تشکیل شده است. ایران نیز به واسطۀ موقعیت سنجی مناسب مسئولان فرهنگی و هنری وارد این جریان شده و ظرفیت ها و قابلیت های بالقوۀ تاریخی و کنونیِ خود را، به ویژه در زمینۀ صنایع دستی، بالفعل نموده است، به نحوی که امروز از نظر تعداد شهرهای صنایع دستی که ثبت دنیای شده اند، یعنی 14 مورد، مقام اول را در دنیا دارا هستیم. این در حالی است که به علت تحریم های ظالمانه، بسیاری از امکانات درآمدزایی و ارزآوری کشور تضعیف شده و احتیاج روز افزون به جایگزین های مناسب فرهنگی و هنری بیش از پیش احساس می گردد.

بی تردید گسترش و توسعۀ شهرهای دنیای صنایع دستی، یکی از امکانات بی بدیلی است که در این شرایط حاد و حساس، به دلیل ماهیت فرهنگی و هنری خود، به راحتی می تواند علاوه بر افزایش وجهه و اعتبار بین المللی کشور، کمکی شایان توجه به رونق مجدد گردشگری و همچنین فراوری محصولات صنایع دستی به واسطۀ فروش در بازارهای نوین فراهم کند.

در این زمینه هم چنین دو حرکت مفید و مثمرثمر دیگر نیز به انجام رسیده است. حرکت نخست ثبت نخستین روستای دنیای (کلپورگان) که تا قبل از این، در هیچ کشوری نمونه نداشته و ایران از این نظر اولین مورد بوده است. دومین حرکت نیز برنامه ریزی به منظور ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع دستی برای آمادگی بیشتر برای حضور در عرصه های بین المللی و ثبت های دنیای است.

امید است این حرکت ارزشمند در ابعاد مختلف تداوم یافته و موجبات توسعۀ افزون تر ایران عزیز و سربلند را فراهم آورد.

منبع: گردشبان
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5902

به "شهرهای جهانی صنایع دستی، مزیت ایران برای توسعه گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرهای جهانی صنایع دستی، مزیت ایران برای توسعه گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید