بازار سنتی ایران مال (تیمچه حاج علی اکبر) تهران

به گزارش هیو بلاگ، بازار سنتی ایران مال

در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران شما را با بازار سنتی ایران مال آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

بازار سنتی ایران مال (تیمچه حاج علی اکبر) تهران

ایران مال از مدرن ترین مجتمع های تجاری نوین در ایران است. مجموعه چند منظوره مالی، سرگرمیی و فرهنگی که با معماری نو خود از بزرگترین بازارهای خاورمیانه است. اگر تا دیروز بازارهای سنتی محل خرید، گشت و گذار بود، امروز ایران مال با فضاها و معماری مجذوب کننده خود، خرید را به یک سرگرمی سرگرم کننده تبدیل نموده است. در واقع خرید، فقط یکی از بهانه های حضور در در ایران مال است.

بازار سنتی ایران مال با هدف زنده نگه داشتن اصالت مذهبی و ملی و فرهنگ ایرانی-اسلامی ساخته شده است. این بازار با الهام گرفتن از معماری سنتی و بناهای تاریخی ایران ساخته شده است. این بازار ضمن به نمایش گذاشتن تکه ای از معماری ایرانی-اسلامی قدیمی، مکانی مناسب برای نشان دادن و بعلاوه فروختن سوغات، صنایع دستی و محصولات نقاط مختلف ایران می باشد.

به جز ارائه محصولات در بازار سنتی ایران مال، صنعت و هنر ایرانی اصیل هم در این مکان ارائه می گردد. در احداث و طراحی این بازار با ارزش از حرفه ای ترین و مجرب ترین سازندگان و کارشناسان در زمینه مجموعه­ های سنتی استفاده شده است.

در کل بازار سنتی ایران مال علاوه بر تزئینات ساختاری مانند مقرنس، کاربندی، قطار مقرنس، یزدی بندی، تزئیناتی مانند نقاشی با طرح و موقعیت های اسلیمی، کشته بری، گچبری، کاشی کاری و تنگ بری به کار رفته است. در انتخاب و ساخت نقش های تزئینی هم به طور کامل الهام گرفته از الگوهای تاریخی ایرانی بوده است. چه در نوع نقش مایه ها و چه در مکان های قرارگیری تزئینات و چه در نوع رنگ ها، نمونه های تاریخی ارزشمند موجود در ایران الگوی طراحان بوده است.

بازار سنتی ایران مال در نزدیکی دریاچه چیتگر می باشد که به تیمچه حاج علی اکبر نیز معروفیت دارد. این بازار که مساحتی حدود 10 هزار متر مربع دارد واقع در طبقه دوم تجاری ایران مال قرار گرفته است.

در طراحی ساخت معماری های سنتی تیمچه حاج علی اکبر از بازار تبریز، قم، کاشان، قزوین و شیراز و … الهام گرفته اند و از استادان و هنرمدانی متخصص در عرصه معماری های سنتی استفاده نموده اند.

مرکز ثقل بازارسنتی ایران مال، چهارسوق بازار است. چهارسوق، بازار را به 4 بخش تقسیم می نماید و میزان هر مغازه بین 500 تا 1000 متر است. قسمت اول نمایشگاه فیروزه است و تالار هنر و صنعت ایرانی بازار است که صنایع دستی با ارزش ایران مانند ظروف مینا، سفال، خاتم کاری، آینه کاری و … در آن ارائه می گردد. نمایشگاه عقیق مرکز ارائه فرش دستبافت ایرانی است و در نمایشگاه الماس سوغات تمام شهرهای ایران اراٍئه می گردد.

در بازار سنتی ایران مال 2100 مترمربع گچ بری تشکیل شده از کاربندی، یزدی بندی، کاسه سازی، مقرنس، تنگ بری با طرح های اسلیمی و شمسه و ترنجی و 1400 متر طول قطاربندی به وسیله استادان حرفه ای ایرانی اجرا شده است. در این بازار مجموعاً بالغ بر 4700 شاخه لوستر سقفی و دیواری دست ساز به وسیله استادان حرفه ای قرار گرفته است.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 23 مهر 1403 بروزرسانی: 23 مهر 1403 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 14621

به "بازار سنتی ایران مال (تیمچه حاج علی اکبر) تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار سنتی ایران مال (تیمچه حاج علی اکبر) تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید