سهام etf چیست؟ ، شروع پذیره نویسی صندوق های دولتی در بورس ، خرید این صندوق ها به صرفه است؟

به گزارش هیو بلاگ، به گزارش خبرنگاران، پس از این که وزارت امور مالی و دارایی روز گذشته، مشخصات سامانه های غیرحضوری و حضوری بانک های مختلف را به منظور پذیره نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری قابل معامله ویژه سهام دولتی بیان کرد، اولین صندوق قابل معامله در بورس از امروز تا خاتمه اردیبهشت برای عموم مردم قابل خریداری خواهند بود.

سهام etf چیست؟ ، شروع پذیره نویسی صندوق های دولتی در بورس ، خرید این صندوق ها به صرفه است؟

صبح امروز آگهی پذیره نویسی صندوق دارا یکم در سایت بورس منتشر شد. بر این است این صندوق که حدود 17 درصد از سهام وتجارت، وبصادر، وبملت و البرز و همچنین 11.4 درصد از سهام اتکام را در خود دارد، از ساعت 14 تا 16 هر روز در بورس قابل خریداری خواهد بود. این در حالی است که عملکرد مالی سه بانک حاضر در این صندوق نشان می دهد، بانک ملت از ابتدای سال جاری تا به امروز بیش از 50 درصد بازدهی داشته و بازدهی نمادهای وتجارت و وبصادر نیز به ترتیب 49 و 48 درصد بوده است.

مدیر این صندوق شرکت تامین سرمایه بانک مسکن و موسس آن وزارت امور مالی و دارایی است. متولی صندوق سازمان حسابرسی و حسابرس آن موسسه حسابرسی شاخص اندیشان معرفی شده ­اند.

به طور کلی قرار است شرکت های بانکی، بیمه ای، پالایشگاهی، خودرویی و گروه فلزات در قالب ETF عرضه شوند که در مرحله اول که از امروز آغاز شده است، قیمت سهام تشکیل دهنده واحدهای سرمایه­ گذاری صندوق، متوسط قیمت سهام در سی روز گذشته (منتهی به تاریخ فراخوان واگذاری) با احتساب 20 درصد تخفیف است مشروط براینکه پس از اعمال تخفیف از 70 درصد قیمت سرانجامی روز معاملاتی قبل از آغاز پذیره ­نویسی کمتر نباشد. 5 درصد از دارایی صندوق به عنوان دارایی سرمایه گذاران و به منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد.

واحدهای پذیره نویسی شده حداقل 2 ماه پس از سرانجام پذیره ­نویسی، قابلیت معامله در بازار ثانویه بورس اوراق بهادار تهران را خواهد داشت. موضوعی که موجب شده ریسک خرید این سهام بیشتر گردد چرا که سرمایه افراد برای مدت دستکم 2 ماه بلوکه شده و بلااستفاده خواهد بود. علاوه بر این، انتقاد دیگری که در مورد این صندوق ها مطرح است، حجم بالای نقدینگی و تخفیف 20 درصدی است که از جیب مردم به خود آنها داده خواهد شد.

از آنجا که بازار سهام در روزهای اخیر فرایند کاملا صعودی را در پیش گرفته و با فرض اینکه این فرایند ادامه دار باشد، اگر فردی این دو میلیون تومان را در بورس و روی سهام یا صندوق های پربازده سرمایه گذاری می کرد احتمالا می توانست سود خوبی کسب کند. با این حال برای افرادی که کد بورسی ندارند هم بلوکه شدن سرمایه 2 میلیون تومانی به مدت دو ماه اگر همراه با سود چشمگیری نباشد نمی تواند سرمایه گذاری جذابی محسوب گردد.

بر اساس اطلاعیه سازمان بورس، قیمت هر واحد این صندوق 10 هزار تومان معین شده بنابراین هر فرد می تواند 200 واحد از این صندوق را خریداری کند. جزئیات بیشتر در مورد پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم را اینجا بخوانید.

چگونه پذیره نویسی کنیم؟

بانک های رفاه کارگران، ملی، مسکن، کشاورزی، سپه، صادرات و مهر ایران، از امروز آماده ثبت نام متقاضیان خرید واحدهای سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) خواهند بود. البته افرادی که کد بورسی دارند می توانند به وسیله سامانه های آنلاین خود اقدام به خرید این صندوق ها نمایند.

با این حال با توجه به شیوع ویروس کرونا، وزارت اقتصاد از مردم خواسته تا از درگاه های غیرحضوری برای ثبت نام استفاده نمایند. وبسایت بانک ها و همچنین اپلیکیشن هایی نظیر آپ، سکه، ایوا، کیوسک و همراه پلاس برای ارائه خدمات غیر حضوری به متقاضیان؛ استفاده خواهد شد.

برای ثبت نام تنها به اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کدپستی و شماره تلفن همراه احتیاج است. این در حالی است که سقف سرمایه گذاری برای هر شخص، 2 میلیون تومان معین شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 3387

به "سهام etf چیست؟ ، شروع پذیره نویسی صندوق های دولتی در بورس ، خرید این صندوق ها به صرفه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهام etf چیست؟ ، شروع پذیره نویسی صندوق های دولتی در بورس ، خرید این صندوق ها به صرفه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید