زباله های ترسناک، مراقب دستکش و ماسک های آلوده در شهر باشیم

به گزارش هیو بلاگ، علی رغم تأکیدات صورت گرفته در حوزه بهداشت عمومی برای پیشگیری از کرونا برخی از شهروندان ماسک ها و دستکش های استفاده شده را در محیط عمومی رها می کنند که خطرآفرین است.

زباله های ترسناک، مراقب دستکش و ماسک های آلوده در شهر باشیم

به گزارش از، بیش از 17 روز از شیوع ویروس کرونا در کشور ما و استان خراسان جنوبی می گذرد. متأسفانه طبق آخرین آمار رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تا به امروز 37 نفر در خراسان جنوبی به این بیماری مبتلا و چهار نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

با شیوع بیماری و تأکیدات بر رعایت اصول بهداشتی برخی از هم استانی ها به توصیه ها توجه نشان داده و در برنامه های خود تغییراتی ایجاد کرده اند و حتی خرید های نوروزی خود را به وقت مناسب تری موکول کرده اند، اما برخی دیگر از هم استانی ها همچنان بی توجه نسبت به دستورات بهداشتی هستند.

متأسفانه برخی از افراد در یک اقدام غیر بهداشتی و خطرآفرین ماسک ها و دستکش های استفاده شده را در شرایط غیر بهداشتی در محیط های عمومی رها می کنند که این مسئله در جلوی برخی از بانک ها به مراتب مشاهده شده است.

مرضیه بهمن زاده، پرستار و یکی از شهروندان بیرجندی در این زمینه گفت: وقتی که کادر درمانی سلامت خود را در این عرصه به خطر می اندازد، بی شک هم استانی های عزیز نیز باید دقت بیشتری در رعایت توصیه های بهداشتی داشته باشند.

او بیان نمود: تأکید بر شست و شوی دست ها، بیرون نرفتن از خانه جز در موارد ضروری و پرهیز از رها کردن پسماندهایی، چون ماسک و دستمال در محیط عمومی در راستای حفظ سلامت تک تک افراد است و نباید با سهل انگاری ها نه تنها سلامت خود که سلامت سایر شهروندان را به خطر بیندازیم.

بهمن زاده یادآور شد: واقعاً جای تعجب است که چگونه برخی افراد جامعه بی توجه به همه مسائل بهداشتی و پزشکی ماسک و دستکش های استفاده شده خود که شاید آلوده به کرونا باشد را در خیابان می اندازند.

او گفت: به راستی آن رفتگر شهرداری به چه دلیل موجهی باید با کمترین امکانات تاوان این بی مبالاتی ما را داده و پسماند های آلوده ما که در خیابان انداخته شده را جمع کند.

فاطمه قربان زاده دیگر شهروند بیرجندی نیز اظهار کرد: برخی از رفتار ها از خودخواهی ما مردم سرچشمه می گیرد که نمونه آن را در انداختن دستکش و ماسک آلوده در محیط عمومی می توانیم مشاهده کنیم.

این شهروند بیرجندی بیان نمود: این سهل انگاری ها سلامت عموم افراد جامعه و به ویژه رفتگرانی که مجبور به نظافت شهر هستند را به خطر می اندازد.

قربان زاده گفت: برای لحظه ای تصور کنیم آن رفتگری که این پسماند ها را جمع می کند، پدر یا عزیز خود ما است، آیا باز هم بودیم که اینگونه بی مبالات عمل کنیم.

حامد الهیار زاده نیز اظهار کرد: من نیز در مواردی رها کردن دستکش استفاده شده را در خیابان دیده ام که بسیار باعث تأسف است.

او بیان نمود: چند روز پیش فردی برای استفاده از عابر بانک دستکش یک بار مصرف استفاده کرده بود و بعد از انتها کار خود به راحتی دستکش را در جوی کنار خیابان انداخت که این رفتار ها با فرهنگ مردم خراسان جنوبی در تضاد است.

الهیار زاده یادآور شد: ما هرگاه از شهر و استان خود سخن گفته ایم از آن به عنوان پاکیزه ترین شهر ایران یاد کرده ایم و این رفتار ها شایسته اهالی تمیزترین نقطه ایران نیست و باید در رفتار های خود تجدید نظر داشته باشیم.

حسن اکبری، مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی نیز گفت: در پسماند های پزشکی، لوازم بهداشتی استفاده شده از جمله دستکش ها و ماسک ها احتمال انتقال ویروس کرونا وجود دارد که این موضوع را باید جدی گرفت.

او با تأکید بر اینکه شهروندان نباید این موضوع را سهل بگیرند، اظهار کرد: توصیه می شود که پسماند های تولیدی، چون ماسک و دستکش داخل نایلون های دربسته و جدا از پسماند های معمول خانگی نگهداری شود.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی بیان نمود: ویروس کرونا قدرت بالای انتشار دارد و از این جهت هم استانی های عزیز باید علاوه بر اعمال دقیق ضوابط را درباره دفن پسماند هایی که احتمال آلوده شدن بودن به ویروس کرونا را دارد، داشته باشند.

کامبیز مهدی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در مصاحبه با مهر اظهار کرد: یکی از تأکیدات بهداشتی برای پیشگیری از بیماری کرونا پرهیز از رها کردن دستمال کاغذی، ماسک ها و دستکش های مصرف شده در سطح شهر است.

او با اشاره به اینکه رها کردن اینگونه پسماند ها سلامت شهروندان را به خطر می اندازد، بیان نمود: بی شک این پسماند ها باید در سطل زباله درب دار دفع شود تا در صورت آلوده بودن به ویروس کرونا برای دیگر افراد جامعه خطری نداشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: در زمینه مهار اپیدمی بیماری کرونا همچنان به همکاری و همیاری همه همه استانی های عزیز نیازمندیم.

شهردار بیرجند و معاونین مربوطه بار ها و بار ها در سخنانشان از ضدعفونی کردن سطح شهر برای پیشگیری از بیماری کرونا گفته اند که این ضدعفونی کردن شامل ناوگان حمل و نقل عمومی و وسایل بازی و تفریح در پارک ها می شود.

حال سوال این است که علی رغم این همه ضدعفونی کردن شهر و عزم همگان از گروه های داوطلب مردمی و پرسنل شهرداری برای پاکیزگی شهر، ما عموم مردم جامعه همچنان نسبت به بهداشت عمومی بی توجه باشیم می توان انتظار کاهش افراد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی را داشت؟

به نظر می رسد باید دوباره واژگانی، چون مسئولیت عمومی، وظیفه متقابل و حقوق شهروندی را مرور کنیم شاید آن زمان در رفتار های اجتماعی خود در حوزه سلامت تغییری ایجاد کنیم.

منبع خبرگزاری مهر

انتهای پیام / ط ا

مجله آی سیب: مجله آی سیب | مجله فناوری های جدید، رایانه ها، موبایل ها و کجت های هوشمند

مجله بیزبینگ: مجله بیزبینگ، مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 2323

به "زباله های ترسناک، مراقب دستکش و ماسک های آلوده در شهر باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زباله های ترسناک، مراقب دستکش و ماسک های آلوده در شهر باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید