دونباس، زهر چشم پوتین از بایدن

به گزارش هیو بلاگ، ضرباهنگ تنش ها در دونباس یک بار دیگر تندتر از آنچه شده است که در دو سال اخیر ساکنان این منطقه در شرق اوکراین شاهد بودند. اوکراین و حامیان غربی اش، روسیه را متهم به گسیل نیروها به مرزهای اوکراین نموده اند و روسیه نیز به ناتو هشدار داده است که تحرکات آن در اوکراین می تواند باعث تشدید تنش ها در این کشور و بی ثباتی آن گردد. با این حال کی یف انتخاب خود را نموده و خبر داده بزودی مانور ناتو در این کشور برگزار خواهد شد.

دونباس، زهر چشم پوتین از بایدن

به گزارش نیویورک پست، نیروهای مسلح اوکراین شنبه شب بیان کردند به دلیل آنچه که آنها نگرانی از تحرکات نظامی روسیه در شرق اوکراین خواندند، قصد دارند، در آینده ای نزدیک، مانوری را با شرکای خود در ناتو برگزار نمایند. در همین ارتباط رئیس ستاد مشترک ارتش اوکراین در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشت که این مانور با هدف حمایت از تمامیت ارضی اوکراین در روبروه با اقدامات تجاوزکارانه از سوی یکی از کشورهای متخاصم همسایه انجام می گردد. بنابر آنچه که سایت هیل، سایت متعلق به کنگره امریکا اعلام نموده است، شمار سربازان ناتو که از 5 کشور عضو این سازمان برای انجام این مانور راهی اوکراین خواهند شد، به بیش از یک هزار نفر خواهد رسید؛ خبری که می تواند با خشم روسیه روبرو گردد.

تصمیم اوکراین برای میزبانی از مانور ناتو، تنها یک روز پس از تماس تلفنی جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا با ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهوری اوکراین گرفته شد. به گزارش فاکس نیوز، جو بایدن آدینه شب در نخستین تماس خود با همتای اوکراینی اش از زمانی که وارد کاخ سفید شده است، با دلگرمی دادن به زلینسکی، حمایت های بی دریغ امریکا از تمامیت ارضی اوکراین را بیان کرد. بنابر اعلام کاخ سفید، جو بایدن در این تماس تلفنی همچنین روابط با اوکراین را استراتژیک دانست. البته پولیتیکو گزارش نموده است که پیش از بایدن، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا هم با مقامات اوکراینی درباره تنش های دوباره در دونباس مکالمه تلفنی داشته است

و حمایت خود را از کی یف اعلام نموده است. بنابر این گزارش، دولت بایدن اخیراً نیز یاریی 125 میلیون دلاری را در حمایت از اوکراین تصویب نموده بود. یاری های دولت بایدن به اوکراین در حالی تصویب شده است که سال گذشته کی یف به خواسته های دونالد ترامپ برای تخریب چهره رقیب دموکراتش، نه گفته بود. در آن موقع ترامپ خواستار آن بود که دولت اوکراین در تشکیل پرونده ای علیه پسر بایدن و فسادهای احتمالی او در اوکراین به تیم جمهوریخواستار امریکا یاری کند.

در نتیجه تنش هایی که در سه روز گذشته در مرزهای شرقی اوکراین بروز نموده و نقض آتش بس جاری در آن، مطابق آنچه که فرانس 24 منتشر نموده است، دو نفر جان باخته اند. یکی از آنها یک کودک 5 ساله از منطقه تحت حمایت جدایی طلبان در حملات ارتش اوکراین بود که روسیه بلافاصله به آن واکنش نشان داد و از شورای اروپا خواست در واکنش به این رخداد، اوکراین را از شورای اروپا اخراج کند. نفر دوم نیز یک سرباز ارتش اوکراین بود که در انفجار مین جان خود را از دست داد. اما آیا تنش های جدید در دونباس می تواند آتش جنگی جدید را در این منطقه شعله ور کند؟

در نخستین روزهایی که بایدن کلید کاخ سفید را به دست گرفت، کارشناسان و تحلیلگران امریکایی هشدار داده بودند که بایدن در دوره ریاست جمهوری خود می تواند با دو بحران عظیم بین المللی روبرو گردد. دو بحرانی که آنها هشدار داده بودند، حمله احتمالی چین به تایوان و حمله دوباره روسیه به اوکراین بودند. اما کارشناسان در شرایط فعلی معتقدند آنچه در دونباس در حال وقوع است، نمی تواند به جنگی فراگیر مشابه آنچه که در سال 2014 شاهد بودیم، تبدیل گردد. به گزارش فارن پالیسی، با توجه به افزایش نیروهای روسی در مرزهای اوکراین، شاید خطر حمله روسیه به اوکراین به واقعیت نزدیک تر به نظر برسد. اما از این نکته نیز نباید غافل ماند که ممکن است تمام این غائله آزمون روسیه برای بایدن بوده و در حال سنجش واکنش های دولت امریکا باشد. این نکته ای است که جیم تاونسند، معاون دستیار سابق وزیر خارجه امریکا در امور اروپا و ناتو به آن اشاره نموده و گفته است: روسیه در حال آنالیز این مسأله است که ببیند امریکا در روبروه با مسائل شرق اروپا و بویژه اوکراین تا چه حد تاب آوری دارد و چه دستوراتی برای ناتو خواهد داشت. آنها می خواهند در نخستین ارزیابی خود از این تنش ها متوجه شوند، آیا دولت بایدن یک دولت صرفاً پر سرو صدا اما توخالی است و یا یک دولت عملگرا که عزم راسخی در حمایت از متحدان خود دارد. این نظری است که میخائیلو ساموس، معاون رئیس مرکز مطالعات ارتش اوکراین نیز به آن اعتقاد دارد و می گوید: تحرکات اخیر روسیه، بیش از آنکه جدی باشد، نوعی جنگ روانی این کشور برای فشار بر اوکراین، فرانسه، آلمان و امریکا است و از گذر آن در نظر دارد این کشورها و کلاً غرب را متقاعد کند که به روسیه امتیازات تجاری و مالی دهند. به اعتقاد او، روسیه بویژه خواستار دریافت امتیازاتی برای خط لوله نورد استریم 2 است که آلمان آن را پذیرفته و با روسیه قراردادهایی درخصوص آن امضا نموده است اما فرانسه و بعضی دیگر از کشورهای اروپایی مقاومت بسیاری در قبال آن دارند و انتقادهایی را نیز متوجه آلمان بخاطر امضای قرارداد با روسیه داشته اند. با این حال بعضی کارشناسان معتقدند روسیه با توجه به نگاه بایدن به مسائل داخلی امریکا، میخواهد مواضع استراتژیک خود را گسترش دهد و از همین رو دور از انتظار نیست اگر بخواهد وارد خاک اوکراین گردد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 7718

به "دونباس، زهر چشم پوتین از بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دونباس، زهر چشم پوتین از بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید