خواص چای پونه برای سلامتی

به گزارش هیو بلاگ، به جرأت می توان گفت که یک فنجان چای پونه در بعدازظهرهای سرد پاییزی، می تواند بسیار لذت بخش باشد. اما مهمتر از همه، این خواص چای پونه است که باعث می گردد افراد در بیشتر روزهای هفته از این نوشیدنی مغذی استفاده نمایند. پونه دارای فواید زیادی برای سلامتی است و یافته های علمی نیز صحت این موضوع را نشان می دهند. در این آنالیز نگاهی اجمالی به فواید چای پونه داریم تا به شما بگوییم نوشیدن این چای خوشمزه چه مزایایی فوق العاده ای برای بدن و سلامتی دارد.

خواص چای پونه برای سلامتی

خواص چای پونه برای سلامتی

چای پونه را می توان از برگ های خشک شده گیاهان پونه تهیه کرد یا ممکن است چای سیاه، سبز یا سفید به برگ های پونه اضافه گردد. باستان شناسان پونه خشک شده را در اهرام مصر پیدا کردند که قدمت آن به 1000 سال قبل از میلاد می رسد. از گذشته تا به امروز، خواص چای پونه در ارزش غذایی آن نهفته است.

دو قاشق غذاخوری پونه تازه حاوی مواد معدنی زیر است:

  • کالری: 2.52
  • پروتئین: 0.12 گرم
  • چربی: 0.03 گرم
  • کربوهیدرات: 0.48 گرم
  • فیبر: 0.26 گرم
  • شکر: صفر گرم

پونه منبع خوبی از مواد مغذی زیر است:

  • پتاسیم
  • کلسیم
  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • فولات

پونه بعلاوه حاوی چندین آنتی اکسیدان به نام فلاونوئید است. این آنتی اکسیدان از بدن شما در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می نماید که در نهایت، خطر پیری زودرس و بیماری های مزمن را کاهش دهد. بنابراین خواص چای پونه با ارتقا سیستم ایمنی بدن همراه است.

موارد استفاده از چای پونه

چای پونه را می توانید به صورت گرم یا سرد سرو کنید و در هر زمانی از از نوشیدن آن لذت ببرید. عطر نشاط آور این چای می تواند به صبح زود بیدار شدن و هضم بهتر غذا یاری کند. چای پونه ممکن است شما را از نظر فکری هوشیارتر کند (با وجود اینکه به طور طبیعی فاقد کافئین است)، بازیابی حافظه را بهبود ببخشد و استرس را کاهش دهد.

تحقیقات نشان داده اند که چای پونه به رانندگان یاری می نماید تا ایمن تر رانندگی نمایند. حتی اثر آرام بخش چای پونه ممکن است خستگی مرتبط با ترافیک را کاهش دهد. بعلاوه، خواص دمنوش پونه برای قاعدگی به وسیله محققان ثابت شده است. نوشیدن روزانه دو یا سه فنجان چای پونه در روزهای منتهی به قاعدگی، به تسکین دردهای قاعدگی یاری می نماید.

گیاه پونه دارای خواص ضد باکتریایی است. به این صورت که میکروب هایی که باعث ایجاد پلاک دندانی می شوند را از بین می برد که این به نوبه خود باعث می گردد که بوی نفس افراد بهتر گردد. به همین علت است که در خمیردندان، آدامس و سایر موارد وجود. از سویی دیگر، چای پونه نیز به خودی خود باعث خوشبو شدن بوی دهان می گردد.

خواص چای پونه برای بدن

پونه یک دمنوش گیاهی محبوب است که فواید سلامتی بسیاری دارد. چای پونه را می توان به تنهایی به عنوان یک دمنوش گیاهی تسکین دهنده دم کرد و بعلاوه می تواند به انواع مختلفی از ترکیبات گیاهی و کافئین دار اضافه گردد. این چای قرن هاست که برای درمان هر چیز از ناراحتی معده گرفته تا سرماخوردگی استفاده می گردد. بنابراین نباید خواص چای پونه را نادیده بگیریم.

در سال های اخیر، تحقیقات علمی ادعاهای مربوط به فواید دارویی پونه را تأیید نموده اند. چه در پی تسکین دردهای خود باشید، چه فقط از طعم لذیذ و چای پونه لذت می برید، این چای فواید بسیاری به توضیح زیر دارد:

1- هوشیاری را افزایش می دهد

اگر احساس تنبلی می کنید، یک فنجان چای پونه می تواند به افزایش هوشیاری و افزایش انرژی شما یاری کند. پونه می تواند نواحی از مغز که مسئول هوشیاری هستند را تحریک کند و در نتیجه باعث افزایش تمرکز گردد. در عین حال، پونه حاوی هیچ یک از عوارض جانبی منفی کافئین یا سایر محرک ها نیست و بعلاوه می تواند به تعادل خلق و خوی و افزایش آرامش یاری کند. اگر به کمی تقویت احتیاج دارید اما می خواهید از کافئین و سایر محرک ها دوری کنید، از خواص چای پونه بهره مند شوید.

2- حافظه را تقویت می نماید

از خواص چای پونه می توان به تقویت حافظه و عملکرد شناختی اشاره نمود. چه در حال مطالعه برای امتحان آخر ترم باشید و چه فقط بخواهید حافظه خود را بهبود ببخشید، یک فنجان چای پونه می تواند به تقویت یادآوری و تقویت فکر شما یاری کند. از آنجایی که پونه هوشیاری، انرژی و تمرکز را افزایش می دهد، می تواند راهی ساده برای تقویت آمادگی فکری و یاری به حفظ اطلاعات در حافظه باشد.

3- برای ناراحتی معده عالی است

خواص چای پونه برای معده امری ثابت شده است. این چای گزینه ای عالی برای تسکین معده بعد از یک وعده غذایی سنگین است. بعلاوه، پونه می تواند درد و نفخ شکم و علائم دردناک سوء هاضمه را کاهش دهد. یک فنجان چای پونه راهی عالی برای استراحت و آرامش بعد از شام است. حتی قبل از خواب یا زمانی که با سوء هاضمه یا ناراحتی معده دست و پنجه نرم می کنید نیز این چای عای است.

4- آنتی اکسیدان بالایی دارد

چای پونه بعلاوه دارای آنتی اکسیدان بسیار بالایی است. آنتی اکسیدان ها می توانند به کاهش رادیکال های آزاد مضر در بدن و ارتقای سلامت کلی سلول ها یاری نمایند. آنتی اکسیدان ها بعلاوه به جلوگیری از سرطان و سایر بیماری های دژنراتیو یاری می نمایند. بنابراین اگر در پی مصرف آنتی اکسیدان هستید، چای پونه انتخابی بی مانند است.

5- استرس را کاهش می دهد

یک فنجان چای پونه تسکین دهنده، می تواند به کاهش استرس یاری کند. مطالعات نشان می دهند که پونه با کاهش اضطراب و ناامیدی همراه است و می تواند راهی ساده برای آرام کردن اعصاب و مبارزه با استرس باشد. پونه بعلاوه می تواند خستگی مرتبط با استرس طولانی مدت را کاهش دهد. از آنجایی که پونه بعلاوه انرژی و هوشیاری را افزایش می دهد، می تواند جایگزینی آرام بخش و ضد استرس برای آرام بخش ها یا الکل باشد.

6- گرفتگی عضلات را تسکین می دهد

اگر از گرفتگی های دردناکی رنج می برید، یک فنجان چای پونه گرم می تواند به تسکین درد یاری کند. تحقیقات نشان داده اند که پونه فلفلی در کاهش گرفتگی عضلات و خونریزی در دوران قاعدگی شما موثر است. این دارای اثر ضد درد و ضد التهابی بوده که می تواند درد را تسکین داده و گرفتگی عضلات را کاهش دهد. نعنا یک جایگزین گیاهی در دسترس برای کاهش درد پریود است.

7- سردرد را تسکین می دهد

یک فنجان چای پونه می تواند به تسکین درد همراه با سردرد تنشی یاری کند. پس دفعه بعد که سردرد سراغتان آمد، سعی کنید یک فنجان چای پونه تسکین دم کنید تا از مزایای فراوان این دمنوش گیاهی خوش طعم بهره مند شوید. این چای بعلاوه به افزایش هیدراتاسیون (آبرسانی)، تسکین استرس و مبارزه با سردرد فوق العاده است.

8- انرژی را افزایش می دهد

چای پونه در افزایش انرژی در زمانی که احساس تنبلی می کنید، موثر است. در حالی که پونه حاوی کافئین یا هر محرک دیگری نیست، می تواند به افزایش هوشیاری، تمرکز و انرژی یاری کند. برای مواقعی که به انرژی احتیاج دارید اما نمی خواهید کافئین مصرف کنید، چای پونه برترین انتخاب است. این چای برعکس قهوه و نوشیدنی های انرژی زا می تواند بدون آسیب و ضرر، انرژی لازم بدن را مهیا کند.

9- علائم سرماخوردگی را تسکین می دهد

از دیگر خواص چای پونه می توان به کاهش علائم سرماخوردگی اشاره نمود. این چای بعلاوه گلودرد را تسکین می بخشد. پونه دارای خواص ضد ویروسی است و می تواند به تسکین درد، کاهش التهاب و برطرف احتقان یاری کند. یک فنجان چای پونه گرم می تواند به شما یاری کند تا احساس بهتری داشته باشید. سعی کنید یک قاشق عسل را به چای پونه اضافه کنید تا اثرگذاری آن بر کاهش علائم بیماری افزایش یابد.

کلام آخر

توصیه می کنیم از یک قاشق چای خوری برگ پونه به ازای هر شش اونس آب استفاده نموده و آن را در یک قوری یا فنجان دم کنید. آب را به جوش بیاورید و آب داغ را روی برگ های پونه بریزید. چای پونه را حدود شش دقیقه دم کنید، سپس برگ ها را بردارید و از نوشیدن آن لذت ببرید. برای طعم افزودن شیرین به این چای، می توانید از یک قاشق عسل یا شکر استفاده کنید. اکنون می توانید از مزایا و خواص چای پونه برای سلامتی و افزایش انرژی بدن استفاده کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 11319

به "خواص چای پونه برای سلامتی" امتیاز دهید

2 کاربر به "خواص چای پونه برای سلامتی" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص چای پونه برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید