خواص و مضرات شکر تیغال ، از تسکین سرفه تا درمان کرونا

به گزارش هیو بلاگ، گیاه تیغال (نام علمی: Echinops) شبیه به خارخاسک است. در ساقه بوته ای به نام کنوره توسط حشره ای از راسته قاب بالان به نام خزوکک (در زبان محلی خار در آور) برای نگه داری تخم ها و نوزاد خود پیله ای ایجاد می گردد که این پیله به اندازه یک فندق سفید رنگ است. جنس پیله این حشره از ترشحات گیاه کنوره (ماری تیغال) است که شکر تیغال نام دارد و در زبان محلی به آن شکرکه گفته می گردد. این شکر (شکرکه) برای درمان و یا بهبود بیماری های ریوی به عنوان خلط آور، برطرف کننده سرفه، تحریک کننده دستگاه تنفسی تحتانی، ملین سینه، برطرف کننده خشونت سینه، صاف کردن صدا و برطرف خشکی گلو، درمان تنگی نفس و آسم استفاده می گردد. در ادامه به معرفی بیشتر این گیاه و خواص آن می پردازیم.

خواص و مضرات شکر تیغال ، از تسکین سرفه تا درمان کرونا

شکر تیغال چه شکلی است؟

بوته آن به شکل خاردار بوده و گل هایش به شکل گلوله کروی شکل در انتهای ساقه دیده می گردد.

گیاه شکرتیغال چه شکلی است؟

شکر خشک شده و آماده مصرف

خواص شکر تیغال در طب سنتی چیست؟

این شکر با طبعى در حرارت و رطوبت معتدل است که برای همه طبایع سودمند می باشد و مهم ترین خواص آن را در ادامه خواهید خواند.

1. شکر تیغال برای سرفه

در روش دوم ابتدا مقداری شکر تیغال را تهیه نموده و پس از خارج کردن پروانه داخل آن، شکر را بکوبید و مقدار یک قاشق مربا خوری از شکر را به همراه یک قاشق غذاخوری بارهنگ آرام آرام در شعله ملایم همراه با 2 لیوان آب بجوشانید. جوشاندن را تا زمانی که مقدار آب به یک لیوان تقلیل یافت و جوشانده اصطلاحا لعاب انداخت ادامه دهید. سپس جوشانده را با کمی عسل کوهستان شیرین نموده و تمام آن مصرف نمایید. این کار را تا سه روز ادامه دهید.

همچنین در جایی دیگر از زبان اطباء سنتی ذکر شده که این شکر به خاطر وجود ترکیبات قندی به راحتی در آب حل شده و طعم شیرین و لعابی دارد و خوردن لعاب کوبیده شکر تغار با کمى شکر که در روز چند قاشق بنوشند نیز تسکین حدت و درد سینه و هرگونه آزار آن می دهد.

شکر تیغال برای بچه ها:

ترکیب این شکر، شکر معمولی و ترنجبین می تواند التهابات گرفتگی صدای بچه های را که زیاد گریه می نمایند، بهبود بخشد. همچنین مصرف این گیاه برای تقویت صدا و حنجره بسیار مفید است و استفاده از آن، برای برطرف خشکی و سوزش گلو موثر است.

شکر تیغال برای نوزاد:

یکی از درمان های گیاهی برای سرماخوردگی نوزادان، استفاده از این ماده ارزشمند است؛ 1/4 قاشق چایخوری از این شکر در کمی آب جوش حل گردد و با احتیاط به نوزاد خورانده گردد. (البته اگر نوزاد اسهال نداشته باشد! چون ملین است.)

2. آنتی اکسیدان قوی

این شکر سرشار از مواد آنتی اکسیدان است و به عنوان یک ماده ضد سرطان طبیعی شناخته می گردد. به واسطه اثرات آنتی اکسیدانی تری هالوز، این شکر می تواند به عنوان یک ضد سرطان کاربرد داشته باشد.

3. شکر تیغال برای گوارش

استفاده از عصاره این شکر، به وسیله حداقل یک یا چند مکانیسم می تواند ترشح اسید معده را منظم و نیز خاصیت ضد زخم داشته باشد و استفاده از آن برای درمان زخم معده مفید است. همچنین استفاده از آن خاصیت ملین دارد و به درمان یبوست یاری می نماید.

4. درمان مسائل خون و عروقی

از این گیاه در گذشته برای درمان فشار خون بالا، تصلب شرایین و سکته قلبی استفاده می شده است. این گیاه همچنین برای پایین آوردن تب و درمان تکرر ادرار مفید است.

5. شکر تیغال و کرونا

با شیوع ویروس کرونا و ورود طب سنتی به درمان بیماران کرونایی، شکر تیغال نیز سر زبان ها افتاد. چراکه کرونا نوعی از بیماری ذات الریه و سرماخوردگی های ریوی بوده و در گذشته از این شکر در درمان این بیماری ها استفاده می شده است. همانطور که در مطلب انواع دمنوش مخصوص کرونا در طب سنتی، برای پیشگیری و درمان ذکر شده است، از این شکر در ترکیب دمنوش چینی که این کشور برای درمان کرونا استفاده نموده، استفاده شده است.

مضرات مصرف شکر تیغال چیست؟

  • مصرف این شکر در افرادی که مبتلا به فشارخون هستند باید با احتیاط باشد.
  • میزان توصیه شده برای مصرف این شکر 18 گرم است و زیاده روی در مصرف آن، حالت تهوع ایجاد می نماید.
  • اگر پیله این شکر را تهیه کردید، حتما آن را بشکنید و حشره سیاه رنگ درون آن را جدا نموده و آن را پاک کنید چراکه خوردن حشره به هیچ عنوان توصیه نمی گردد!

مصلح شکر تیغال در طب سنتی چیست؟

مصلح این شکر، شکر و ترنجبین است و عوارض احتمالی برای بدن افراد مختلف را می توان با این دو ماده خنثی کرد.

سخن آخر

از آنجایی که معروفیت شکر تیغال بیشتر به دلیل خاصیت ضد سرفه بودن آن است، پیشنهاد می دهیم مطلب 9 خاصیت مهم از خواص سه پستان را نیز در خبرنگاران بخوانید؛ این گیاه نیز برای برطرف سرفه مفید است.

شما تا به حال از این شکر استفاده نموده بودید؟ تجربیات و نظرات خود را در پایین همین مطلب با ما در میان بگذارید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 8479

به "خواص و مضرات شکر تیغال ، از تسکین سرفه تا درمان کرونا" امتیاز دهید

9 کاربر به "خواص و مضرات شکر تیغال ، از تسکین سرفه تا درمان کرونا" امتیاز داده اند | 4.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص و مضرات شکر تیغال ، از تسکین سرفه تا درمان کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید