خبرنگاران واشنگتن پست: تحریم های آمریکا مانع واردات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران است

به گزارش هیو بلاگ، تهران- خبرنگاران- روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت کارکنان درمان و کارشناسان می گویند که تحریم های آمریکا مانعی برای ایران جهت واردات دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین مواد خام برای تولید آن ها در داخل است.

خبرنگاران واشنگتن پست: تحریم های آمریکا مانع واردات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران است

واشنگتن پست روز یکشنبه (به وقت محلی) در این گزارش اضافه کرد: محدودیت ها و تحریم های وسیعی که ایالات متحده علیه نظام بانکی و صادرات نفت ایران اعمال کرده، توانایی تهران را برای تامین اقتصادی و خرید اقلام ضروری از جمله دارو و مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید آن در داخل، محدود کرده است.

به نوشته این روزنامه، گزارش های فصلی دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) نشان می دهد که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده شمار مجوزهایی را که به شرکت ها برای صادرات اقلام خاص پزشکی به ایران می دهد، کاهش داده است. فهرست کالاهایی که نیازمند مجوز خاص از این نهاد است، شامل دستگاه تولید اکسیژن، ماسک تنفسی با پوشش کامل صورت و تجهیزات تصویربرداری حرارتی می شود که به گفته پزشکان، برای درمان بیماران و محافظت از کادر درمان ضروری است.

براساس گزارش واشنگتن پست، کارکنان بخش درمان ایران و کارشناسان جهانی سلامت می گویند مشخص میزان دقیق تاثیرگذاری تحریم های آمریکا بر توان مقابله ایران با شیوع کرونا مشخص نیست، اما واضح است که نظام سلامت ایران برای دسترسی به تجهیزات ضروری برای حفظ جان انسان ها و پیشگیری از همه گیری این ویروس با مشکل روبرو است.

این گزارش همچنین اضافه کرد با وجود آنکه مقام های دولت ترامپ از جمله مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفته اند که کالاهای غذایی، پزشکی و دارویی شامل تحریم نمی شود و کانالی را برای تسهیل تراکنش اقتصادی مربوط به این اقلام از طریق سوئیس ایجاد کرده اند، اما در عمل تحریم های آمریکا به ویژه آن ها که تعامل با بانک ها و موسسات اقتصادی ایران از جمله بانک مرکزی ایران را محدود کرده است، طرف های غربی را به تجارت با ایران بی میل می کند.

یک کارشناس و وکیل تحریم های دفتر کنترل دارایی های وزارت خارجه آمریکا به واشنگتن پست گفت که معافیت های تحریمی جریان بدون مانع کالاهای ضروری به ایران را تضمین نمی کند. وی تحریم های آمریکا را به یک فضای حقوقی و تجاری تشبیه کرد که معادل راه رفتن در یک میدان مین است.

واشنگتن پست با اشاره به گزارش های فصلی اوفک اضافه کرد که در سال 2016 بیش از نیمی از شرکت هایی که برای دریافت مجوز برای صادرات کالاهای پزشکی به ایران اقدام کرده بودند، مجوز دریافت کردند. اما گزارش اوفک نشان می دهد که در سه ماهه سوم سال 2019 شرکت های کمتری برای دریافت مجوز اقدام کرده اند و اوفک نیز تنها به 15 درصد این شرکت ها مجوز داده است. این رقم در سه ماهه اول سال 2019 نیز تنها 10 درصد بوده است.

به گزارش خبرنگاران، تا به امروز کشورهای مختلفی از آمریکا تقاضا کرده اند که در شرایط کنونی و در بحران شیوع کرونا، تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران را لغو کند؛ اما کاخ سفید تا به امروز به این تقاضاها پاسخی نداده و در هفته گذشته نیز چند شرکت را به لیست تحریمها اضافه کرده است.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد جمعه شب گفت: باید تحریم کشورها برای مقابله با ویروس کرونا برداشته شود.

پیش از درخواست دوجاریک، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و کمیساریای عالی حقوق بشر به همراه روسیه، چین، پاکستان، انگلیس، عراق، ونزوئلا، نیکاراگوئه، کره شاقتصادی و کوبا تلاش های دیپلماتیک گسترده ای برای لغو تحریم های یکجانبه آمریکا در شرایط همه گیری ویروس جدید کرونا انجام داده اند.

شماری از کشورها در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل، شرایط فعلی را زمانی برای چندجانبه گرایی و مقابله با اقدامات یکجانبه آمریکا دانسته و تصریح کرده اند تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران، خلاف منشور ملل متحد و مصوبات متعدد مجمع عمومی این سازمان است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 2750

به "خبرنگاران واشنگتن پست: تحریم های آمریکا مانع واردات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران واشنگتن پست: تحریم های آمریکا مانع واردات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید