خبرنگاران سفیر ایران: سند همکاری ایران و چین، پایه گذار نظم جدید جهان است

به گزارش هیو بلاگ، لندن - خبرنگاران - سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل امضای سند همکاری های جامع ایران و چین را بستری برای پایه گذاری نظم جدید جهان توصیف کرد که برای ارزش های شرق احترام زیادی قائل است.

خبرنگاران سفیر ایران: سند همکاری ایران و چین، پایه گذار نظم جدید جهان است

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور جهان دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، حسین غریبی روز شنبه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: ایران و چین سند راهبردی همکاری بیست و پنج ساله را که در آن منافع طولانی مدت اقتصادی منعکس شده امضاء کردند. این سند نمونه ای از یک تعامل سازنده برای خدمت به مردم به عنوان طرف های ذینفع است.

وی یادآورشد که سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران در دوران همه گیری کووید-19، نماد شکست اخلاقی طرفداران آن بشمار می رود.

سفیر کشورمان شرح داد که شراکت چین و ایران می تواند نظم جدید جهان را پایه گذاری کند که برای ارزش های شرق احترام زیادی قائل است. برخلاف معیارهای شکست خورده فعلی که به گفته غریبی در سال های اخیر بشدت پرخاشگرانه و ایدئولوژیک شده است.

سند همکاری های جامع ایران و چین صبح روز شنبه توسط محمدجواد ظریف و وانگ یی وزیران خارجه دو کشور در محل وزارت امور خارجه در تهران امضا شد.

ایران و چین در جریان سفر رسمی شی جی پینگ به تهران در بهمن ماه 1394 با صدور بیانیه ای سطح روابط خود را به روابط راهبردی ارتقا دادند. در بند 6 این بیانیه دو طرف آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد یک سند همکاری بلندمدت اعلام نمودند.

در ادامه دستگاه دیپلماسی در یک همکاری نزدیک با سایر نهادهای کشوری در نهایت نسخه پیش نویس برنامه همکاری های جامع را تهیه و در شهریور 1398 و در جریان سفر ظریف به چین این پیش نویس تحویل دولت چین شد.

دولت چین چند ماه بعد و در بهار 1399 بصورت رسمی نظر خود را پیرامون پیش نویس پیشنهادی طرف ایرانی اعلام نمود. بعد از آن وزارت امور خارجه با همکاری نهادهای کشوری ضمن بررسی سند، فرآیندهای قانونی را طی نمود و در نهایت هیات دولت سوم تیر 1399، مجوز رسمی آغاز مذاکرات و امضای برنامه همکاری جامع بر اساس منافع متقابل بلندمدت را به وزارت امور خارجه اعطا کرد.

مهرماه 1399 ظریف در جریان سفر رسمی به پکن نظرات اصلاحی و تکمیلی ایران را به اطلاع طرف چینی رساند.

حدود 5 ماه بعد یعنی در نیمه اسفند 1399، طرف چینی نظرات خود پیرامون سند مذکور را به اطلاع وزارت امور خارجه ایران رساند و در نهایت این سند امروز به امضای وزیران خارجه ایران و چین رسید.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 7638

به "خبرنگاران سفیر ایران: سند همکاری ایران و چین، پایه گذار نظم جدید جهان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سفیر ایران: سند همکاری ایران و چین، پایه گذار نظم جدید جهان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید