جزییات محکومیت متجاوز به شهر هخامنشی

به گزارش هیو بلاگ، معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: شخص سودجویی که به کشت درخت بر روی آثار تاریخی در محوطه ریوی اقدام کرده بود با دستور دادستان شهرستان مانه و سملقان محکوم شد.

جزییات محکومیت متجاوز به شهر هخامنشی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی؛ علی مستوفیان با اعلام این خبر گفت: این شخص علی رغم اخطارهای مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی، به کشت درخت بر روی آثار تاریخی اقدام کرده بود که با دستور دادستان شهرستان مانه وسملقان به کندن درختان و اعاده وضع به حال سابق، محکوم شد.

مستوفیان شرح داد: کشت درخت بر روی بقایای معماری، یکی از فعالیت­های تخریبی در محدوده آثار تاریخی است که موجب تخریب و از هم شکافتن ساختار معماری و بقایای استقراری توسط ریشه درختان می­ شود.

او با اشاره به تصویب و ابلاغ نقشه تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی ریوی و ضوابط حفاظتی آن در سال 1393 در سطح ملی، بیان کرد: بر این اساس، هرگونه فعالیت تخریبی در محدوده عرصه این شهر تاریخی ازجمله خاک برداری کوره­های آجرپزی ممنوع شد.

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: این محوطه تاریخی که هم اینک با همکاری­های مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی و موسسه باستان شناسی آلمان، یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی استان شده، همچنان با دست اندازی ها و تجاوزات افراد سودجو روبرو است.

مستوفیان افزود: با توجه به اینکه محوطه تاریخی ریوی بقایای معماری یک شهر دروان هخامنشی و اشکانی به مساحت 110 هکتار را در خود جای داده، حراست و حفاظت از این شهر تاریخی یک وظیفه برای دولت و مردم فرهنگ دوست استان است.

محوطه تاریخی ریوی در تاریخ 1346 با شماره 720 در فهرست آثار تاریخی ملی کشور به ثبت رسید و با توجه به اینکه این محوطه بقایای استقراری از یک شهر دوران تاریخی هخامنشی و اشکانی است، مقرر شد تا در آینده نزدیک این شهر تاریخی با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و همکاری فرمانداری شهرستان مانه و سملقان و موسسه باستان شناسی آلمان، به سایت موزه گردشگری تبدیل شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 965

به "جزییات محکومیت متجاوز به شهر هخامنشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات محکومیت متجاوز به شهر هخامنشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید