تفاوت سبک مطالعه برای المپیاد ها با روش درس خواندن برای کنکور
به گزارش هیو بلاگ، دارنده مدال طلای المپیاد نجوم و اختر فیزیک از کوشش های خود در راه رسیدن به این افتخار بزرگ صحبت کرد.
سعید اسماعیل زاده، دارنده مدال طلای المپیاد نجوم و اختر گفت: سطح مسابقات سال جاری از سال گذشته بسیار بالاتر بود و شاید بتوان گفت المپیاد سال جاری از 15 دوره گذشته شرایط دشوارتری داشت.
او گفت: سوالات مسابقه در 3 بخش مطرح شدند. بخش اول که تئوری بود، 50 درصد نمره را تشکیل می داد. سیزده سوال در این بخش مطرح شد که 3 سوال نمره بیشتری داشتند و سخت تر و طولانی تر بودند.
او ادامه داد: بخش دیگر، تحلیل داده ها بود که 25 درصد نمره را شامل می شد. مقداری از آن شبیه به تئوری بود، اما با داده های متفاوت که باید تحلیل می کردیم و به نتایج درست می رسیدیم. بخش سوم نیز در 2 بخش برگزار گردید. رصد آسمان که به صورت عملی و تئوری برگزار گردید.
او گفت: در بخش تئوری امتحان بر روی کاغذ و اطلاعاتی درباره آسمان انجام شد. بخش عملی نیز با تلسکوپ و به صورت عملی برگزار گردید. البته به علت آن که در زمان برگزاری بخش عملی آسمان ابری بود؛ این امتحان در روز برگزار گردید و با تلسکوپ در روز به سوالات جواب دادیم.
او گفت: بخش اصلی که تمامی بچه ها خودشان را برای این مسابقات آماده می نمایند، مسابقات دوره کشوری است. یعنی در سال های نهم و دهم تا سال یازدهم که مسابقات کشوری برگزار می شوند، بچه ها با درس خواندن خودشان را آماده مسابقات جهانی می نمایند.
او گفت: سبک درس خواندن برای این المپیاد ها نیز با روش درس خواندن برای کنکور تفاوت دارد. در این مسابقات سوالات تشریحی هستند و منبع تعیین نیست. باید کتاب هایی که به عنوان مثال در دانشگاه ها تدریس می شوند را بخوانیم و به این شکل جلو می رویم.
اسماعیل زاده گفت: در این موفقیت کوششی که خودم داشتم، بسیار مهم بود. البته جوی که میان همه ما 10 نفر وجود داشت بسیار اهمیت داشت. به هرحال ما می دانستیم که تیم قوی هستیم و به همین علت کوشش مضاعفی بینمان وجود داشت.
او ادامه داد: البته تمام یاری هایی که خانواده ، دوستان و مربیان داشتند، بسیار تاثیر گذار بودند و باعث شد به چنین نتیجه مهم و افتخار آفرینی دست پیدا کنیم.
دارنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در سرانجام گفت: چیزی که در فکر دارم این است که در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف حاضر شوم و بتوانم به این مسیری که در پیش گرفته ام، ادامه دهم و باز هم بتوانم برای کشورم افتخار آفرینی کنم.
خبرنگاران علمی پزشکی آموزش و پرورش
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان