دستگاه پیشرفته پالایش هوا با فیلترهای بومی ساخته شد

به گزارش هیو بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، علی اشرفی، سرپرست تیم سازنده به همراه دانشجویانی از دانشکده های مهندسی مواد، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان پیروز به طراحی و ساخت دستگاهی با استاندارد دستگاه های مشابه خارجی و مطابق با آخرین یافته های علمی پژوهشگران دانشگاه ماساچوست آمریکا شدند.

دستگاه پیشرفته پالایش هوا با فیلترهای بومی ساخته شد

دانشیار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ویژگی های این محصول کاربردی گفت: بحران آلودگی هوا و شیوع ویروس کرونا، نگرانی هایی در مورد تصفیه هوا در محیط های بسته را به همراه داشت و این موضوع جمعی از دانشجویان فعال این دانشگاه را برآن داشت تا ضمن مطالعه بر روی دستگاه های معتبر بین المللی، نمونه ای منحصربه فرد در کشور را فراوری نمایند.

علی اشرفی با بیان اینکه 5 نوع از فیلترهای تخصصی به کار رفته در این دستگاه در آزمایشگاه دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی، ساخته و بومی سازی شده است، اضافه نمود: برای افزایش راندمان این دستگاه، علاوه بر فیلترهای G4، هپا، جاذب آلاینده های گازی، و فوتوکاتالیست، فیلترهای آنتی باکتریال از نوع نانو با هدف جذب و غیرفعال سازی باکتری ها و ویروس ها و همچنین فیلتر ضدویروس با توانایی غیرفعال سازی حرارتی ویروس SARS-COV-2 به کار گرفته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به مسائل ناشی از آلودگی هوا در کلان شهرها احتیاج به استفاده از دستگاه های پالایش هوا با برخورداری از فیلترهای جاذب آلاینده گازی، در محیط خانه ها، اداره ها و مراکز درمانی بسیار لازم است.

اشرفی افزود: فیلترهای ساخته شده از مواد جاذب قوی با توانایی جذب گازهای مضری چون فرمالدئید، NOx ،Sox و فیلترهای فتوکاتالیست با توانایی اکسیدنمایندگی بالا در برابر ترکیبات شیمیایی و میکروارگانیسم ها، کارکرد این دستگاه را در مبارزه با بیماری های ویروسی افزایش می دهد.

دانشیار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان توجه به اثرات زیست محیطی را در طراحی این دستگاه مهم دانست و توضیح داد: با استفاده از لامپ ماورای بنفش فاقد اوزون، راندمان پالایش هوا افزایش یافته است و بدون انتشار گاز اوزون به محیط، شرایط را برای تنفس سالم فراهم می گردد.

وی با اشاره به توانایی دستگاه ساخته شده در جذب ریزگردها تأکید کرد: بهره گیری از فیلتر اولیه G4 و فیلتر هایHEPA ، امکان جذب ذرات بین 1 تا 3 میکرون مانند گرد و غبار و جذب ذرات 3 دهم میکرون با راندمان بالای 99 درصد را به وجود آورده است.

لازم به ذکر است این دستاورد حاصل فعالیت پژوهشی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان آقایان سجاد خلیلی از دانشکده مهندسی مواد، محمد حسین شاه سنایی و محمد صادق رفیعی از دانشکده مهندسی مکانیک و حامد منزوی زاده از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر به سرپرستی دکتر علی اشرفی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مواد است که در مدت زمان 6 ماه و با نام تجاری بریس (نام یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان) به ثبت رسیده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 8034

به "دستگاه پیشرفته پالایش هوا با فیلترهای بومی ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه پیشرفته پالایش هوا با فیلترهای بومی ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید