تراموا به پایتخت می رسد؟

به گزارش هیو بلاگ، مدیرعامل شرکت مترو تهران توضیحاتی درباره ساخت تراموا در پایتخت ارائه داد.

تراموا به پایتخت می رسد؟

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران در مصاحبه با فارس درباره راه اندازی تراموا در پایتخت گفت: در خصوص مسأله حمل و نقل ریلی در پایتخت دارای سند بالادستی مصوب هستیم و در واقع طرح جامع حمل و نقل ریلی در سال 98 به تصویب رسیده است.

وی گفت: بر اساس این طرح، تهران باید 11 خط مترو، دو خط اکسپرس A و B مترو، 5 خط LRT یا قطار سبک شهری باشد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه تراموا نوعی قطار سبک شهری محسوب می گردد، گفت: هزینه ساخت تراموا یک سوم هزینه ساخت مترو است ولی میزان انتقال مسافر به وسیله تراموا بسیار کمتر از مترو خواهد بود و به نوعی می توان گفت، تراموا حمل و نقل انبوه بر محسوب نمی گردد چرا که تنها از دو تا سه واگن ساخته شده و نسبت به مترو حدود یک چهارم مسافر خواهد داشت.

امام بیان داشت: در تهران بر اساس اسناد بالادستی و طرح جامع حمل و نقل ریلی،بودجه و اعتبار توسعه حمل و نقل عمومی اولویت بندی شده است چرا که منابع محدود است. بر همین اساس اولویت اعتبار برای تکمیل خط یک تا 7 و راه اندازی خطوط 8، 9، 10 و 11 مترو در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: اگر منابع اقتصادی موجود باشد باید با اولویت برای ساخت مترو و نه LRT در نظر گرفته گردد و سیاست شهرداری نیز همین مسأله است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران اظهار داشت: البته اگر سرمایه گذارانی، سرمایه لازم را ارائه نمایند در جهت مصوب و بر اساس طرح جامع حمل و نقل ریلی، ساخت تراموا انجام می گیرد.ولی به طور کلی ساخت تراموا از منابع شهرداری صورت نمی گیرد.

امام با اشاره به اینکه ساخت هر کیلومتر خط مترو بیش از 650 میلیارد تومان و ساخت هر کیلومتر تراموا 200 تا 250 میلیارد تومان همراه با واگن احتیاج دارد، گفت: در بسیاری از کشورهای اروپایی از سال ها پیش و حتی از قرن 20 ساخت تراموا انجام شده حتی در آسیا کشورهایی مانند استانبول مدت زیادی است که تراموا دارند ولی در ایران این موضوع محقق نشده است، البته موضوع قطارهای دودی بین تهران و حرم عبدالعظیم (ع) در زیر زمین مورد بحث بوده و این موضوع اجرایی شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در کشور 4 شرکت واگن سازی مترو یی داریم و اگر تراموا در تهران راه اندازی گردد شرکت های داخلی ممکن است توانایی فراوری واگن های ویژه تراموا را نداشته باشند لذا باید 100درصد واگن ها و ملزومات مورد احتیاج از خارج از کشور تهیه گردد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران اضافه کرد: در حال حاضر 35 درصد ملزومات و تجهیزات مترو همچنین واگن مورد احتیاج، فراوری داخل است و بقیه تجهیزات لازم از خارج تهیه و مونتاژ می گردد.

امام تأکید کرد: در حال حاضر ساخت تراموا و احداث آن در برنامه شرکت مترو تهران نیست و اگر منابعی به دست ما رسد صرف تکمیل خطوط مترو می گردد البته اگر سرمایه گذار خارجی در این زمینه اعلام آمادگی کند شرایط متفاوت خواهد بود.

وی گفت: همچنین تحریم ها سبب شده که در حال حاضر رغبتی برای سرمایه گذاری خارجی در این زمینه نباشد از طرفی قیمت بلیت مترو یارانه ای و غیرواقعی است و برای سرمایه گذار ساخت تراموا، چندان به صرفه نیست مگر در آینده قوانین خاصی تصویب گردد و قیمت های بلیت هم واقعی گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 3500

به "تراموا به پایتخت می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراموا به پایتخت می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید