ترابی: دولت در حوزه بین الملل، فرصت سوزی کرد ، گلوگاه های ارزی کشور باید از امارات خارج گردد

به گزارش هیو بلاگ، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: دولت در حوزه بین الملل، فرصت سوزی های فراوانی داشته است. اوایل برجام ترکیه و روسیه دچار تنش سیاسی شدند، ایران می توانست جای ترک ها را در اقتصاد روسیه بگیرد اما چون نگاهمان به غرب بود ...

ترابی: دولت در حوزه بین الملل، فرصت سوزی کرد ، گلوگاه های ارزی کشور باید از امارات خارج گردد

سید حامد ترابی، کارشناس مسائل بین الملل در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، با بیان اینکه آمریکا در سال 92 به توافق برجام احتیاج داشت، اظهار کرد: غرب در آن مقطع زمانی فشار حداکثری را به ایران تحمیل نموده بود و شرایط قیمت نفت، اجازه تحریم های بیشتر را به غرب نمی داد.

وی ادامه داد: دولت روحانی به خاطر نشناختن ساختار تحریم ها و تفکر حاکم در بدنه خود، عملاً با عنوان کردن اظهارنظر هایی مانند خزانه خالی است، اگر تحریم ها برداشته نگردد کاری نمی توان کرد و اگر برجام نباشد جنگ خواهد شد، مذاکره با آمریکا را زیر سایه تهدید و فشار برد.

ترابی با اشاره بر اینکه دولت با برجام به غربی ها این پیغام را رساند که تحریم ها عامل مذاکره بود، گفت: در شرایط اعمال تحریم ها، مذاکره کردن یعنی تحریم به کشورمان فشار آورده است و ما می خواهیم توافق کنیم؛ وقتی در موضع ضعف مذاکره گردد، شکست در آن احتمال دارد.

این کارشناس حوزه سیاست خارجه افزود: بعضی جریانات و رسانه های داخلی، به مردم القا کردند که ریشه مسائل موجود در تحریم های بین المللی است و حل این موضوع به یک مطالبه همگانی تبدیل شد و دولت روحانی هم سوار بر همین موج رأی آورد.

وی با تأکید بر اینکه وقتی تمام امیدتان را به رفع تحریم ها گره می زنید، هیچ گاه نمی توانید اقتصاد پویایی داشته باشید، بیان داشت: تا زمانی که نگاهمان به رفع تحریم ها باشد، نمی توانیم از ظرفیت های بالقوه و بالفعل کشورمان استفاده کنیم و حتی در صادرات برق به عراق هم که تحریم پذیر نیست، قوانین خزانه داری آمریکا را می پذیریم و قبول می کنیم که پولمان را نگه دارند و به جای آن، کالا های بشردوستانه به ایران بدهند.

ترابی عنوان کرد: ایران می توانست این مدتی که برای توافق با غرب صرف کرد، به گسترش روابط بانکی و تجاری خود با کشور های همسایه بپردازد؛ کشورمان باید سفارت خانه خود را به سفارتخانه های تجاری تبدیل و با کشور های متحد، پیمان های پولی منعقد کند.

این کارشناس حوزه سیاست خارجه گفت: با بیان اینکه آمریکا نمی تواند روابط راهبردی ایران و کشور های همسایه را تحریم کند، گفت: آمریکا نتوانست صادرات گاز و برق ایران به عراق را تحریم کند چون این یک توافق راهبردی مهم است؛ ایران بخش عظیمی از گاز و برق عراق را تأمین می نماید بنابراین آمریکا مجبور است دائم معافیت بدهد.

وی افزود: وقتی غرب بفهمد که تحریم در کشاندن ایران به پای میز مذاکره مؤثر بوده است، از این ابزار به طور کامل دست برنمی دارد و همواره سعی می نماید که سایه تحریم را نگه دارد؛ همین امر باعث می گردد که شرکت ها، موسسه ها و بانک ها حتی بعد از توافق هم با یک ریسک بالا به کشور توافق شده نگاه نمایند.

ترابی با تأکید بر اینکه تحریم راه چاره غرب برای وادار کردن ایران به امتیاز دادن است، افزود: باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا، بعد از برجام مصاحبه بسیار جالبی دارد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار که چرا روابط بانکی ایران با بانک های جهان بعد از برجام برقرار نمی گردد، اظهار کرد: ایران هنوز موشک می سازد و با حزب الله رابطه دارد، پس نباید توقع داشت که بانک ها با این کشور رابطه داشته باشند.

این کارشناس حوزه سیاست خارجه با بیان اینکه دولت در حوزه بین الملل، فرصت سوزی های فراوانی داشته است، عنوان کرد: اوایل برجام ترکیه و روسیه دچار تنش سیاسی شدند و پوتین دستور داد که واردات سبزیجات و میوه از ترکیه ممنوع گردد؛ ایران می توانست جای ترک ها را در اقتصاد روسیه بگیرد، اما چون نگاهمان به رفع تحریم ها بود، مسائل بانکی، مسائل مربوط به تُجار برای ورود به بازار روسیه مغفول ماند.

وی افزود: دولتمردان فکر می کردند که قرار است تحریم ها رفع گردد و خیلی دیر به این فکر افتادند که گلوگاه های ارزی کشورمان را از امارات که زیر نظارت های سفت وسخت آمریکا است، خارج و به کشور های دیگر مثل روسیه، عمان و یا عراق منتقل نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4861

به "ترابی: دولت در حوزه بین الملل، فرصت سوزی کرد ، گلوگاه های ارزی کشور باید از امارات خارج گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترابی: دولت در حوزه بین الملل، فرصت سوزی کرد ، گلوگاه های ارزی کشور باید از امارات خارج گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید