عظیم ترین بازار ترکیه، بازار کاپالی چارشی

به گزارش هیو بلاگ، بازار کاپالی چارشی استانبول | Kapali Carsi

بدون شک دیر یا زود مقصد شما به استانبول خواهد افتاد! استانبول هم که یکی از مناسب ترین بازارهای جهان را برای خرید کردن در اختیار دارد پس چرا با آن آشنا نشوید؟! بازار کاپالی چارشی استانبول در واقع منطقه ای است که از بازار عظیم استانبول آغاز می گردد و تا بازار معروف ادویه استانبول امتداد یافته است. این بازار سابقه ای تاریخی در خرید و فروش انواع و اقسام اقلام مصرفی از گذشته های دور تا به حال بوده است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، بازار کاپالی چارشی استانبول را بهتر بشناسیم.

عظیم ترین بازار ترکیه، بازار کاپالی چارشی

همه چیز درباره بازار کاپالی چارشی استانبول

بازار کاپالی چارشی استانبول که به آن بازار عظیم هم می گویند، یکی از جذاب ترین مکان هایی است که در استانبول وجود دارد! می پرسید چرا؟! زیرا در این مکان هم می توان خرید کرد و هم ساعت ها گشت و گزار کرد و با استانبول واقعی آشنا شد. بازار کاپالی چارشی را که بیشتریت آن را به عنوان بازار عظیم استانبول می شناسند، از 65 خیابان تشکیل شده است. این بازار پر است از مغازه های مختلف، رستوران ها و کافه های سنتی و مدرن و همچنین مساجد. البته نباید از دست فروش ها و یا به اصطلاح خودمان بساطی های این بازار گذشت زیرا بدون احتساب آن ها، این بازار کمِ کم دارای بیش از 4 هزار مغازه است!

بازار کاپالی چارشی استانبول تنها یک بازار خرید و فروش اجناس نیست بلکه برای خود به نوعی تاریخ زنده استانبول است. البته این منحصر به فردی دیگر تنها محدود به استانبول نمی گردد بلکه، بازار عظیم استانبول را می توانیم عظیم ترین بازار دنیا بنامیم که هم سقف آن پوشیده است و هم انواع و اقسام مغازه های مختلف در زیر سقف آن گرد هم آمده اند. اما بگذارید تا همین اول کاری فوت کوزه گری خرید و گردش در کاپالی چارشی را به شما یاد بدهیم! اگر از ما می شنوید، باید بگوییم که سمج ترین و مسرترین فروشندگان دنیا در این بازار گرد هم جمع آمده اند تا شما حتی اگر هم قصد خرید نداشتید، چنان شما را وسوسه نمایند که گویی اصلا برای خرید همان وسیله به این بازار قدم گذاشته اید. در این زمینه پیشنهاد می کنیم که در هنگام حضور در این بازار یکی از سفت ترین انسان هایی باشید که در این چند قرن به این بازار رفته اند و گاردتان را در برابر آن ها اگر وسیله ای را نمی خواهید، کاملا حفظ کنید.

در این بازار عظیم روزانه بیش از 500 هزار نفر خریدار و بازدید نماینده رفت و آمد می نماید و به همین خاطر در سالیان اخیر، این بازار در بین پر بازدیدترین جاذبه های دنیا نهاده شده است. حتی در یکی از همین سال های نزدیک به 100 میلیون نفر از آن دیدن نموده بودند!

ضمناً حتما توجه داشته باشید که از ان جایی که کاپالی چارشی بازار خیلی عظیمی است، حتما قبل از این که در آن پا بگذارید برای جلوگیری از گم شدن و همچنین خرید بهتر، یک نقشه اینترنتی و یا حتی کاغذی تهیه کنید که بدجور به کارتان می آید.

تاریخچه بازار کاپالی چارشی استانبول

بازار کاپالی چارشی استانبول را می گویند که دستور سلطان محمد فاتح و در سال 1461 میلادی ساختند. مشهور است که این پادشاه دستور داده تا بلافاصله بعد از فتح قسطنطنیه قدیم، بر روی خرابه های یکی از معروف ترین بازاراهای زمان حکومت بیزانس ها یعنی بازار دوران که در آتش سوزی کاملا تخریب شده بود، یک بازار جدید بسازند که از قبلی هم عظیم تر باشد. بازار عظیم استانبول البته پس از قرن ها باز هم دچار حریق های وحشتناک و جدی شده است. نمونه ای از این آتش سوزی ها، در سال 1942 میلادی رخ داد که بعد از آن بلافاصله بازار مورد ترمیم و بازسازی نهاده شد. البته در طول تمام این سال ها سعی بر آن بوده است که بازار شکل اصلی و بافت تاریخی خود را از دست ندهد بلکه تنها استحکام آن بالا برود. نمونه ای از این کوشش ها، آب خوری های مرمری وسط بازار است که هنوز هم می توان از آن ها آب نوشید.

فروشندگان بازار کاپالی چارشی استانبول

شاید برایتان عجیب باشد که چرا باید فروشندگان این بازار را بشناسید و یا این که این فروشندگان با دیگر فروشنده ها در دنیا چه فرقی دارند؟ باید خدمتتان عرض کنیم که همانطور که بالاتر اشاره کردیم، فروشندگان بازار کاپالی چارشی استانبول در امر فروشندگی بسیار تبحر دارند! مهارت این فروشندگان در حدی است که شما اگر چیزی را هم نخواهید آن ها چنان با بازار گرمی حس احتیاج به آن وسیله را در شما زنده می نمایند که شما متقاعد به خرید کردن از آن ها می شوید. فروشندگان در این بازار به چندین زبان صحبت می نمایند و اول تنها از شما می خواهند که به کالاهای آن ها نگاهی بیندازید. یادتان باشد که فروشنده بهترین قیمت را زمانی به شما پیشنهاد می کند که ببیند شما در حال ترک مغازه او هستید و از خرید کردن منصرف شده اید.

استانبول WEATHER

اجناس و کالاهای بازار کاپالی چارشی استانبول

در بازار به این عظیمی، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد برای شما در دسترس است تنها کافی است که بخواهید تا در دسترستان باشند. با این حال بازار کاپالی چارشی استانبول یکی از بهترین بازارهای دنیا برای خرید و معماله گلیم و جبه، طلا، چرم، ظرف و ظروف سرامیلی و سفالی و همچنین لباس های های کپی یا تقلبی شبیه به اصل است. همانطور هم که بالاتر شرح دادیم گفتیم که این بازار پر است از کافه ها و رستوران های مختلف که هم سنتی هستند و هم مدرن. کتاب های دست دوم، طلاهای دست دوم، اندورنی های قدیمی، دکه ها و بساطی های مختلف، حتی بخش هایی برای فروش کالاهای بسیار لوکس و تجملی در این بازار فراوان است. در این بازار آن قدر طنین صداهای مختلف زیاد است که اگر چشمانتان را هم ببندید، صدای هم زمان چندین نفر که تخفیف می خواهند و چندین نفر که سعی بر این دارند که قیمتشان مقطوع بازار است را می شنوید.

جاذبه های اطراف بازار کاپالی چارشی استانبول

  • بازار ادویه | Mısır Carsisi

از جمله همسایه های دیوار به دیوار این بازار، بازار ادویه و یا همان بازار مصری ها است. اسم این بازار خود گویای خیلی از واقعیت ها درباره این بازار است. این که این بازار پر است از ادویه های رنگارنگ که عطرشان همه جا را پر نموده و یا این که این بازار توسط مصری ها ساخته شده و در حال حاضر هم بسیاری از مغازه داران آن مصری هستند، کاملا از اسم این بازار قابل تشخیص است.

  • مسجد رستم پاشا | Rüstem Pasha Mosque

یکی از مساجد مهم و مشهور استانبول، مسجد رستم پاشا است. این مسجد به دستور صدر اعظم و یکی از وزرای عظیم دوره عثمانیان ساخته شده و معمار ان نیز مشهورترین معمار ترکی در زمان عثمانیان یعنی سینان بوده است. از لحاظ طراحی و معماری داخلی این بنا بسیار شاخص و شکوهمند است.

  • ستون کنستانتین | Column of Constantine

ستون اورمه که آن را ستون کنستانتین هم می نماند، ستونی است که به دستور کنستانتین اول به مناسبت فتح قسطنتنیه ساخته شده است. این ستون که دارای ارتفاع 35 متری است، قبل از این که به این حد از ارتفاع برسد، تندیس های مختلفی بر روی خود داشت که بر اثر گذر قرن ها و عوض شدن حکومت ها دیگر وجود ندارند. تمامی سنگ هایی که در ساخت این بنا به کار برده شده اند را از مصر آورده اند.

  • دانشگاه استانبول | Istanbul University

دانشگاه استانبول در واقع قبل از این که تبدیل به یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه گردد، ساختمان وزارت جنگ دولت عثمانی بوده است و بیشتر فرمان ها از آن جا صادر می شده است. از همه این ها که بگذریم، در حال حاضر گردشگران اجازه بازدید از محوطه این ساختمان و همچنین سر در بی نظیر آن را دارند.

  • محله امینونو | Eminonu

امینینو از آن خیابان هایی بوده است که به اصطلاح به آن شاهراه می گفته اند. راه رسیدن به بیشتر مسیرها امینونو بوده و هست. به علت نزدیکی این خیابان به شاخ طلایی و تنگه بسفر، تورها و برنامه های مختلف و زیادی برای قایق سواری در این خیابان وجود دارد. در امینونو جاذبه ها زیاد هستند و کافه ها و رستوران های مختلف هم بی شمار!

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: الی گشت
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 3159

به "عظیم ترین بازار ترکیه، بازار کاپالی چارشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عظیم ترین بازار ترکیه، بازار کاپالی چارشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید